Velikonoční prázdniny : co se lze ve škole naučit z řeči těla

Title: Velikonoční prázdniny : co se lze ve škole naučit z řeči těla
Variant title:
  • Easter holidays : corporal communication and what is learned in school
Source document: Studia paedagogica. 2011, vol. 16, iss. 1, pp. [137]-159
Extent
[137]-159
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Učitelé i žáci disponují schopnostmi vyjádřit své emoční stavy a prožitky ustálenými vzorci, které sdělují skrze řeč těla. Jednají přitom tak, aniž by do hloubky interpretovali okolnosti, v nichž daná sdělení vysílají, nebo zvážili potenciální výsledky tohoto jednání, často dokonce aniž by si této komunikace byli vědomi. Řeč těla je proto nutné chápat – v kontextu nesymbolického charakteru tohoto způsobu vyjadřování – jako ústřední kategorii skrytého kurikula výchovně vzdělávacích procesů. Rekonstrukce vyjadřování skrze řeč těla, kterou prezentujeme v této studii, nám umožňuje nahlédnout do skrytých oblastí vzdělávací reality. Vzhledem k tomu, že implicitní významy lze touto cestou z prostředkovat již během velmi krátkých časových sekvencí, je velmi obtížné uvědomovat si přítomnost těchto významů, což v důsledku může vést až k jejich "neviditelnosti". Detailní a přesná rekonstrukce neverbálního vyjadřování v průběhu velmi krátkých časových intervalů nám však umožňuje odhalit struktury, které mohou být pro výchovně vzdělávací procesy a vztahy mezi jejich účastníky zcela zásadní.
Teachers and students are provided with the ability of fixing repeated patterns and structures "in the body". They are able to act without deeper reflections on the circumstances, results and legitimation of their actions, often without being aware of them. This fact combined with the circumstance that corporal expressions are mainly conveyed non-symbolically makes the corporal dimension of learning and teaching one of the central arenas of hidden curriculum at schools. This article shows that the reconstruction of corporal expressions allows to get insight into unspoken dimensions. Implicit communication is often effected within very short sequences and this "momentary occurrence" renders latent phenomena inaccessible to our consciousness and consequently assures their "tacitness". Therefore, the very precise and detailed reconstruction of nonverbal expressions within brief fractions of time reveals significant structures that are decisive for the pedagogical proceeding and for relationship aspects.
References
[1] APELTAUER, E. Kultur, nonverbale Kommunikation und Zweitspracherwerb. In ROS ENBUSCH, H. S., SCHOBER, O. (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung. Pädagogische und fachdidaktische Aspekte nonverbaler Kommunikation. Baltmannsweiler: Schneider, 1986, s. 134–169.

[2] ARGYLE, M. Bodily Communication. New York: Routledge, 2007.

[3] BATES, J. E. Effects of children's nonverbal behavior upon adults. Child Development, 1976, roč. 47, č. 4, s. 1079–1088. | DOI 10.2307/1128445

[4] BLANCK, P. D., ROSENTHAL, R. Developing strategies for decoding "leaky" messages. On learning how and when to decode discrepant and consistent social communications. In FELDMANN , R. S. (Ed.). Development of nonverbal behaviour in children. Cambridge, New

[5] York: Press Syndicate of the University of Cambridge, 1982, s. 203–230.

[6] BROOKS, D. M., SYLVERN, S., WOOTEN, M. The ecology of teacher-pupil-classroom interaction. The Journal of Classroom Interactions, 1978, roč. 14, č. 1, s. 39–45.

[7] BUGENTHAL, D. E., KASWAN, J. W., LOVE, L. R. Die Wahrnehmung von Mitteilungen mit Widersprüchen zwischen verbalen und nonverbalen Komponenten. In SCHERER, K. R., WALL BOTT, H. G. (Eds.). Nonverbale Kommunikation. Forschungsberichte zum Interaktionverhalten. Weinheim: Beltz, 1979.

[8] DARWIN, Ch. The expression of the emotions in man and animals. Chicago: University of Chicago Press, 1965.

[9] EKMAN, P. Emotions Revealed. Understanding Faces and Feelings. London: Orion Ellgring, 2004.

[10] GALLOWAY, Ch. Silent language in the classroom. Bloomington, Indiana: Phi Delta Kappa Educational Foundation, 1976.

[11] GREVING, J., PARADIES, L. Unterrichts-Einstiege. Berlin: Cornelsen, 1966.

[12] HACKL, B. An der Tafel. Was man aus Fotos einer Schülerin über die Schule lernen kann. In KR AUS, A. (Ed.). Körperlichkeit in der Schule. Aktuelle Körperdiskurse und ihre Empirie, Bd. III. Oberhausen: Athena, 2010, s. 41–74.

[13] HACKL, B. A Room with a View. What Windows Are for in a Classroom. V tisku.

[14] HACKL, B. Federball und Kartenhaus. Die Ordnung der Geschlechter und was zwei Gemälde über ihre Aneignung zu zeigen wissen. V tisku.

[15] HACKL, B. Ohne Worte. Über Sinn, Sprache und Domestizierung des Körpers. In GREINER, U., HEINR ICH, M. (Eds.). Schauen, was rauskommt. Kompetenz förderung, Evaluation und Systemsteuerung im Bildungswesen. Münster: Lit, 2006, s. 241–266.

[16] HACKL, B. Space Oddity. Schularchitektur zwischen Funktionalismus und Animation. Pädagogische Korrespondenz, Frankfurt, 2009.

[17] HACKL, B. True Lies. Über die Dilemmata einer reformpädagogischen Aneignung tayloristisch entworfener Lernräume. In EGGER, R., HACKL, B. (Eds.). Sinnliche Bildung? Pädagogische Prozesse zwischen vorprädikativer Situierung und reflexivem Anspruch. Frankfurt am Main: Verlag für Sozialwissenschaften, 2010, s. 163–194.

[18] HACKL, B., HUMMEL, S. Corporal Communication. A Tacit Influence on what is Learned in School. V tisku.

[19] HACKL, B., KLAMPFL, S. Corporal Expression in Teaching. Impact and Investigation of a Tacit Influence on what is Learned in School. In SHONIREGUN, Ch., AKMAYEVA, G. (Eds.). CICE-2010: Proceedings. Toronto, 2010, s. 31–35.

[20] HEIDEGGER, M. Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer, 1927.

[21] HERZKA, H. S. Das Gesicht des Säuglings: Ausdruck und Reifung. Basel: Schwabe, 1965.

[22] HUSSERL, E. Die Idee der Phänomenologie. Hamburg: Meiner, 1986.

[23] KAISER, C. Körpersprache der Schüler. Neuwied, Kriftel, Berlin: Luchterhand, 1998.

[24] LEYHAUSEN, P. Biologie von Ausdruck und Eindruck, Psychologische Forschung, 1967, roč. 31, s. 113–176.

[25] McNEILL, D. Language and gesture. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

[26] MERLEAU-PONTY, M. Phénoménologie de la perception. Paris: Éditions Gallimard, 1945.

[27] MORRIS, C. W. Zeichen, Sprache und Verhalten. Düsseldorf: Schwann, 1973.

[28] MÜHLENACHS, G. Körpersprache, Macht und Geschlecht. In ROS ENBUSCH, H., SCHOBER, O. (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung. Pädagogische und fachdidaktische Aspekte nonverbaler Kommunikation. Hohengehren: Schneider Verlag, 1998, s. 54–77.

[29] OEVERMANN, U. Klinische Soziologie auf der Basis der Methodologie der objektiven Hermeneutik – Manifest der objektiv hermeneutischen Sozialforschung. [online]. 2002. [cit. 2010-15-11]. Dostupné z: http://www.ihsk.de/publikationen/Ulrich_Oevermann-Manifest_der_objektiv_hermeneutischen_Sozialforschung.pdf>.

[30] OOMEN-WELKE, I. Körpersprache und Extrasprachliches verschiedener Kulturen in Welt, Schule und Unterricht. In ROS ENBUSCH, H. S., SCHOBER, O. (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung. Pädagogische und fachdidaktische Aspekte nonverbaler Kommunikation. Baltmannsweiler: Schneider, 2004, s. 68–98.

[31] PEIRCE, S. Reasoning and the Logic of Things: the Cambridge Conferences Lectures of 1898. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1992.

[32] POSNER, R. (Ed). Berliner Lexikon der Alltagsgesten. Berlin: Wissenchafts-Verlag, 1999.

[33] REICHERTZ, J. Objective Hermeneutics and Hermeneutic Sociology of Knowledge. In FLICK, U. et al. (Eds.). A Companion to Qualitative Research. London: Sage, 2004.

[34] ROSENSHINE, B. Enthusiastic teaching. A research review. School Review, 1970, roč. 78, č. 4, s. 499–514.

[35] SCHERER, K. Nonverbale Kommunikation. Hamburg: Buske, 1973.

[36] SCHERER, K., WALLBOTT, G. Nonverbale Kommunikation. Forschungsberichte zum Interaktionsverhalten. Weinheim: Beltz, 1979.

[37] SCHEUNPFLUG, A. Nonverbale Kommunikation und ihre Bedeutung für die Pädagogik. In ROSENBUSCH, H. S., SCHOBER, O. (Eds.). Körpersprache in der schulischen Erziehung. Pädagogische und fachdidaktische Aspekte nonverbaler Kommunikation. Baltmannsweiler: Schneider, 2004, s. 99–121.

[38] SCHMITZ, H. Der unerschöpfliche Gegenstand. Grundzüge der Philosophie. Bonn: Bouvier, 2007.

[39] SELIGMAN, C. R., TUCKER, G. R., LAMPERT, W. E. The effects of speech style and other attributes on teachers' attitudes towards pupils. Language in Society, 1972, roč. 1, č. 1, s. 131–142. | DOI 10.1017/S004740450000659X

[40] STEINER, J. E., GLASER, D., HAWILO, M. E., BERRIDGE, K. C. Comparative expression of hedonic impact: affective reactions to taste by human infants and other primates. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 2001, roč. 25, č. 1, s. 53–74. | DOI 10.1016/S0149-7634(00)00051-8

[41] WALDENFELS, B. Das leibliche Selbst. Vorlesungen zur Phänomenologie des Leibes. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2000.