Lithuanian user perceptions of museum websites

Title: Lithuanian user perceptions of museum websites
Source document: Museologica Brunensia. 2015, vol. 4, iss. 1, pp. 4-7
Extent
4-7
  • ISSN
    1805-4722 (print)
    2464-5362 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
Rights access
embargoed access
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
The research of which the results are presented in this paper is funded by a grant from the Research Council of Lithuania under the project Research on increasing the attractivity and optimizing virtual access of Lithuanian national museums (LitMus-Web), No. MIP-093./2013 / LSS-160000-1484. The main aim of the research project was to explore the differences in task completion time between Lithuanian museum websites – in particular of the National Museums – when the user is searching for important information that is relevant to him/her. The analysis of the results should lead to recommendations on improving and optimizing the websites of the four National Museums of Lithuania. As the user is one of the key parameters in this research, it was important to collect some data as to the general user perception of museum websites. The first findings of a survey among visitors of the National Museums of Lithuania are presented in the following paper.
Výzkum, jehož výsledky jsou prezentovány v tomto článku, je financován z grantu Výzkumné rady Litvy v rámci výzkumného projektu na zvýšení atraktivity a optimalizaci virtuálního přístupu litevských národních muzeí (LitMus-Web), číslo MIP-093./2013/LSS-160000-1484. Hlavním cílem výzkumného projektu bylo prozkoumat rozdíly v čase dokončení úkolu mezi webovými stránkami litevských muzeí – zejména těch národních – když uživatel vyhledává důležité informace, které jsou pro něho relevantní. Analýza výsledků by měla vést k doporučením na zlepšení a optimalizaci webových stránek čtyř národních litevských muzeí. Vzhledem k tomu, že uživatel je jedním z klíčových parametrů toho výzkumu, bylo důležité shromažďovat některé údaje týkající se vnímání muzejních webových stránek průměrným uživatelem. První výsledky průzkumu mezi návštěvníky Národního muzea Litvy jsou uvedeny v tomto článku.
References
[1] Cathy Brickwood (2009) 'Heritage Online', in: Cathy Brickwood & Annet Dekker eds., Navigating E-culture (Virtueel Platform, Amsterdam) 77-81.

[2] Ignas Kapleris (2013) 'Skaitmeninių technologijų taikymas Lietuvos muziejuose 1990-2011 metais', Acta Museologica Lithuanica (1): 238-280. | DOI 10.15388/MusLithuan.2013.1.5342

[3] Ignas Kapleris (2014) Skaitmeninių raiška Lietuvos muziejų komunikacijoje (PhD thesis, Vilnius University).

[4] Neil Kotler (1999) 'Delivering experience: marketing the museum's full range of assets', Museum News 78 (3): 30-33.

[5] Paul Marty (2007) 'Museum websites and museum visitors: before and after the museum visit', Museum Management and Curatorship 22 (4): 337-360. | DOI 10.1080/09647770701757708

[6] Paul Marty (2008) 'Museum websites and museum visitors: digital museum resources and their use', Museum Management and Curatorship 23 (1): 81-99. | DOI 10.1080/09647770701865410

[7] Léontine Meijer-van Mensch, 'Das Museum der Zukunft?', Thüringer Museumshefte 23, 2014, (2): 42-45.

[8] Peter van Mensch & Léontine Meijer-van Mensch (2011) New Trends in Museology (Muzej novejše zgodovine, Celje).

[9] Markus Miessen (2010) The nightmare of participation (Sternberg Press, New York).

[10] Tim O'Reilly (2005) What is Web 2.0? Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software http://oreilly.com/lpt/a/6228

[11] Letty Ranshuysen (2010) Museummonitor 2009. IJzerenwetten en trends (Letty Ranshuysen, Rotterdam).

[12] Werner Schweibenz (2011) 'Museums and Web 2.0: Some Thoughts about Authority, Communication, Participation and Trust', in: Georgios Styliaras, Dimitrios Koukopoulos & Fotis Lazarinis eds., Handbook of Research. Technologies and Cultural Heritage: Applications and Environments (IGI Global, Hershey).

[13] Nina Simon (2010) The Participatory Museum (Museum 2.0, Santa Cruz CA).

[14] Nina Simon & Shelley Bernstein (2009) 'Museum 2.0', in: Cathy Brickwood & Annet Dekker eds., Navigating E-culture (Virtueel Platform, Amsterdam) 82-90.

[15] Andrius Šuminas & Veta Armonaité (2013) 'Socialinių medijų taikymas muziejų komunikacijoje: naujosios muziejininkystès aspektas', Acta Museologica Lithuanica (1): 300-333