Guerillová vizuálně-verbální díla ve veřejném prostoru a mezioborové interpretační přístupy k nim

Title: Guerillová vizuálně-verbální díla ve veřejném prostoru a mezioborové interpretační přístupy k nim
Variant title:
  • Guerilla visual-verbal artworks in the public space and interdisciplinary interpretation approaches to their study
Source document: Bohemica litteraria. 2016, vol. 19, iss. 1, pp. 151-174
Extent
151-174
  • ISSN
    1213-2144 (print)
    2336-4394 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
This article focuses on the ways of interpretation of guerilla visual-verbal artworks set in the public space and it highlights the necessity to approach these artworks as intermedial objects. The first part of the study introduces a three-part model, on which the interpretation of this type of artworks should be based: it involves the type of recipients, inner structure of the artwork (which in this case consists of a visual and verbal layer) and the context (location) that the artwork is set in. These three aspects of guerilla visual-verbal artworks are further analyzed and based on this analysis an interdisciplinary approach dealing with the artworks in their complexity is proposed.
References
[1] BARTHES, Roland, 1997. Image, Music, Text (London: Fontana Press)

[2] ČMEJRKOVÁ, Světla, 2010. Reklama v češtině (Praha: LEDA)

[3] DRUCKER, Joanna, 1994. The Visible Word: Experimental Typography and Modern Art, 1909–1923 (Chicago: The University of Chicago Press)

[4] GABILLIET, Jean-Paul, 2010. Of Comics and Men (Mississippi: University Press of Mississippi)

[5] HUTCHEON, Linda, 2003. Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction (London: Routledge)

[6] LESSING, Gotthold Ephraim, 1960. Laokoon, čili, O hranicích malířství a poesie. 1. vyd. (Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění)

[7] McCLOUD, Scott, 2008. Jak rozumět komiksu (Praha: BB Art)

[8] PISTORIUS, Vladimír, 2005. Jak se dělá kniha (Praha: Paseka)

[9] STURKEN, Marita – CARTWRIGHT, Lisa, 2009. Studia vizuální kultury. 1. vyd. (Praha: Portál)

[10] SCOTT, David – TOMASELLI, Keyan (eds.), 2009. Cultural Icons (Walnutt Creek: Left Coast Press)

[11] TVRDOŇ, Emil, 1999. Text a štýl reklamy v periodickej tlači (Bratislava: Epos)

[12] VOPÁLENSKÁ, Eva, 2011. Jazyk a štýl reklamy 2. (Bratislava: Book & Book)

[13] BOWMAN, Russel, 1985. "Words and Images: A Persistent Paradox" [online], Art Journal: 45, 4: 335–343 [cit. 29. července 2015]. Dostupné z databáze JSTOR | DOI 10.1080/00043249.1985.10792322

[14] GARTUS, Andreas –LEDER, Helmut, 2014. "The white cube of the museum versus the gray cube of the street: The role of context in aesthetic evaluations" [online], Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts: 8, 3: s. 311–320 [cit. 29. července 2015]. Dostupné z databáze JSTOR

[15] KWON, Miwon, 1993. "One Place after Another: Notes on Site Specificity" [online], October 80: 85–110 [cit. 29. července 2015]. Dostupné z databáze JSTOR

[16] LEUTHOLD, Stephen, 1999. "Conceptual Art, Conceptualism, and Aesthetic Education" [online], Journal of Aesthetic Education: 33, 1: 37–47 [cit. 29. července 2015]. Dostupné z databáze JSTOR | DOI 10.2307/3333734

[17] MITCHELL, W. J. T., 1996. "Words and Images" [online], převzato z: NELSON, Robert – SHIFF, Richard (eds.), Critical Terms for Art History (Chicago: University of Chicago Press), s. 47–57 [cit. 29. července 2015]. Dostupné z: http://faculty.washington.edu/cbehler/teaching/coursenotes/Texts/mitchellWordimage.html.

[18] PALÁNOVÁ, Míla, 2005. "Připustit přirozenou míru chaosu: rozhovor s Timem" [online], [cit. 10. listopadu 2014]. Dostupné z: http://www.sedmagenerace.cz/text/detail/pripustit-prirozenou-miru-chaosu.

[19] SIMPSON, John (ed.), 2008. "Cultural Icon" [online], Oxford English Dictionary Online [cit. 29. července 2015]. Dostupné po registraci z webových stránek Oxford English Dictionary

[20] ZÁLEŠÁK, Jan, 2013. "In profundum o street artu a politickém umění" [online], Artalk [cit. 30. říjen 2014]. Dostupné z: http://www.artalk.cz/2013/04/02/in_profundum-o-street-artu-a-politickem-umeni/

[21] ŇUŇU: "Tak vem vodítko a pojď se mnou ven", fotografie z archivu autorky studie, 2014, Brno, Úvoz

[22] BANKSY: "Only When the Last Tree", autor fotografie neuveden, in BANKSY: "Only When the Last Tree" [online], Rebloggy [cit. 25. listopad 2014]. Dostupné z: http://rebloggy.com/post/street-art-banksy-stencils/11471071444

[23] TIMO: "S lidmi pro lidi", in JIŘÍ SALIK SLÁMA, MAFRA, 30. října 2013, "TIMO: Drama [online]", Idnes.cz. [cit. 25. leden 2016]. Dostupné z: http://brno.idnes.cz/umelce-v-brne-nadzvedlo-heslo-komunistu-f09-/brno-zpravy.aspx?c=A131030_1993836_brno-zpravy_ekr

[24] Neznámý autor: "Podpis", in STULÍR, Drahomír, "Václav a Václav na zdi brněnské Uličky Václava Havla" [online], DENÍK, 23. března 2014, Deník.cz. [cit. 25. leden 2016]

[25] TIMO: "HomeLess", autor fotografie neuveden, in TIMO, "HOME LESS / Galerie Myšina / Brno / 2013" [online], Artalk.cz. [cit. 17. květen 2016]