Charakter a význam hraníc v časopriestorovej dimenzii pohrebného ritu z mladšieho úseku včasného stredoveku

Variant title
Charakter und Bedeutung der Grenzen in der zeiträumlichen Dimension des Begräbnisritus im jüngeren Abschnitt Frühmittelalters
Author: Hanuliak, Milan
Source document: Archaeologia historica. 2004, vol. 29, iss. [1], pp. 37-51
Extent
37-51
  • ISSN
    0231-5823
Type: Article
Language
Slovak
License: Not specified license
Summary language
Document
References:
[1] BACH, H.-DUŠEK, S., 1971: Slawen in Thüringen. Weimar.

[2] BEDNÁRIK, R., 1939: Príspevok k pohrebným zvykom slovenského ľudu. Národopis. Sbor. 1, 54-94.

[3] BRODALA, A., 2000: Powrót zmarlych do świata ziwych w wierzeniach ludu ślaskiego. Annales Silesiae 30, 59-74.

[4] BYLINA, S., 1995: Problemy slowiańskiego świata zmarlych. Kategorie przestrzeni i czasu. Światowit 40, 9-25.

[5] CAVE, J.-DU MOND, M. A., 1993: Čarodejnice. Bratislava 1993.

[6] GUREVIČ, A. J., 1978: Kategorie středověké kultury. Praha.

[7] VAN GENNEP, A., 1997: Přechodové rituály. Praha.

[8] HANULIAK, M., 1984: Problematik der Gräberorientierung vom Gesichtspunkt der Aussagefähigkeit. In: Interaktionen der mitteleuropäischen Slawen und andere Ethnika im 6.-10. Jahrhundert. Nitra, 109—119.

[9] HANULIAK 1990 - M. HANULIAK: Aussagefähigkeiten archäologischer Quellen aus Flachgräberfeldern des 9.-12. Jahrhunderts. Slov. Arch. 38, 147-191.

[10] HANULIAK, M., 1997: K poznatkom zo štúdia pohrebného rítu vo veľkomoravskom období. In: R. Marsina-A. Ruttkay (ed.): Svätopluk 894-1994. Nitra, 65-70.

[11] HANULIAK, M., 1999: Vampirismus auf Gräberfeldern von der Wende des Früh- zum Hochmittelalter. Ethnograph.-Achäol. Zeit. 40, 577-584.

[12] HANULIAK, M., 2002: K problematike včasnostredovekého mohylového rítu na území Slovenska. Slov. Arch. 49, 277-299.

[13] HANULIAK, M., 2004: Veľkomoravské pohrebiská a pochovávanie v 9.-10. storočí na území Slovenska. Nitra (v tlači).

[14] HANULIAK, M.-REJHOLCOVÁ, M., 1999: Pohrebisko v Čakajovciach (9.-12. storočie). Vyhodnotenie. Bratislava.

[15] HATTENHAUER, H., 1998: Evropské dějiny práva. Praha.

[16] HORVÁTHOVÁ, E., 1993: Predstavy o posmrtnom živote a korelácii s pohrebnými obradmi. In: E. Krekovič (zost.): Kultové a sociálne aspekty pohrebného rítu od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava, 60-67.

[17] HRUBÝ, V., 1955: Staré Město. Velkomoravské pohřebiště Na valách. Praha.

[18] CHORVÁTHOVÁ, Ľ., 1993: Pohrebné hry, stráženie mŕtveho a vampirizmus v strednej Európe. In: E. Krekovič (zost.): Kultové a sociálne aspekty pohrebného rítu od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava, 76-87.

[19] CHORVÁTHOVÁ, Ľ., 2001: Slovenský ľudový pohrebný obrad v slovanskom kontexte. In: J. Botík (zost.): Obyčajové tradície pri úmrtí a pochovávaní na Slovensku s osobitným zreteľom na etnickú a konfesionálnu mnohotvárnosť. Bratislava, 33-49.

[20] JÁGEROVÁ, M., 2001: Slovenský pohreb. In: J. Botík (zost.): Obyčajové tradície pri úmrtí a pochovávaní na Slovensku s osobitným zreteľom na etnickú a konfesionálnu mnohotvárnosť. Bratislava, 13-31.

[21] KLÁPŠTĚ, J., 2002: Hospodářský a sídelní vývoj západních Slovanů mezi Krušnými horami a Dunajem. In: Stred Európy okolo roku 1000. Historické, umeleckohistorické a archeologické štúdie a katalóg k výstave. Praha, 42-45.

[22] KUČERA, M., 1974: Slovensko po páde Veľkej Moravy. Bratislava.

[23] LE GOFF, J.-SMITT, J.-C., 1999: Encyklopédia středověku. Praha.

[24] LUTOVSKÝ, M., 1998: Dvacet džbánů medoviny a bezbožné kratochvíle. O pohřbívání trochu jinak. Arch. Rozhledy 50, 790-800.

[25] MAREŠOVÁ, K., 1983: Uherské Hradiště-Sady. Staroslovanské pohřebiště na Horních Kotvicích. Brno.

[26] NAVRÁTILOVÁ, A., 1992: Revenantenglaube und -schutz in tschechischen und slovakisehen Überlieferung. Ethnographie und Folklor 7/8, 227-243.

[27] NIEDERLE, L., 1911: Slovanské starožitnosti. Život starých Slovanů I/1. Praha.

[28] NIEDERLE, L., 1916: Slovanské starožitnosti. Život starých Slovanů II/1. Praha.

[29] PAWLIK, J. J., 2002: Sposoby obchodzenia sie z cialem zmarlego z perspektywy antropologii kultury. In: Popiól i kosć. Funeralia lednickie 4. Sobótka-Wrocław, 29-40.

[30] POLLEX 2000 - A. POLLEX: Betrachtungen zu jungslawischen Mehrfachbestattungen. Ethnogr.-Archäol. Zeit. 41, 407-422.

[31] RATKOŠ, P., 1988: Slovensko v dobe veľkomoravskej. Košice 1988.

[32] SLUPECKI, L. P., 2002: Pohanské náboženství západních Slovanů. In: Stred Európy okolo roku 1000. Historické, umeleckohistorické a archeologické štúdie a katalóg k výstave. Praha, 87-92.

[33] STANASZEK, L. M., 1998: Praktyki antywampiriczne w XI. wieku stosowane na terenie cmentarzyska szkieletowego na Wzgórzu Świetojakubskim w Sandomierzu. Biulet. Antropol. 2, 18-31.

[34] SÝKOROVÁ, Ľ., 1991: Viera a vedomosti ľudu v Čičmanoch v minulosti a dnes. Vlast. Zbor. Považia 16, 169-179.

[35] SZŐKE, B., 1956: Spuren des Heidentums in den frühmittelalterlichen Gräberfeldern Ungarns. Stud. Slavica 2, 119-155.

[36] TAKÁCS, M., 2002: Ekonomika a osídlení Uher v době konstituování uherského státu. In: Stred Európy okolo roku 1000. Historické, umeleckohistorické a archeologické štúdie a katalóg k výstave. Praha, 48-50.

[37] TURČAN, V., 1993: K funkcii vody v pohrebnom rituáli včasnostredovekých Slovanov. In: E. Krekovič (zost.): Kultové a sociálne aspekty pohrebného rítu od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava, 55-57.

[38] WAWRZENIUK, J., 2002: Grób i jego wartości poznawcze. In: Popiól i kość. Funeralia Lednickie 4. Sobótka-Wrocław, 75-82.

[39] WORZNY, J., 2002: Symbolika śmerczi i rytualow pogrzebowych w kulturach wcześnotradicijnych na ziemiach polskich. In: Popiol i kosć. Funeralia lednickie 4. Sobótka-Wrocław, 45-58.

[40] WRZESIŃSKI, J., 2000: Czarownice - próba podsumovania warsztatów. In: Czarownice. Funeralia Lednickie 2. Wrocław-Sobotka, 179-199.

[41] ZÍBRT, Z., 1995: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Praha.