Vývoj, systém a funkce pedagogických principů

Title: Vývoj, systém a funkce pedagogických principů
Variant title:
  • Развитие, система и функция педагогических принципов
    • Razvitije, sistema i funkcija pedagogičeskich principov
  • Entwicklung, System und Funktion der pädagogischen Prinzipien
    • Razvitije, sistema i funkcija pedagogičeskich principov
Source document: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. I, Řada pedagogicko-psychologická. 1977-1978, vol. 26-27, iss. I12-13, pp. [83]-96
Extent
[83]-96
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Úspěch pedagogické práce je podmíněn mnoha činiteli. Podílí se na něm pedagogova osobnost i žákovy předpoklady, materiální i organizační zabezpečení pedagogického procesu a v neposlední řadě i samo pojetí vzdělávací a výchovné práce. Pedagogika po staletí usilovala o formulaci základních pravidel, která by zajistila efektivnost výchovně vzdělávací činnosti. Tak postupně vznikal a rozvíjel se systém pedagogických principů (zásad), tj. nejobecnějších norem podmiňujících úspěch pedagogické práce. Tyto principy se zprvu získávaly empiricky, na základě rozboru v praxi zvláště úspěšných pedagogických postupů. O jejich formulaci se se zdarem pokusil již Komenský, Pestalozzi, Diesterweg, Ušinskij, Spencer i další klasikové novodobé pedagogiky. Současná teorie je zdůvodňuje také gnozeologicky, fyziologicky i psychologicky.