Souvislosti mezi hraním počítačových her s násilnou tématikou a agresivními projevy hráčů

Variant title
Relationship between playing violent computer games and aggressive behavior of their players
Source document: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Řada psychologická. 2005, vol. 53, iss. P9, pp. [105]-120
Extent
[105]-120
  • ISSN
    1211-3522
Type
Article
Language
Czech
License: Not specified license
Abstract(s)
Článek se zabývá fenoménem hraní počítačových her. Mapuje některé charakteristiky hráčů a snaží se nahlédnout, zda a jak souvisí intenzivní hraní počítačových her s násilnou tématikou s některými osobnostními vlastnostmi jedince, konkrétně s úrovní jeho vlastní agresivity. První část definuje pojem agrese a zabývá se nejrozšřřenějšími teoriemi agrese (Lorenzova instinktivní teorie agrese, Dollardova frustrační teorie agrese, Berkowitzova teorie negativního afektu, Zillmannova teorie nabuzení, Bandurova teorie sociálního učení, teorie zpracování informací Dodge a Cricka, Caprarův osobnostní přístup k agresi). V druhé části vstupujeme do virtuálního světa. Ukazujeme i člověku neznalému počítačových her, o co vlastně jde. Zmiňujeme se tu o jednotlivých typech her i o obecných přístupech k jejich hraní. Poté se zabýváme zajímavými výzkumy prováděnými na podobné téma ve světě i v ČR. V rámci vlastního výzkumu na brněnských studentech ukazujeme souvislost intenzivního hraní akčních her s vyšším skóre v Caprarově škále Tolerance k násilí. Velmi důležitým zjištěním se nám zdají být výsledky, jež poukazují na souvislost mezi respondentovým hodnocením agrese ve hrách, jež sám hraje, a celkovým skórem v Caprarových škálách, obzvláště ve škále Rozptylování - Přemítání o agresi.
The paper deals with the phenomenon of playing computer games. It summarizes some of the characteristics of players and tries to describe the relationship between playing electronic games with violence components and aggressive behavior of players. First section defines the conception of aggression and deals with the theories of aggression (Lorenz's instincts theory of aggression, Dollarďs frustration theory of aggression, Berkowitz's theory of negative affect, Zillmann's theory of activation, Bandura's theory of social leaming, Dodge's and Crick's theory of information processing, Caprara's personal access to aggression). The second part invites the reader to the virtual world of computer games. It contributes to explanation of computer games also lay people. It shows different types of games and general approaches to their playing. The paper also describes the research on aggression in our country and abroad. In my research I show the relationship between intensive playing of action games and higher score in Caprara's scale Toleration to violence. The important result is a positive correlation between respondent's own evaluation of aggression and the overall score in Caprara's scales, especially in the Dissipation - Rumination Scale.
Document