Tvořivost studentů matematického gymnázia a studentů výtvarné školy v Torranceho neverbálním testu

Variant title
Creativity of mathematical grammar school and the art school students in the Torrance's figural test of creative thinking
Source document: Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Řada psychologická. 2009, vol. 57, iss. P13, pp. [73]-84
Extent
[73]-84
  • ISSN
    1211-3522
Type
Article
Language
Czech
License: Not specified license
Abstract(s)
Článek je věnován analýze úrovně tvořivosti studentů s odlišným studijním zaměřením zjišťované pomocí Torranceho neverbálního testu tvořivosti. Analýza odpovědí studentů matematické a výtvarné školy ve figurálním testu potvrdila, že studenti matematiky získali v některých kvantitativních ukazatelích - Σ Fx (figurální flexibilita), Σ Fl (figurální fluence) – vyšší hodnocení. Rozdíly ve flexibilitě se ukázaly jako jeden z nejvýraznějších diferencujících znaků mezi skupinou studentů s výtvarným zaměřením a skupinou studentů s matematickým zaměřením. V našem souboru se objevily motivy s vysokým počtem výskytu, které manuál z roku 1984 neuvádí. Tato skutečnost by mohla být podnětem pro nové výzkumy v této oblasti, jenž by normy aktualizovaly.
This thesis deals with an analysis of the level of creative thinking of students with different study specialization. Participants were administered the Torrance Figural Test of Creative Thinking. The response analysis of students of mathematics and students of an art school in figural test confirmed that students of mathematics in some quantitative aspects tended to score higher - Σ Fx (the figural flexibility), Σ Fl (the figural fluence). The differences in flexibility have proved to be one of the most differentiating features between the students of mathematical grammar school and the art school students. The results also found responses with a high incidence which the Manual of 1984 does not include. This might be an incentive for new research in this area, which would update the standards.
Document