[1] Bacík, F., Kalous, J., Svoboda, J. et al. Úvod do teorie a praxe školského managementu I. Praha: Univerzita Karlova, 1995.
[2] Blase, J., Blase, J.
Effective instructional leadership: Teachers' perspective on how principals promote teaching and leasing in school [online]. Journal of Educational Administration, 2000, roč. 38, č. 2, s. 130 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://proquest.umi.com>. |
DOI 10.1108/09578230010320082
[3] Bogler, R.
The Influence of Leadership Style on Teacher Job Satisfaction [online]. Educational Administration Quarterly, 2001, roč. 37, č. 5, s. 662–683 [cit. 2004-10-31]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>. |
DOI 10.1177/00131610121969460
[4] Burns, J. M. Transactional and Transforming Leadership. In Wren, J., T. (ed.) The Leader's Companion: Insights on Leadership Through Ages. New York: The Free Press, 1995, s. 100–102.
[5] Cresswell, J., Fisher, D.
A Qualitative Description of Teachers' and Principals' Perceptions of Interpersonal Behavior and School Environment [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, April 13–17, 1998 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>.
[6] Evans, L. Managing morale, job satisfaction and motivation. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 606–612.
[7] Fisher, D., Fraser, B., Wubbels, T. Interpersonal Teacher Behavior and School Environment. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 103–112.
[8] Fullan, M. Principals in a Culture of Change. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 451–459.
[9] Gougeon, T., D., Hutton, S., I.
Effects of Culture and Gender on Principal-Teacher Communication in Schools [online]. Human Resource Development Quarterly, 1993, roč. 4, č. 3, s. 277–290 [cit. 2009-03-04]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>. |
DOI 10.1002/hrdq.3920040307
[10] Harris, A.
Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading? [online]. Paper presented at the British Educational Leadership Management & Administration Society Conference, Birmingham, England, September, 2002 [cit. 2009-02-05]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>.
[11] Hipp, K. A.
Teacher Efficacy: Influence of Principal Leadership Behavior [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New York, April, 1996 [cit. 2007-08-25]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>.
[12] Hogg, M. A. Social Identity and Leadership. In Messick, D., M., Kramer, R., M. (eds.). The Psychology of Leadership: New Perspectives and Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2005, s. 53–80.
[13] Havlínová, M. (ed.). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998.
[14] Hargreaves, A., Fink, D. Sustaining Leadership. In DAVIES, B., WEST-BURNHAM, J. (eds.). Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education Limited, 2003, s. 435–450.
[15] Janík, T. a kol. Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008). Brno: MU, 2009.
[16] Janoušek, J. Sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1968.
[17] Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy III. Brno: MSD, 2005.
[18] Ježek, S. Možnosti diagnostiky psychosociálního klimatu školy. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2006.
[19] Kožený, J., Ganický, P. Dotazník interpersonální diagnózy – ICL. Bratislava: Psychodiagnostica, 1978.
[20] Kremer-Hayon, l., Wubbels, T. Principals' Interpersonal Behavior and Teachers' Satisfaction. In Wubbels, T., Levy, J. (eds.). Do You Know What You Look Like? Interpersonal Relationships in Education. London: The Falmer Press, 1993, s. 113–122.
[21] Lašek, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
[22] Leithwood, K. A. The Principal's Role in Teacher Development. In Fullan, M., Hargreaves, A. (eds.). Teacher Development and Educational Change. London: Routledge-Falmer, 2002, s. 86–103.
[23] Lukas, J. Systémové pojetí výukové komunikace a osobnost učitele v jejím procesu. In Macek, P., Dalajka, J. (eds.) Vývoj a utváření osobnosti v sociálních a etnických kontextech, Brno: FSSMU, 2005, s. 370–376.
[26] Mareš, J. Diagnostika sociálního klimatu školy. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 32–74.
[27] Mareš, J. Sociální klima školy jako teoretický a výzkumný problém. Disertační práce. Brno, Fakulta sociálních studií MU, 2007.
[28] Mareš, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, č. 3, 2009.
[29] Mlčák, Z. Psychická zátěž učitelů a sociálně suportivní chování ředitele školy. In Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.). Učitelé a zdraví 4. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2002, s. 27–38.
[30] Moss, R., H. Connections between School, Work, and Family Setting. In Fraser, B. J., Walberg, H. J. (eds.). Educational Environments: Evaluation, Antecedents and Consequences. Oxford: Pergamon Press, 1991, s. 29–54.
[31] Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P., Zounek, J. (eds.). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a vývoji. Brno: MU, 2005.
[32] Pol, M., Novotný, P. On the Challenge of Diversity: Case Studies of Headteachers and Scholl Quality Management. In Pol, M. (ed.). Dealing with Diversity. Brno: MU, 2006, s. 81–96.
[33] Prášilová, M., Vašátková, J. Kolik toho skutečně víme o vzájemných vztazích mezi vedením škol a učiteli? Příspěvek z mezinárodní vědecké konference České pedagogické společnosti Proměny pedagogiky, 3.– 4. 2. 2005.
[35] Richards, J.
Principal Behaviors That Encourage Teachers to Stay in the Profession: Perceptions of K-8 Teachers in Their Second to Fifth Year of Teaching [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, April 21–25, 2003 [cit. 2007-08-24]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>.
[36] Richardson, M., D. et al.
Teacher Perception of Principal Behaviors: A Research Study [online]. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association, Knoxville, November 10–13, 1992 [cit. 2007-08-21]. Dostupné z fulltextové databáze <
http://www.eric.ed.gov>.
[37] Sedláček, M. Řízení základní školy: perspektiva případových studií práce ředitelů. Disertační práce. Brno, Filozofická fakulta MU, 2008.
[38] Urbánek, P. K metodologickým otázkám měření klimatu učitelských sborů. In Ježek, S. (ed.). Psychosociální klima školy I., Brno: MSD, 2003, s. 123–134.
[39] Urbánek, P. Klima učitelských sborů ZŠ: empirická zjištění. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků 14. Konference ČAPV. Plzeň: PedF ZČU, 2006.
[40] Vandenberghe, R. Thinking about principals: How they cope with external pressures and internal redefinition of their role. International Journal of Educational Research, 1998, č. 29, s. 371–380.
[41] Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.