[1] ALEXANDER, R. Towards dialogic teaching: Rethinking classroom talk. Cambridge: Dialogos, 2006. ISBN 0-9546943-3-3.
[2] BASSEY, M.
A Solution to the Problem of Generalisation in Educational Research: fuzzy prediction. Oxford Review of Education, 2001, roč. 27, č. 1, s. 5–22. ISSN 1465-3915. |
DOI 10.1080/03054980123773
[3] BLOOM, B. S. a kol. Taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York: Longmans Green, 1956.
[4] BROOKS, M. G., BROOKS, J. G. The Courage to be Constructivist. Educational Leadership, 1999, roč. 57, č. 3, s. 18–24. ISBN 0013-1784.
[5] BURNS, Ch., MYHIL, D.
Interactive or inactive? A consideration of the nature of interaction in whole class teaching. Cambridge Journal of Education, 2004, roč. 34, č. 1, s. 35–50. ISSN 0305-764X. |
DOI 10.1080/0305764042000183115
[6] CAZDEN, C. B. Classroom Discourse. The Language of Teaching and Learning. Portsmouth: Heineman, 1988. ISBN 0-435-08445-3.
[7] ČECHOVÁ, M. Čeština – řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 2000. ISBN 80-85866-57-9.
[8] DRISCOLL, W. Discovering the World Through Debate: A Practical Guide to Educational Debate for Debaters, Coaches and Judges. New York: IDEA, 2000. ISBN 0-9702130-0-X.
[9] DUNKIN, M. J., BIDDLE, B. J. The Study of Teaching. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1974. ISBN 0-03-088099-8.
[10] FLANDERS, N. Analysing Teaching Behavior. Reading: Addison-Wesley, 1970. ISBN 0-2010-2052-1.
[11] GALL, M. D.
The Use of Questions in Teaching. Review of Educational Research, 1970, roč. 40, č. 5, s. 707–721. ISSN 0034-6543. |
DOI 10.3102/00346543040005707
[12] GALL, M. D. a kol.
Effects of Questioning Techniques and Recitation on Student Learning. American Educational Research Journal, 1978, roč. 15, č. 2, s. 175–199. ISSN 0002-8312. |
DOI 10.3102/00028312015002175
[13] GALTON, M., HARGREAVES, L., COMBER, C., WALL, D., PELL, T. Inside the primary classroom – 20 years on. London, New York: Routledge, 1999. ISBN 0-4151-7020-6.
[14] GALTON, M., SIMON, B., CROLL, P. Inside the primary classroom. London, New York: Routledge, 1980. ISBN 0-7100-0423-0.
[15] GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
[16] GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
[17] GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. ISBN 80-08-00333-2.
[18] HAMM, J. V., PERRY, M.
Learning mathematics in first-grade classroom: On whose authority? Journal of Educational Psychology, 2002, roč. 40, s. 126–137. ISSN 0022-0663. |
DOI 10.1037/0022-0663.94.1.126
[19] HARGREAVES, L., GALTON, M. Transfer from the primary classroom – 20 years on. London: Routledge, 2002. ISBN 0-415-17022-2.
[20] HRDINA, L. Dialóg v pedagogickej komunikácii. In GAVOR A, P. a kol. Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: Veda, 1988, s. 102–119.
[21] HUBELOVÁ, D., JANÍK, T., NAJVAR, P.
Pohledy na výuku zeměpisu na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CVP videostudie zeměpisu. Orbis scholae, 2008, roč. 2, č. 1, s. 53–72. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.221
[22] JANÍK, T., JANÍKOVÁ, M., NAJVAR, P., NAJVAROVÁ, V.
Pohledy na výuku fyziky na 2. stupni základní školy: souhrnné výsledky CVP videostudie fyziky. Orbis scholae, 2008, roč. 2, č. 1, s. 29–52. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.220
[23] JANÍK, T., NAJVAR, P.
Videostudie ve výzkumu vyučování a učení. Orbis scholae, 2008, roč. 2, č. 1, s. 7–28. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.219
[24] JEFFERSON, G. On stepwise transition from talk about a trouble to inappropriately nextpositioned matters. In ATKINSON , J. M., HERITAGE, J. (Eds.). Structures of Social Action: Studies of Conversation Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 1984, s. 191–222. ISBN 978-052131862-4.
[25] MAKOVSKÁ, Z. Žákovská strategie při hledání odpovědí na otázky učitele. Studia paedagogica, 2011, roč. 16, č. 1, s. 47–70. ISSN 1803-7437.
[26] MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
[27] MAREŠ, J. Interakce učitel – žáci v zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975, roč. 25, č. 5, s. 617–628. ISSN 0031-3815.
[28] MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
[29] MAREŠ, J. Učitelovy otázky a žákovy odpovědi z hlediska kognitivní korespondence. In HAUSENBLAS, K., MAREŠ, J. Acta Universitatis Carolinae, Philologica, 1988, roč. 32, č. 4–5, s. 381–387.
[30] MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
[31] MARTINO, A. M., MAHER, C. A.
Teacher Questioning to Promote Justification and Generalization in Mathematics: What Research Practice Has Taught Us. Journal of Mathematical Behavior, 1999, roč. 18, č. 1, s. 53–78. ISSN 0732-3123. |
DOI 10.1016/S0732-3123(99)00017-6
[32] MEHAN, H. Learning Lessons. Social Organisation in the Classroom. Cambridge: Harvard University Press, 1979. ISBN 0-674-52015-7.
[33] PARKER, M., HURRY, J.
Teachers' use of questioning and modeling comprehension skills in primary classrooms. Educational Review, 2007, roč. 59, č. 3, s. 299–314. ISSN 1465-3397. |
DOI 10.1080/00131910701427298
[34] PETRŽELKA, J. Pedagogické aspekty sókratovského dialogu. Profil, 2000, roč. 1, č. 3. ISSN 1212-9097.
[35] PRATT, N.
"Interactive" teaching in numeracy lessons: what do children have to say? Cambridge Journal of Education, 2006, roč. 36, č. 2, s. 221–235. ISSN 0305-764X. |
DOI 10.1080/03057640600718612
[36] PSTRUŽINOVÁ, J. Některé pedagogicko-psychologické aspekty učitelských otázek. Pedagogika, 1992, roč. 42, č. 2, s. 223–228. ISSN 0031-3815.
[37] REDFIELD, D. L., ROUSSEAU, E. W.
A Meta-Analysis of Experimental Research on Teacher Questioning Behavior. Review of Educational Research, 1981, roč. 51, č. 2, s. 237–245. ISSN 0034-6543. |
DOI 10.3102/00346543051002237
[38] ROUSSEAU, J.-J. Emil, čili, o vychování. Olomouc: R. Promberger, 1926.
[39] ROWE, M. B. Science, soul and sanctions. Science and Children, 1969, roč. 6, č. 6, s. 11–13. ISSN 0036-8148.
[40] SAMSON, G. E., SIRYKOWSK I, B., WEINSTEIN, T., WALBERG, H. J.
The effects of teacher questioning levels on student achievement: A quantitative synthesis. Journal of Educational Research, 1987, roč. 80, č. 5, s. 290–295. ISSN 0022-0671. |
DOI 10.1080/00220671.1987.10885769
[41] SANDERS, N. M. Classroom questions: what kinds? New York: Harper and Row, 1966.
[42] SINCLAIR, J. M., COULTHARD, M. Towards an analysis of discourse: the English used by teachers and pupils. London: Oxford University Press, 1975. ISBN 0-1943-6011-3.
[43] STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
[44] ŠEĎOVÁ, K. Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica, 2011, roč. 16, č. 1, s. 89–118. ISSN 1803-7437.
[45] ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Angažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 2010a, roč. 20, č. 3, s. 24–48. ISSN 1211-4669.
[46] ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Zamlčené hodnocení. Zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 2010b, roč. 15, č. 2., s. 61–86. ISSN 1803-7437.
[47] ŠVAŘÍČEK, R. Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 28–50. ISBN 978-80-7367-313-0.
[48] TOBIN, K.
The Role of Wait Time in Higher Cognitive Level Learning. Review of Educational Research, 1987, roč. 57, č. 1, s. 69–95. ISSN 0034-6543. |
DOI 10.3102/00346543057001069
[49] VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
[50] VYGOTSKIJ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
[51] WALSH, J. A., SATTES, B. D. Quality Questioning. Research-Based Practice to Engage Every Learner. Thousand Oaks: Corwin Press, 2005. ISBN 1-4129-0986-4.
[52] WINNE, P. H.
Experiments relating teachers' use of higher cognitive questions to student achievement. Review of Educational Research, 1979, roč. 49, č. 1, s. 13–50. ISSN 0034-6543. |
DOI 10.3102/00346543049001013