(Ne)účast dospělých ve vzdělávání jako výsledek individuálních strategií sociálně zakotvených jednotlivců

Title: (Ne)účast dospělých ve vzdělávání jako výsledek individuálních strategií sociálně zakotvených jednotlivců
Variant title:
  • (Non-)participation of adults in education as a result of individual strategies of socially anchored individuals
Source document: Studia paedagogica. 2012, vol. 17, iss. 1, pp. [149]-161
Extent
[149]-161
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
Rights access
embargoed access
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Hlavním postupem uplatněným v tomto textu je práce s reprezentativními příklady studií, jež se věnují tématu nerovností v účasti dospělých ve vzdělávání, zejména s ohledem na jejich sociální podmíněnost a dopady. Poukázáno je rovněž na politické, kulturní a psychologické souvislosti důvodů (ne)účasti dospělých ve vzdělávání. Text dospívá k náznakům toho, co by měly zohledňovat veřejné politiky orientované na cíl zvýšení participace dospělých ve vzdělávání. Mimo to jsou zohledněny obecnější příspěvky k úvahám o směřování výzkumu ve společenských vědách.
The main procedure applied in this article is a survey of representative studies dealing with unequeal participation of adults in education, especially in view of its social conditinality and impacts. Further the text focuses on political, cultural and psychological contexts of reasons for adults' (non-)participation in education. The text presents a brief outline of what should be considered by public policies aimed at increasing the participation of adults in education. Some general remarks about the importance of research in the social sciences are taken into consideration.
References
[1] AHL, H. Motivation theory as power in disguise. In FEJES, A., NICOLL, K. (Eds.). Foucault and Lifelong Learning. Governing the Subject. London and New York: Routledge, 2008, s. 151–161. ISBN 978-0-415-42403-5.

[2] BIESTA, G. Encountering Foucault in lifelong learning. In FEJES, A., NICOLL, K. (Eds.). Foucault and Lifelong Learning. Governing the Subject. London and New York: Routledge, 2008, s. 194–202. ISBN 978-0-415-42403-5.

[3] CROSS, K. P. Adults as Learners. San Francisco: Jossey-Bass, 1981. ISBN 0-8758-9491-7.

[4] DESJARDINS, R., RUBENSON, K., MILANA, M. Unequal chances to participate in adult learning: international perspectives. Paris: UNESCO, 2006. ISBN 92-803-1292-8. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001488/148815e.pdf. [5. 1. 2012].

[5] ESPING-ANDERSEN, G. Social Foundations of Postindustrial Economies. Oxford: Oxford University Press, 1999. ISBN 978-0-19-874200-5.

[6] GAGNÉ, R. M. Podmínky učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975.

[7] GRIFFIN, C. Research and policy in lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 2006, roč. 25, č. 6, s. 561–574. ISSN 1464-519X. | DOI 10.1080/02601370600989244

[8] HAUSER, M. Teoretický antihumanismus a dialogický subjekt. Althusser a Machovec. Dostupné z: http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=481&Itemid=49 [16. 1. 2012]. 2011.

[9] HRUBEC, M. Od zneuznání ke spravedlnosti. Kritická teorie globální společnosti a politiky. Praha: Filosofia, 2011. ISBN 978-80-7007-362-9.

[10] ILLERIS, K. Lifelong learning and the low-skilled. International Journal of Lifelong Education, 2006, roč. 25, č. 1, s. 15–28. ISSN 1464-519X. | DOI 10.1080/02601370500309451

[11] JOHNSON, R. Really useful knowledge: radical education and working-class culture 1790-1848. In Clarke, J., Critcher, C., Johnson, R. (Eds.). Working-class Culture: Studies in history and theory. London: Hutchinson, 1979, s. 75–112.

[12] KAMP, M. van der. Participation: Antecedent Factors. In TUIJNMAN, A. C. (Ed.). International Encyclopedia of Adult Education and Training. Second edition. Paris: OECD, Pergamon, 1996, s. 565–569. ISBN 0-080-42305-1.

[13] KARABEL, J., HALSEY, A. H. Introduction. In KARABEL, J., HALS EY, A. H. (Eds.). Power and Ideology in Education. New York: Oxford University Press, 1977, s. 1–85. ISBN 0-195-02139-8.

[14] KOPECKÝ, M. Tři poznámky k andragogickému výzkumu. In Role vysokých škol v rozvíjení koncepce celoživotního vzdělávání: další vzdělávání na vysokých školách. Sborník příspěvků z vědecké konference 18. a 19. října 2007. Praha: Mowshe, 2007, s. 38–45. ISBN 978-80-254-0561-1.

[15] KOPECKÝ, M. Life history výzkum ve vzdělávání dospělých. Socioweb, 2009, roč. 7, č. 6, s. 12–13. ISSN 1214-1720. Dostupné z: http://www.socioweb.cz/upl/editorial/download/167_socioweb_06_09.pdf. [1. 1. 2012].

[16] MARTIN, I. Adult education, lifelong learning and citizenship: some ifs and buts. In International Journal of Lifelong Education, 2003, roč. 22, č. 6, s. 566–579. ISSN 0260-1370.

[17] MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (Eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.

[18] MILANA, M., HOLFORD, J., MOHORCICSPOLAR, V. Policy Studies in Adult Education. Dostupné z: http://www.esrea.org/policy_studies?l=en. [10. 1. 2012]. 2010.

[19] MILLS, C. W. Sociologická imaginace. Praha: Mladá fronta, 1968.

[20] MORGAN-KLEIN, B., OSBORNE, M. Lifelong Learning. The Concepts and Practices. London and New York: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-42861-3.

[21] PRESTON, J. Class strategies and stealth policies in adult education. International Journal of Lifelong Education, 2006, roč. 25, č. 4, s. 335–350. ISSN 1464-519X. | DOI 10.1080/02601370600772293

[22] PRŮCHA, J. Česká andragogika na vzestupu. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 4, s. 7–26. ISSN 1211-4669.

[23] REES, G. et al. History, Biography and Place in the Learning Society: Towards a Sociology of Life-Long Learning. In LAUDER, H. et al. Education, Globalization and Social Change. Oxford and New York: Oxford University Press, 2006, s. 926–935. ISBN 978-0-19-927253-2.

[24] RUBENSON, K. Lifelong Learning: Between Humanism and Global Capitalism. In JARVIS, P. (Ed.). The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London and New York: Routledge, 2009, s. 411–422. ISBN 978-0-415-58165-3.

[25] RUBENSON, K. Adult Education and Cohesion. Lifelong Learning in Europe, 2003, roč. 8, č. 1, s. 23–30. ISSN 1239-6826.

[26] RUBENSON, K., DESJARDINS, R. The Impact of Welfare State Regimes on Barriers to Participation in Adult Education. A Bounded Agency Model. Adult Education Quarterly, 2009, roč. 59, č. 3, s. 187–207. ISSN 0741-7136. | DOI 10.1177/0741713609331548

[27] SCHEMMANN, M., WITTPOTH, J. Asking more than we can tell: social status, social milieu and social space in explanations for participation in adult education. Studies in the Education of Adults, 2008, roč. 40, č. 2, s. 160–175. ISSN 0266-0830.

[28] ŠTECH, S. PISA – nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis Scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s. 123–133. ISSN 1802-4637. | DOI 10.14712/23363177.2018.81

[29] VESELÝ, A., MOURALOVÁ, M. Vzdělávání. In POTŮČEK, M., MAŠKOVÁ, M. a kol. Česká republika – trendy, ohrožení, příležitosti. Praha: Karolinum, 2009, s. 231–268. ISBN 978-80-246-1655-1.

[30] WALKER, J. The needy and competent citizen in OECD educational policy. In BRON, M., GUIMARAES, CASTRO, R. V. The State, Civil Society and the Citizen. Exploring Relationships in the Field of Adult Education in Europe. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009, s. 97–112. ISBN 978-3-631-58593-1.

[31] WLODKOWSKI, R. J. Enhancing Adult Motivation to Learn. A Comprehensive Guide for Teaching All Adults. Third Edition. San Francisco: Jossey-Bass, 2008. ISBN 978-0-7879-9520-I.