Text vznikl jako výstup řešení projektu GA ČR Proměny české školy: longitudinální studie změny instituce v podmínkách vzdělávací reformy (P407/12/2262).
[1] ANDERSON-LEVITT, K. M.
Teaching Culture as National and Transnational: A. Response to Teachers' Work. Educational Researcher, 2002, roč. 31, č. 3, s. 19–21. ISSN 2141-5161. |
DOI 10.3102/0013189X031003019
[2] BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J., BERAN, V., HELUS, Z., HLINKA, V. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-49-8.
[3] BAKER, D. The Invisible Hand of World Education Culture: Thoughts for Policy Makers. In SYKES, G., SCHNEIDER, B., PLANK, D. (Eds.). AERA's Handbook of Education Policy Research. Washington D.C.: AERA, 2009, s. 958–968. ISBN 978-0-415-98992-3.
[4] BENAVOT, A. Institutional approach to the Study of Education. In SAHA, L. (Ed.). International Encyclopedia of the Sociology of Education. Oxford, UK: Elsevier Science, 1997, s. 340–345. ISBN 0-08-042990-4.
[5] BERG, G.
From structural dilemmas to institutional imperatives: a descriptive theory of the school as an institution and of school organizations. Journal of Curriculum Studies, 2007, roč. 39, č. 5, s. 577–596. ISSN 0022-0272. |
DOI 10.1080/00220270600880994
[6] BREINEK, P. Ekonomický význam institucí. Národohospodářský obzor, 2006, roč. 4, č. 1, s. 12–26. ISSN 1213-2446.
[7] BUCHHOLZ, T. G. Živé myšlenky mrtvých ekonomů. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-50-3.
[8] BURCH, P.
Educational policy and practice from the perspective of institutional theory: crafting a wider lens. Educational Researcher, 2007, roč. 36, č. 2, s. 84–95. ISSN 2141-5161. |
DOI 10.3102/0013189X07299792
[9] DAHL, R. O demokracii. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-422-2.
[10] DiMAGGIO, P. J., POWELL, W. W.
The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. Americal Sociological Review, 1983, roč. 48, č. 2, s. 147–160. ISSN 0003-1224. |
DOI 10.2307/2095101
[11] DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., WALTEROVÁ, E. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.
[12] FULLAN, M. The three stories of education reform. Phi Delta Kappa, 2000, roč. 81, č. 8, s. 581–584. ISSN 0031-7217.
[13] FULLAN, M. Tri-level solution. Education Analyst, 2005 (Winter), s. 4–5.
[14] GOODLAD, J. //A Place Called School. New York: McGraw Hill, 1984. ISBN 978-0070236271.
[15] GOTTSCHALL, K., HAGEMANN, K. Die Halbtagsschule in Deutschland: Ein Sonderfall in Europa? Aus Politik und Zeitgeschichte, 2002, roč. 41, s. 12–22. ISSN 0479-611X.
[16] HALL, P. A., TAYLOR, R. C. R.
Political science and the three new institutionalisms. Political Studies, 1996, roč. 44, č. 5, s. 936–957. ISSN 0032-3217. |
DOI 10.1111/j.1467-9248.1996.tb00343.x
[17] HOLMAN, R. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C. H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-380-9.
[18] HOPKINS, D. Every school a great school – Realising the potential of system leadership. In HARGREAVES, A., LIEBERMAN, A., FULLAN, M., HOPKINS, D. (Eds.). Second International Handbook of Educational Change. Dordrecht: Springer, 2010, s. 741–764. ISBN 978-90-481-2659-0.
[19] JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-535-0.
[20] JANÍK, T., JANKO, T., KNECHT, P., KUBIATKO, M., NAJVAR, P., PAVLAS, T., SLAVÍK, J., SOLNIČKA, D., VLČKOVÁ, K. Kurikulární reforma na gymnáziích. Výsledky dotazníkového šetření. Praha: VÚP, 2010a. ISBN 978-80-87000-39-7.
[21] JANÍK, T., KNECHT, P., NAJVAR, P., PAVLAS, T., SLAVÍK, J., SOLNIČKA, D. Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Praha: VÚP, 2010b. ISBN 978-80-87000-36-6.
[22] KABELE, J. Přerody: Principy sociálního konstruování. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-359-8.
[23] KAŠČÁK, O., PUPALA, B.
PISA v kritickej perspektíve. Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s. 53–70. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.74
[25] LeTENDRE, G. K., BAKER, D. P., AKIBA, M., GOESLING, B., WISEMAN, A. W.
Teachers' work: Institutional isomorphism and cultural variation in the U.S., Germany and Japan. Educational Researcher, 2001, roč. 30, č. 6, s. 3–16. ISSN 2141-5161. |
DOI 10.3102/0013189X030006003
[26] MEYER, J. W., ROWAN, B.
Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. The American Journal of Sociology, 1977, roč. 83, č. 2, s. 340–363. ISSN 0002-9602. |
DOI 10.1086/226550
[27] MEYER, J. W., ROWAN, B. The structure of educational organizations. In MEYER, J. W., SCOTT, W. R. (Eds.). Organizational environments: Ritual and rationality. Beverly Hills: Sage, 1978, s. 71–96. ISBN 978-080-39246-97.
[28] MEYER, H. D., ROWAN, B. (Eds.). The new institutionalism in education. Albany: State University of New York Press, 2006. ISBN 978-079-14690-57.
[30] PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL, J. Umíme ještě číst? Hlavní z jištění výzkumu PISA 2009. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6.
[31] PEDERSEN, J. S., DOBBIN, F.
In search of identity and legitimation. American Behaviorial Scientist, 2006, roč. 49, č. 7, s. 897–907. ISSN 0002-7642. |
DOI 10.1177/0002764205284798
[32] PÍŠOVÁ, M., KOSTKOVÁ, K., JANÍK, T., DOULÍK, P., HAJDUŠKOVÁ, L., KNECHT, P. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-78-6.
[33] POL, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
[34] POL, M., HLOUŠKOVÁ, L., NOVOTNÝ, P., ZOUNEK, J. (Eds.). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
[35] PRÁŠILOVÁ, M. Management školy. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 297–302. ISBN 978-80-7367-546-2.
[36] PROKOP, J. Kritika a mýty současné školy. In CHRÁSKA, M. (Ed.). Klima současné české školy. Olomouc: Konvoj, 2003, s. 46–62. ISBN 80-7302-064-5.
[37] PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
[38] PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
[39] RAMIREZ, F. O., MEYER, J. W. National Curricula: World Models and National Historical Legacies. In CARUSO, M., TENORTH, H. E. (Eds.). Internationalisierung – Internationalisation. Frankfurt am Main: Lang, 2002, s. 91-107. ISBN 978-3-631-38661-3.
[40] ŘÍCHOVÁ, B. Přehled moderních politologických teorií. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-461-3.
[41] SEDLÁČEK, M. Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 285–311. ISBN 978-80-7367-313-0.
[42] SEDLÁČEK, M. Řízení školy na vesnici: případová studie. Studia paedagogica, 2008, roč. 13, č. 1, s. 85–99. ISSN 1803-7437.
[43] SPILLANE, J., BURCH, P. The institutional environment and instructional practice: Changing patterns of guidance and control in public education. In MEYER, H. D., ROWAN, B. (Eds.). The New Institutionalism in Education. Albany: State University of New York Press, 2006, s. 87–102. ISBN 978-07914-6905-7.
[44] ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 4, s. 310–320. ISSN 0031-3815.
[45] ŠTECH, S.
PISA – nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s. 123–133. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.81
[46] TOMÁŠEK, V. a kol. Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-211-0565-2.
[47] VERLOOP, N., DRIEL, J. V., MEIJER, P.
Teacher knowledge and the knowledge base of teaching. International Journal of Educational Research, 2001, roč. 35, č. 5, s. 441–461. ISSN 1929-2538. |
DOI 10.1016/S0883-0355(02)00003-4
[48] WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
[49] WEICK, K. E.
Educational organizations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, 1976, roč. 21, č. 1, s. 1–19. ISSN 0001-8392. |
DOI 10.2307/2391875
[50] WISEMAN, A. W.
The institutionalization of a global educational community: the impact of imposition, invitation and innovation in the Gulf Cooperation Council (GCC). Orbis scholae, 2010, roč. 4, č. 2, s. 21–40. ISSN 1802-4637. |
DOI 10.14712/23363177.2018.124
[51] ZAKARÍA, F. Budoucnost svobody. Neliberální demokracie v USA a ve světě. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1285-0.