Článek se věnuje soudobým teoriím vzdělávacích nerovností, které shrnuje a kategorizuje, aby vzápětí na pozadí stručné analýzy současného stavu terciárního vzdělávání v České republice představil dvě teorie vzdělanostních nerovností: teorii maximálně udržitelných nerovností (maximally maintained inequality; MMI) a teorii efektivně udržovaných nerovností (effectively maintained inequality; EMI).
The paper discusses contemporary theories concerning educational inequality, which it summarizes and divides into categories. It provides a brief analysis of the current state of tertiary education in the Czech Republic and introduces two theories of educational inequality: Maximally Maintained Inequality (MMI) and Effectively Maintained Inequality (EMI).
maximálně udržitelná nerovnost; efektivně udržovaná nerovnost; terciární vzdělávání; sociální nerovnost
Maximally Maintained Inequality; Effectively Maintained Inequality; tertiary education; social inequality
[1] BOWLES, S., & GINTIS, H. (1976). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. London: Routledge.
[2] BOWLES, S., GINTIS, H., & GROVES, M. O. (2005). Unequal chances: Family background and economic success. New York: Russell Sage Foundation.
[6] GREGER, D. (2011).
Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v postsocialistických zemích. Orbis Scholae, 5(1), 9–22. |
DOI 10.14712/23363177.2018.70
[7] GREGER, D. (2010). Nerovnosti ve vzdělávání – od konceptů k měření. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 22–37). Praha: SLON.
[8] GREGER, D. (2006a). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů & J. Straková (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–41). Praha: Academia.
[11] KATRŇÁK, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: SLON.
[12] KERCKHOFF, A. C. (1976).
The status attainment process: Socialization or allocation? Social Forces, 55(2), 368–381. |
DOI 10.1093/sf/55.2.368
[13] LUCAS, S. R. (2001).
Effectively maintained inequality: Education transitions, track mobility, and social background effects. American Journal of Sociology, 106(6), 1642–1690. |
DOI 10.1086/321300
[14] MŠMT (2009). Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT.
[15] OAKES, J. (2005). Keeping track: How schools structure inequality. New Haven: Yale University Press.
[22] PRETORIUS, S. G., & XUE, Y. Q. (2003).
The transition from elite to mass higher education: A Chinese perspective. Prospects, 33(1), 89–101. |
DOI 10.1023/A:1022616532317
[23] RAFTERY, A. E., & HOUT, M. (1993).
Maximally maintained inequality: Expansion, reform, and opportunity in Irish education. Sociology of Education, 66(1), 41–62. |
DOI 10.2307/2112784
[24] ŠAFR, J., BAYER, I., & SEDLÁČKOVÁ, M. (2008). Sociální koheze. Teorie, koncepty a analytická východiska. Sociologický časopis, 44(2), 247–269.
[25] TROW, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education. In OECD. Policies for Higher Education (s. 55–101). Paris: OECD.
[26] VESELÝ, A., & MATĚJŮ, P. (2010). Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělávacích nerovností. In P. Matějů, J. Straková, & A. Veselý (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 38–90). Praha: SLON.