Článek s názvem Transgramotnost: nová perspektiva informačního vzdělávání se zabývá fenoménem transgramotnosti, který zatím nebyl v českém prostředí řešen. Na začátku definuje, co to transgramotnost je, porovnává ji s gramotností a rozebírá skutečnosti, které měly vliv na její vznik. Stěžejní kapitola se zabývá vztahem transgramotnosti a dalších specifických gramotností (jako je počítačová, digitální a informační). Na závěr je rozebrán vztah transgramotnosti a vzdělávání, transgramotnosti a knihoven a také jsou uvedeny praktické příklady.
Paper Transliteracy: new perspective of information education is focused on phenomenon of transliteracy, which was not yet solved in Czech environment. In the begining, transliteracy is defined, along with description of facts leading to its origin. The main chapter is dealing with relation of transliteracy and other literacies (computer, digital and informational). Educational side of transliteracy, libraries and transliteracy, along with practical examples is described in the final chapter.
transgramotnost; gramotnost; vzdělávání; informační vzdělávání; informační gramotnost; počítačová gramotnost; funkční gramotnost; knihovny
transliteracy; literacy; education; information education; information literacy; computer literacy; functional literacy; libraries
[8] DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost – proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
[9] DOSTÁL, J. Informační a počítačová gramotnost – klíčové pojmy informační výchovy. In: Infotech 2007 – moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, 2007, s. 60-65. ISBN 978-80-7220-301-7.
[10] DUNAWAY, Michelle Kathleen.
Connectivism: Learning theory and pedagogical practice for networked information landscapes [online]. Bradford: Emerald Group Publishing. 2011, vol. 39, iss. 4, s. 675-685 [cit. 2013-03-26]. ISSN 00907324. Dostupné z:
http://search.proquest.com/docview/904949815?accountid=16531
[14] IPRI, Tom.
Introducing transliteracy: What does it means to academic libraries? College & Research Libraries news [online]. 2010, vol. 71, iss. 10 [cit. 2013-03-09]. ISSN 2150-6698. Dostupné z:
http://crln.acrl.org/content/71/10/532.full
[15]
Jak rozumíme informační gramotnosti. IVIG: Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách [online]. 2010-11-16 [cit. 2013-03-12]. Dostupné z:
http://www.ivig.cz/informacni-gramotnost.html
[16] JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK. Mediální gramotnost jako dimenze současného člověka. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.
[18] KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
[19] KOVÁŘOVÁ, Pavla.
Seminář o nových médiích a ochraně soukromí. Ikaros [online]. 2011, roč. 15, č. 11 [cit. 2013-03-14]. ISSN 1212-5075. Dostupné z:
http://www.ikaros.cz/node/7234
[22] RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně a Nakladatelství Georgetown, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
[24] Seminář IVIG. IVIG:
Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách [online]. 2011-11-05 [cit. 2013-03-06]. Dostupné z:
http://www.ivig.cz/ivig2011.html
[25] SERRES, Alexandre.
Transliteracy: a trendy word or a real new perspective for information training? IVIG: Odborná komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách [online]. 2011 [cit. 2013-03-06]. Příspěvek z konference. Dostupné z:
http://www.ivig.cz/prezentace11/Serres_text_IVIG_2011_angl.pdf