Studie je výstupem výzkumu podpořeného Grantovou agenturou Univerzity Karlovy v Praze (projekt Přechod mezi preprimárním a primárním vzděláváním – studium faktorů ovlivňujících volbu vzdělávací dráhy č. 6388/2013).
[1] Albarracin, D., Zanna, M. P., Johnson, B. T., & Kumkale, G. T. (2005). Attitudes: Introduction and scope. In D. Albarracin, B. T. Johnson, & M. P Zanna (Eds.), The Handbook of Attitudes (s. 3–19). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
[2] Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed.), A handbook of social psychology (s. 789–994). Worcester, MA: Clark University Press.
[3] Ball, S. J. (2003). Class strategies and the education market: The middle classes and social advantage. London: Routledge.
[4] Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Ed. J. E. Richardson. New York: Greenwood.
[5] Burgess, S., Greaves, E., Vignoles, A., & Wilson, D. (2011).
Parental choice of primary school in England: what types of school do different types of family really have available to them? Policy Studies, 32(5), 531–547. |
DOI 10.1080/01442872.2011.601215
[6] Bussell, H. (1998).
Parental Choice of Primary School: An Application of Q-Methodology. Service Industries Journal, 18(3), 135–147. |
DOI 10.1080/02642069800000036
[7] Charmaz, K. (2006). Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks: Sage Publications.
[8] Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: Sage Publications.
[9] Crozier, G., Reay, D., James, D., Jamieson, F., Beedell, P., Hollingworth, S., & Williams, K. (2008).
White middle-class parents, identities, educational choice and the urban comprehensive school: Dilemmas, ambivalence and moral ambiguity. British Journal of Sociology of Education, 29(3), 261–272. |
DOI 10.1080/01425690801966295
[10] Dijkgraaf, E., Gradus, R. H. J. M., & de Jong, J. M. (2013).
Competition and educational quality: Evidence from the Netherlands. Empirica 40, 607–634. |
DOI 10.1007/s10663-012-9195-6
[11] Eagly, A. H., & Chaiken, S. (2007).
The advantages of an inclusive definition of attitude. Social Cognition, 25(5), 582–602. |
DOI 10.1521/soco.2007.25.5.582
[13] Echols, F., McPherson, A., & Willms, J. (1990).
Parental choice in Scotland. Journal of Educational Policy, 5(3), 207–222. |
DOI 10.1080/0268093900050301
[14] Gamoran, A. (1992). Synthesis of Research / Is Ability Grouping Equitable? Educational Leadership, 50(2), 11–17.
[15] Greger, D. (2006). Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In P. Matějů et al., (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 21–40). Praha: Academia.
[17] Hanushek, E. A., & W össmann, L. (2006).
Does Educational Tracking Affect Performance and Inequality? Differences- in-Differences Evidence Across Countries. The Economic Journal, 116(510), C63–C76. |
DOI 10.1111/j.1468-0297.2006.01076.x
[18] Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
[19] Hastings, J. S., & Weinstein, J. M. (2008).
Information, school choice, and academic achievement: Evidence from two experiments. Quarterly Journal of Economics, 123(4), 1373–1414. |
DOI 10.1162/qjec.2008.123.4.1373
[20] Heckathorn, D. D. (1997).
Respondent-driven sampling: A new approach to the study of hidden populations. Social Problems, 44(2), 174–199. |
DOI 10.2307/3096941
[21] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
[22] Hollingworth, S., & Williams, K. (2010).
Multicultural mixing or middle-class reproduction? The white middle classes in London comprehensive schools. Space & Polity, 14(1), 47–64. |
DOI 10.1080/13562571003737767
[23] Kimelberg, S. M., & Billingham, C. M. (2013).
Attitudes toward diversity and the school choice process: Middle-class parents in a segregated urban public school district. Urban Education, 48(2), 198–231. |
DOI 10.1177/0042085912449629
[24] Komulainen, S. (2012). "White flight" in Finland? A qualitative study into Finnish-born families housing and school choice in Turku. Finnish Yearbook of Population Research, 47, 51–64.
[25] Leix, A. E. (2006). Transkripce audionahrávek v kontextu etickém, metodologickém a technickém (Disertační práce). Brno: Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
[26] Matějů, P., & Straková, J. (Eds.). (2006). (Ne)rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
[27] Matějů, P., Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.
[29] Oskamp, S., & Schultz, P. W. (2005). Attitudes and opinions (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum. 578 s.
[30] Poder, K., & Kerem, K. (2012).
School choice and educational returns in the EU: With a focus on Finland and Estonia. Baltic Journal of European Studies, 2(2), 65–86. |
DOI 10.11590/bjes.2012.2.04
[31] Procházková, I. (2006). Vzdělávací systém České republiky v mezinárodním srovnání. In P. Matějů et al. (Eds.), (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice (s. 92–117). Praha: Academia.
[32] Rangvid, B. (2007).
Living and Learning Separately? Ethnic Segregation of School Children in Copenhagen. Urban Studies, 44(7), 1329–1354. |
DOI 10.1080/00420980701302338
[33] Schneider, K., Schuchart, C., Weishaupt, H., & Riedel, A. (2012).
The effect of free primary school choice on ethnic groups – Evidence from a policy reform. European Journal of Political Economy, 28(4), 430–444. |
DOI 10.1016/j.ejpoleco.2012.05.002
[34] Schwarz, N., & Bohner, G. (2001). The construction of attitudes. In A. Tesser & N. Schwarz (Eds.), Blackwell handbook of social psychology: Intraindividual processes (s. 436–457). Maiden, MA: Blackwell Publishers.
[36] Straková, J. (2007). The impact of the structure of the education system on the development of educational inequalities in the Czech republic. Sociologický časopis, 43(3), 589–610.
[37] Straková, J. (2010). Vývoj diferenciace vzdělávacích výsledků na úrovni povinného vzdělávání. In P. Matějů et al. (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 92–108). Praha: SLON.
[38] Swift, A. (2003). How not to be a hypocrite. School choice for the morally perplexed parent. London: Routledge.
[40] Veselý, A. (2011).
Konceptuální rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5(1), s. 23–52. |
DOI 10.14712/23363177.2018.73
[41] Veselý, A., & Matějů, P. (2010). Vzdělávací systémy a reprodukce vzdělanostních nerovností. In P. Matějů et al. (Eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení (s. 38–90). Praha: SLON.
[42] Vowden, K. J. (2012).
Safety in numbers? Middle-class parents and social mix in London primary schools. Journal of Education Policy, 27(6), 731–745. |
DOI 10.1080/02680939.2012.664286
[43] Walker, M., & Clark, G. (2010).
Parental choice and the rural primary school: Lifestyle, locality and loyalty. Journal of Rural Studies, 26, 241–249. |
DOI 10.1016/j.jrurstud.2009.12.002
[44] Winters, M. A. (2012).
Measuring the effect of charter schools on public school student achievement in an urban environment: Evidence from New York City. Economics of Education Review, 31, 293–301. |
DOI 10.1016/j.econedurev.2011.08.014