This paper examines archival records reflecting the existence of at least three choir lofts and performance practice there during the 15th and 16th centuries. It introduces new sources: besides archival records, results of research in situ, i.e. in the church of St. James in Brno.
[1] BOROVSKÝ, Tomáš.
Zu der ere gots und meiner sele zu selikeit. Odkazy brněnských měšťanů církevním institucím v letech 1410–1530. Sborník prací Filosofické fakulty brněnské university C, řada historická, Brno: Filosofická fakulta brněnské university, 2001, 46, 1999, p. 79–96.
http://hdl.handle.net/11222.digilib/102039
[2] BRETHOLZ, Berthold. Die Pfarrkirche zu st. Jakob in Brünn. Brünn 1901.
[3] BROWN, Howard Meyer – SADIE, Stanley (ed.). Performance practice. Music before 1600. New York 1990, p. 170–171.
[4] Sehnal, Jiří. Barokní varhanářství na Moravě. Díl 2. Varhany. Brno 2004, p. 7.
[5] BURIAN, Vladimír. Vývoj náboženských poměrů v Brně 1570–1618. Brno 1948.
[6] DUMITRESCU, Theodor.
Who Was "Prioris"? A Royal Composer Recovered. Journal of the American Musicological Society 65, 2012, Nr. 1, p. 5–65. |
DOI 10.1525/jams.2012.65.1.5
[7] HORYNA, Martin – MAŇAS, Vladimír. Two Manuscripts of Polyphonic Music in Brno from the Mid-Sixteenth Century. Early Music 40, 2012, Nr. 4, p. 553–575.
[8] JIRKOVÁ, Pavla. Od Sperata ke Strobachovi. Jihlava v převratech konfesionalizace v 16. až 17. století. Documenta Pragensia XXXIII. Město v převratech konfesionalizace v 15. až 18. století. Praha 2014, p. 159–175.
[9] KROUPA, Jiří (ed.). Dějiny Brna 7. Uměleckohistorické památky. Historické jádro. Brno 2016, p. 264.
[10] KROUPA, Petr. Dobový vzhled gotických kostelů. In: Od gotiky k renesanci. Ed. Kaliopi Chamonikola. Brno 1999, p. 93.
[11] LAVIČKA, Roman – ŠIMŮNEK, Robert. Městský farní kostel ve středověkých Čechách. Trhové Sviny 1280–1520. České Budějovice 2012.
[12] MAHRT, William P. The Choralis Constantinus and the Organ. In: Heinrich Isaac and Polyphony for the Proper of the Mass in the Late Middle Ages and the Renaissance. Ed. David Burn – Stefan Gasch, Turnhout 2011, p. 141–156.
[13] MILJKOVIĆ, Đorđe. Missa Matthei Parthenii a její paleografická a transkripční problematika. Bachelor thesis, Institute of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno 2011.
[14] MORAWSKA, Katarzyna. Historia muzyki polskiej tom II, Renesans 1500–1600, p. 87.
[15] PETR, Stanislav. Soupis rukopisů knihovny při farním kostele svatého Jakuba v Brně. Praha 2007.
[16] POLÁČEK, Radek. Brněnský rukopis Liber Missarum z roku 1550 a v něm obsažené mše Wolfganga Gräfingera. Bachelor thesis, Institute of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno 2009.
[17] POLÁČEK, Radek. Mše Heinricha Fincka a Thomase Stolzera z brněnského rukopisu. Master thesis, Institute of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno 2011.
[19] SCHWEIGL, Andreas. Bildende Künste in Mähren. Ed Cecílie Hálová-Jahodová, Umění 20, 1972, p. 168–187.
[20] SEHNAL, Jiří. Barokní varhanářství na Moravě. Díl 2. Varhany. Brno 2004, p. 7.
[21] SEHNAL, Jiří. Dějiny varhan kostela sv. Jakuba v Brně. Časopis Moravského zemského muzea LXVII, 1982, p. 99–122
[22] STUDENIČOVÁ, Hana. Antoine a Robert de Fevin, jejich mše v brněnském rukopise BAM1. Master thesis, Institute of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno 2015.
[23] VOIT, Petr. Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha 2006.
[24] WOLNY, Gregor. Kirchliche Topographie von Mähren meist nach Handschriften und Urkunden. Brünn 1856
[25] Zrcadlo Slawneho Margkrabstwij Morawskeho: W kteremz geden kazdy Staw, dawnost, wzactnost y powinnost swau vhleda: ... sebrane ... Skrze Bartholomege Paprockeho z Glogol a Paprocke Woly. Olomutii: Haeredes Milichtalleri 1593, p. CCCLXXXVI.