[1] ADLER, Guido. Der Stil in der Musik. I. Buch: Prinzipen und Arten des Musikalischen Stils. Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1911.
[2] ČERNUŠÁK, Gracian – HELFERT, Vladimír Helfert (eds.). Pazdírkův hudební slovník naučný. II., Část osobní. Svazek prvý, A–K. Brno: Ol. Pazdírek, 1937.
[3] DILTHEY, Wilhelm. Das Erlebnis und die Dichtung: Lessing, Goethe, Novalis, Hölderlin. Vyd. 8. Leipzig und Berlin: Verlag B. G. Teubner, 1922.
[4] FIŠER, J. J. Stručné dějiny světové literatury. Nusle: F. Svoboda, 1925.
[5] HELFERT, V. Převrácený kalendář? Smetana, 1911/1912, roč. 2, č. 8/9, s. 132.
[6] HELFERT, V. " Jungböhmische Musik", Smetana, 1912/1913, roč. 3, č. 4/5, s. 48–51.
[7] HELFERT, V. Jaroslav Jeremiáš: Ad vocem Janáčkova "Pastorkyňa" a – Smetana. Smetana, 1916/1917, roč. 7, č. 3, s. 46–47.
[8] HELFERT, V. České symfonické koncerty. Národ, 1917, roč. 1, č. 34 (22. 11. 1917), s. 609–610.
[9] HELFERT, V. Naše hudba a český stát. Praha: B. Kočí, 1918.
[10] HELFERT, V. Brněnská konservatoř. Socialistická budoucnost, 1920, roč. 18, č. 72 (28. 3. 1920), s. 1.
[11] HELFERT, V. Koncerty. Moravské noviny, roč. 43, č. 95 (26. 4. 1922), s. 1.
[12] HELFERT, V. Tvůrčí rozvoj Bedřicha Smetany. I. Preludium k životnímu dílu. Praha: Jos. R. Vilímek, 1924.
[13] HELFERT, V. Janáčkovy oslavy v Brně. Hudební rozhledy, 1924/1925, roč. 1, č. 3/4, s. 66–68.
[14] HELFERT, V. Max Brod: Leoš Janáček, život a dílo. Hudební rozhledy, 1924/1925, roč. 1, č. 3/4, s. 71–72.
[15] HELFERT, V. Moravská a pražská "svojskost". Hudební rozhledy, 1924/1925, roč. 1, č. 5, s. 90.
[16] [HELFERT, V.?]. Kriteria. Hudební rozhledy, 1924/1925, roč. 1, č. 5, s. 90.
[17] HELFERT, V. Čeho je potřeba. Hudební rozhledy, 1924–1925, roč. 1, č. 1/2, s. 1–4.
[18] HELFERT, V. Opera v Brně. Ruch, 1925, roč. 1, č. 42 (21. 2. 1925), s. 2.
[19] HELFERT, V. Opera Národního divadla. Ruch, 1925, roč. 1, č. 258 (13. 11. 1925), s. 1–2.
[20] HELFERT, V. K otázce našeho hudebního folkloru. Morava, 1925, roč. 1, č. 8, s. 230–236.
[21] HELFERT, V. L. Janáček: Suita pro smyčcový orchestr. Hudební rozhledy, 1925/1926, roč. 2, č. 8, s. 131.
[22] HELFERT, V. P. Křížkovský a B. Smetana. Morava, 1926, roč. 2, č. 6, s. 161–174.
[23] HELFERT, V. Janáčkova nová opera. Ruch, 1926, roč. 2, č. 291 (21. 12. 1926), s. 1–2.
[24] HELFERT, V. Národní divadlo v Brně. Hudební rozhledy, 1926/1927, roč. 3, č. 4/5, s. 79–80.
[25] HELFERT, V. Brněnské koncerty. Hudební rozhledy, 1926/1927, roč. 3, č. 9/10, s. 152.
[26] HELFERT, V. Symfonietta. Hudební rozhledy, 1926/27, roč. 3, č. 7, s. 111–112.
[27] HELFERT, V. Koncerty v Brně. Ruch, 1927, roč. 3, č. 80 (5. 4. 1927), s. 3.
[28] HELFERT, V. Hudba v Brně. Ruch, 1927, roč. 3, č. 280 (8. 12. 1927), s. 1–2.
[29] HELFERT, V. Leoš Janáček. Ruch, 1928, roč. 4, č. 189 (19. 8. 1928), s. 2–3.
[30] HELFERT, V. Janáčkův Mrtvý dům. Ruch, 1930, roč. 6, č. 98 (15. 4. 1930), s. 1–2.
[31] HELFERT, V. Brod Max, Leoš Janáček, Život a dílo. Veselý Adolf, Leoš Janáček, Pohled do života i díla. Vašek Adolf E., Po stopách dra Leoše Janáčka. Kapitoly a dokumenty k jeho životu a dílu. Muller Daniel, Leoš Janáček. Časopis Matice moravské, 1931, roč. 55, s. 538–548.
[32] HELFERT, V. Nové knihy. Index, 1931, roč. 3, č. 1, s. 12; č. 2, s. 24.
[33] HELFERT, V. Slovanská katharse. Divadelní list Zemského divadla v Brně, 1932–1933, roč. 8, č. 9 (7. 12. 1932), s. 231–232.
[34] HELFERT, V. Pohled na Bedřicha Smetanu. Brno: Index, 1934.
[35] HELFERT, V. Bolestný zdroj Janáčkovy Pastorkyně. Magazin Družstevní práce, 1934/1935, roč. 2, č. 5, s. 146–149.
[36] HELFERT, V. Z předmluvy ke třetímu vydání Její Pastorkyně. Tempo, 1934/1935, roč. 14, č. 4, obálka (její 4. str.).
[37] HELFERT, Vladimír – STEINHARD, Erich. Geschichte der Musik in der Tsechoslovakischen Republik. Prag: Orbis, 1936.
[38] HELFERT, V. Závaznost dokumentu. Index, 1937, roč. 9, č. 6, s. 65–66.
[39] HELFERT, V. Janáčkova elegie nad ztrátou dcery Olgy. Hudební noviny, 1937/1938, roč. 5, s. 18.
[40] HELFERT, Vladimír – STEINHARD, Erich. Die Musik in der Tschechoslovakischen Republik. Prag: Orbis, 1938.
[41] HELFERT, V. Leoš Janáček. Obraz životního a uměleckého boje I. V poutech tradice. Brno: Ol. Pazdírek, 1939.
[42] HELFERT, Vladimír. O Janáčkovi. Soubor statí a článků. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1949.
[43] HELFERT, V. O Smetanovi: soubor statí a článků. Praha: Hudební matice, 1950.
[44] HELFERT, Vladimír. O české hudbě. Praha: SNKLHU, 1957.
[45] HELFERT, Vladimír. Vybrané studie I. O hudební tvořivosti. Praha: Editio Supraphon, 1970.
[46] MASARYK, Tomáš Garrigue. Ideály humanitní. Praha: Melantrich, 1968.
[47] NOVÁK, Arne – NOVÁK, Jan V. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. Olomouc: R. Prombergr, 1936.
[48] JANÁČEK, Leoš. Výlety páně Broučkovy. Lidové noviny, 1917, roč. 25, č. 351 (23. 12. 1917), s. 1.
[49] JANÁČEK, Leoš. Její pastorkyňa. Klavírní výtah se zpěvy. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1934.
[50] JANÁČEK, Leoš. Amarus. Praha: Hudební matice Umělecké besedy, 1938.
[51] KOŽÍŠEK, Alois V. (ed.). Zemské hlavní město Brno. Praha: E. Šolc, 1928.
[52] KOŽÍŠEK, Alois V. (ed.). Die Landeshauptstadt Brünn. Prag-Karlín: E. Šolc, 1928.
[53] RACEK, Jan. Janáček – dramatik. Divadelní list Národního divadla v Brně, 1932–33, roč. 8, č. 14 (15. 2. 1933), s. 366–370.
[54] ROLLAND, Romain. Život Beethovenův. Praha: B. Kočí, 1919.
[55] ŠALDA, František Xaver. Duše a dílo: podobizny a medailony. Praha: Melantrich, 1937.
[56] ŠALDA, František Xaver. Boje o zítřek. Duše a dílo. Praha: Melantrich, 1973.
[57] TAINE, Hippolyte. Filosofie umění. Praha: Josef Pelcl, 1913.
[58] TAINE, Hippolyte. Studie o dějinách a umění. Praha: Odeon, 1978.
[59] TILLE, Václav. Filosofie literatury u Taina a předchůdců. Praha: Jan Laichter, 1902.
[60] BÁRTOVÁ, Jindra. Postoje Vladimíra Helferta k českým skladatelům po Bedřichu Smetanovi. Opus musicum, 1986, roč. 18, č. 6, s. 163–165.
[61] BÁRTOVÁ, Jindra. Podivnosti kritických soudů v českém hudebním časopisectví na počátku století. Opus musicum, 1999, roč. 31, č. 4, s. 9–23.
[62] BURJANEK, Josef. Poznámky k estetice Vladimíra Helferta. Hudební rozhledy, 1975, roč. 28, č. 6, s. 270–273.
[63] BURNHAM, Scott. Criticism, Faith, and the Idee: A. B. Marx's Early Reception of Beethoven. 19th-Century Music, 1990, roč. 13, č. 3, s. 183–192.
[64] COOK, Nicholas – EVERIST, Mark (eds.). Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2010.
[65] FOUCAULT, Michel. Diskurs, autor, genealogie: 3 studie. Praha: Svoboda, 1994.
[66] Helfertova Česká moderní hudba. Praha: HAMU, 1996.
[67] HONS, Miloš. Boj o českou moderní hudbu (1900–1939). Praha: Togga, 2013.
[68] KANT, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha: Odeon, 1975.
[69] KERMAN, Joseph.
How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry, 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331. |
DOI 10.1086/448101
[70] MAJER, Jiří. Vklad hudebnímu časopisectví. Opus musicum, 1975, roč. 7, č. 10, s. 299–301.
[71] MÜLLER, Richard – ŠIDÁK, Pavel (eds.). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia, 2012.
[72] PEČMAN, Rudolf. Útok na Antonína Dvořáka. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1992.
[73] PEČMAN, Rudolf. Vladimír Helfert. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 2003.
[74] POLEDŇÁK, Ivan. K některým otázkám Helfertovy estetiky. Hudební rozhledy, 1957, roč. 10, č. 12, s. 500–502.
[75] POLEDŇÁK, Ivan. Soupis prací Vladimíra Helferta. Musikologie, 1958, č. 5, s. 253–313.
[76] POLEDŇÁK, Ivan. K metodologické problematice díla Vladimíra Helferta. Opus musicum, 1975, roč. 7, č. 10, s. 290–292.
[77] POSPÍŠIL, Milan. Bedřich Smetana v pojetí Elišky Krásnohorské. Hudební věda, 1995, roč. 32, č. 1, s. 42–54.
[78] SYCHRA, Antonín. Vladimír Helfert a smysl české hudby. Hudební rozhledy, 1961, roč. 14, č. 5, s. 184–187.
[79] Vladimír Helfert v českém a evropském kontextu. Brno: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1987.
[80] VYSLOUŽIL, Jiří. Index – tribuna Helfertových kritických syntéz. Index, 1968, roč. 1, č. 7, s. 24–29; č. 8, s. 22–25.
[81] VYSLOUŽIL, Jiří. Vladimír Helfert as a Critic of Music. SPFFBU, 1969, H4 (roč. 4), č. 18, s. 49–66.
[82] VYSLOUŽIL, Jiří. Léta brněnského působení Vladimíra Helferta. Opus musicum, 1975, roč. 7, č. 10, s. 293–298.
[83] ZAGORSKI, Marcus. Hearing Beethoven, Truth, and "New Music". International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2013, roč. 44, č. 1, s. 49–56.
[84] ZAPLETAL, Miloš.
Mezi géniem a světcem: Dekonstrukce Nejedlého koncepce velkého českého skladatele. Musicologica Brunensia, 2015, roč. 50, č. 2, s. 69–89. |
DOI 10.5817/MB2015-2-6
[85] ZVARA, Vladimír. Leoš Janáček and the "Slavic catharsis". International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2012, roč. 43, č. 1, s. 23–34.
[86] ŻERAŃSKA-KOMINEK, Sławomira (ed.). Nationality vs. Universality: Musical Historiographies in Central and Eastern Europe. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2016.