Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?

Title: Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?
Variant title:
  • Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre: truth or myth?
Source document: Theatralia. 2017, vol. 20, iss. 1, pp. 88-121
Extent
88-121
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti­ schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence.
The study deals with Music Theatre of Walter Felsenstein (1901–1975), a renowned German opera director of the 20 th century. It is based on the seminal monograph of estimable size by Boris Kehrmann, Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015) that revisits Felsenstein's directorial style and questions the presumption that he employed Realistic techniques in his operatic productions. However, the study does not merely summarize the issues introduced by Kehrmann. Since Felsenstein's directorial style gained acceptance over the countries of the so-called Eastern Bloc, reception of Felsenstein's work in Czech opera is the subject of inquiry, exploring the alleged influences and supporters of the director.
Note
Studie vznikla v rámci grantového projektu GA15–06548S "Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně".
References
[1] ANTAROWA, Konkordija. 1951. Studioarbeit mit Stanislawski. Dreißig Gespräche über System und Elemente schöpferischer Arbeit und fünf Gespräche über die Arbeit an der Oper "Werther" von Massenet. Berlin: Henschel, 1951.

[2] BAJER, Jiří. 1962. Achillova pata Komické opery? [Achilles' Heel of the Comic Opera?]. Divadelní noviny 5 (1962): 23: 8.

[3] BOR, Vladimír. 1962. Bystrouška v berlínském podání [The Cunning Little Vixen in Berlin Production]. Lidová demokracie (31. 5. 1962).

[4] BOR, Vladimír. 1962. Komická opera zahájila Othellem [The Comic Opera Opened With Othello]. Lidová demokracie (26. 5. 1962).

[5] BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1956. Felsensteinovy inscenace v Praze [Felsenstein's Productions in Prague]. Divadlo 7 (1956): 7: 597–601.

[6] BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1959. Zápas o pravdu v opeře [Fight for the Truth in Opera]. Divadlo 10 (1959): 10: 780–788.

[7] BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1962. Komická opera a my [The Comic Opera and Us]. Kultura VI (1962):22: 4.

[8] BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1965. O současné operní inscenaci [On the Current Opera Productions]. Mladá fronta (21. 11. 1965).

[9] BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1966. Musiktheater – současné operní divadlo? [Musiktheater – A Current Opera Theatre?]. Divadlo 17 (1966): 2: 76–78.

[10] BURIAN, Karel Vladimír. 1979. Walter Felsenstein. Praha: Supraphon, 1979.

[11] FELSENSTEIN, Walter. 1956. Příspevěk k diskusi o hudebním divadle [To the Discussion of Music Theatre]. Divadlo 7 (1956): 7: 602–603.

[12] FELSENSTEIN, Walter a Siegfried MELCHINGER. 1964. Hudobné divadlo [The Music Theatre]. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1964.

[13] FELSENSTEIN, Walter, Götz FRIEDRICH a Joachim HERZ. 1970. Musiktheater. Beiträge zur Methodik und zu Inszenierungs-Konzeptionen (hg. von Stephan Stompor). Leipzig: Philipp Reclam, 1970.

[14] FELSENSTEIN, Walter. 1976. Schriften zum Musiktheater (hg. von Stephan Stompor). Berlin (DDR): Henschel, 1976.

[15] FELSENSTEIN, Walter. 1991. Theater. Gespräche, Briefe, Dokumente (hg. von Ilse Kobán). Berlin: Edition Hentrich, 1991.

[16] HERRMANNOVÁ, Eva a Vladimír LÉBL. 1962. Janáček, Felsenstein a Komická opera [Janáček, Felsenstein, and the Comic Opera]. Literární noviny XI (1962): 23: 1 a 3.

[17] HINTZE, Werner, Clemens RISI a Robert SOLLICH (Hrsg.). 2008. Realistisches Musiktheater. Walter Felsenstein: Geschichte, Erben, Gegenpositionen. Berlin: Theater der Zeit (Recherchen 51), 2008.

[18] KAŠLÍK, Václav. 1987. Jak jsem dělal operu [How I Staged Opera]. Praha: Panton, 1987.

[19] KEHRMANN, Boris. 2015. Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951. [Dresdner Schriften zur Musik. Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, hg. von Matthias Herrmann), Bd. 3, 2 Teile]. Marburg: Tactum, 2015.

[20] KRISTI, Grigori W. 1954. Stanislawskis Weg zur Oper. Berlin: Henschel, 1954.

[21] KRIŠKA, Branislav. 1970. Režisér – autorita – tradícia [Theatre Director, Authority, and Tradition]. Hudobný život II (1970): 21 (6. 11. 1970): 1 a 8.

[22] PACLT, Jaromír. 1959. Felsensteinův Othello [Felsenstein's Othello]. Divadelní noviny 3 (1959/60): 4: 8.

[23] PEČMAN, Rudolf. 1962. Felsensteinova koncepce opery [Felsenstein's Concept of Opera]. Host do domu IX (1962): 7: 323.

[24] PEČMAN, Rudolf. 1966. Hudební divadlo k diskusi [Music Theatre in Discussion]. Věda a život (1966): 3: 191–192.

[25] PEČMAN, Rudolf. 1977. Principy hudebního divadla a interpretační styl oper Janáčkových (Kritická retrospektiva jako podnět k zamyšlení) [Principles of Music Theatre and the Interpretation Style of Janáček's Operas. Critical Retrospect as an Impuls for Rethinking]. Program Státního divadla Brno XLVII (1977): 9: 315–320.

[26] PROCHÁZKA, Jaroslav. 1962. Dvakrát s Waltrem Felsensteinem [Walter Felsenstein Twice]. Divadelní noviny 5 (1962): 16–17: 8.

[27] STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. 1954. K. S. Stanislavskij o operním divadle [Stanislavski on the Opera Theatre]. Sovětské divadlo IV (1954): 3: 295–301.

[28] SYCHRA, Antonín. 1962. Nad tvorbou W. Felsensteina [Notes to W. Felsenstein's Work]. Tvorba 27 (4. 7. 1962): 23: 538–539.

[29] ŠALDOVÁ, Lenka. 2005. Česká operní režie v šedesátých letech 20. století [Czech Opera Direction of the 1960s]. Disertační práce [Dissertation Thesis]. Praha. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta [Charles University, Faculty of Arts].

[30] ŠEFL, Vladimír. 1962. Komická opera a opera [The Comic Opera and the Opera]. Hudební rozhledy 15 (1962): 13: 540–542.

[31] ŠTROS, Ladislav. 1995/96. Jak jsem v Praze inscenoval Janáčka [How I Staged Janáček in Prague]. Opera. Informační zdroj SOP (1995/96): 3 (26): 23–24.

[32] ŠTROS, Ladislav, Pavel PETRÁNĚK a Daniel JÄGER. 2006. Má cesta operou [My Operatic Journey]. Praha: Národní divadlo, 2006.

[33] TONCROVÁ, Dana. 2000. Miloš Wasserbauer a jeho hledání realistické scénické interpretace v opeře (Tvorba Miloše Wasserbauera ve Státním divadle Brno v letech 1958–1970) [Miloš Wasserbauer and His Strive for the Realistic Scenography in Opera. Miloš Wasserbauser's Work in the State Theatre in Brno, 1958–1970]. Diplomová práce [Diploma Thesis]. Brno. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta [Masaryk University, Faculty of Arts].

[34] iv [VOJTĚCH, Ivan]. 1962. Dilema operního herectví. Felsenstein 1962 [Dillema of Operatic Acting. Felsenstein 1962]. Divadlo 13 (1962): 7: 52–53.

[35] WASSERBAUER, Miloš. 1957. Princip realistické scénické interpretace v opeře [Principles of the Realistic Scenography in Opera]. Divadlo 8 (1957): 3: 211–214.