A museum should be considered not only a local anchorage but also a place that is integrated into the logic of the flow. Thus, the study of the circulation of works of art and exhibitions is crucial from a museology standpoint. This paper shows the effects of the movement of works of art and exhibitions in the cultural field. The analysis of these effects determines the taste of the public, the construction of a museum's reputation, and the phenomenon of acculturation. By focusing on the process of acculturation in Japan through French museums, this paper argues that the circulation of works of art and exhibitions is one strategy for cultural diffusion.
Muzea by měla být považována nejen za lokální kulturní centra, ale i za místa integrovaná do logiky kulturního pohybu. Studie věnovaná zápůjčkám uměleckých děl a výstav má tedy z hlediska muzeologie zásadní význam. Článek představuje účinky pohybu uměleckých děl a výstav v oblasti kultury. Analýza těchto účinků určuje vkus diváka, přispívá k budování pověsti muzea a fenoménu akulturace. Studie se soustředí na proces akulturace v Japonsku prostřednictvím muzeí ve Francii a ukazuje, že zápůjčky uměleckých děl a výstav jsou jednou ze strategií kulturní difúze.
acculturation; appropriation; circulation; diffusion; turnkey exhibition
akulturace; apropriace; zápůjčky; difúze; výstava na klíč
[1] Archives des musées nationaux, 4CC49 Prêt de la Vénus de Milo.
[2] Asahi Shimbun, 1961, December 4.
[3] Documentation AGER, Ma0399 Vénus de Milo.
[4] Cat.Expo. Exposition d'art Français contemporain. Tokyo, Nichifutsu Geijutsusha, 1929. Catalogue.
[5] Cat.Expo. Exposition d'art français contemporain; oeuvres présentées à Paris au Salon de Mai 1950. Tokyo: Mainichi Shimbun, 1951. Catalogue.
[6] Cat.Expo. Exposition d'art Français au Japon. Tokyo: Asahi Shimbun, 1954. Catalogue.
[8] Centre Pompidou. Les bilans d'activité 2011.
[9] CHATELAIN, Jean. Droit et administration des musées. Paris: La Documentation française, 1993.
[10] HASKELL, Francis. The Ephemeral Museum: Old Master Paintings and the Rise of the Art Exhibition. New Haven, London: Yale University Press, 2000. ISBN 978-0-300-08534-1.
[11] JEANNERET, Yves. Penser la trivialité. Paris: Lavoisier, 2008. ISBN 978-2-7462-1878-9.
[13] LATOUR, Bruno. Ces réseaux que la raison ignore: laboratoires, bibliothèque, collections. In BARATIN, Marc and Christina JACOB (eds.). Le pouvoir des bibliothèques: La mémoire des livres en Occident. Paris: Albin Michel, 1996. ISBN 978-2-226-07901-5.
[14] MESMER, Philippe. Le Japon, nouvel eldorado pour les musées français. Le Monde, le 15 mai 2007.
[16] PALMER, Norman. Art Loans. London: Kluwer Law International and International Bar Association, 1997. ISBN 978-90-411-0667-4.
[17] RAFFESTIN, Claude. Pour une géographie du pouvoir. Paris: Librairies Techniques, 1980. ISBN 978-2-7111-0271-6.
[18] SPAAK, Isabelle. L'essor du clé en main. Le Journal des Arts, mars 1997, no. 34.
[26]
Rapport d'activité 2014 – Musée du Louvre [online]. [cit. 2017-8-24]. Available from www: <
http://www.louvre.fr/sites/default/ files/medias/medias_fichiers/fichiers/pdf/louvre-rapport-d-activites-2014.pdf>.