The essay is devoted to the briefing of Jiří Fukač's activities, which were often considered unscientific in the context of the period. Today, however, we can see it as a full-fledged part of scientific work. Following text represents an invitation to an intellectual game based on Fukač's widely differentiated activities in musicology, semiotics or music culture.
Czech music; Czech musicology; Jiří Fukač; music culture
[1] BOURDIEU, Pierre. Co se chce říct mluvením: Ekonomie jazykové směny. Praha: Karolinum. 2004.
[2] FUKAČ, Jiří. Varšavská realizace. In Hudební rozhledy. 1967, roč. XX, č. 19, s. 604–606.
[3] HONS, Miloš. Hudba jako horký tep života. Kapitoly z dějin české hudební estetiky, vědy a kritiky od Února k Srpnu (1948–1968). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Hudební a taneční fakulta / Togga, 2015.
[4] LEOUSSI, Athena – GROSBY, Steven. Nationalism and Ethnosymbolism: history, culture and ethnicity in the formation of nations. Edinburgh University Press: Edinburgh, 2006.
[5] LIPOVETSKY, Gilles. Hypermoderní doba Od požitku k úzkosti. Praha: Prostor, 2014.
[6] LOSEV, Lev. Ezopský jazyk jako literární systém. In PAVLÍČEK, Tomáš – PÍŠA, Petr – WÖGERBAUER, Michael (eds.). Nebezpečná literatura Antologie z myšlení o literární cenzuře. Brno: Host, 2012, s. 251–269.
[7] MORETTI, Franco. Grafy, mapy, stromy: Abstraktní modely literární historie. Praha: Karolinum, 2014.
[8] O’DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle. Praha: Tranzit, 2014.
[9] SOMMER, Vítězslav. Angažované dějepisectví Stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950–1970). Praha: Nakladatelství Lidové noviny / Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2011.
[10] VATTIMO, Gianni. Transparentní společnost. Praha: Rubato, 2013.