Text vznikl v rámci projektu specifického výzkumu INTERVYR – Internacionalizace výzkumu v religionistice (MUNI/A/0873/2016), řešeného Ústavem religionistiky FF MU v roce 2017. Rád bych na tomto místě poděkoval Matoušovi Mokrému za cenné připomínky při finalizaci textu.
[6] Exorcistu na ně. (2017). Fakker, 9, 18.
[7] Havlena, D. (2017). Arch Enemy: S ďáblem se nepřátelíme, Fakker, 9, 16–20.
[18] Brown, A. R., Spracklen, K., Kahn-Harris, K., & Scott, N. (Eds.) (2016). Global Metal Music and Culture: Current Directions in Metal Studies. New York – London: Routledge.
[19] Daniel, O. (2016). Násilím proti "novému biedermeieru": Subkultury a většinová společnost pozdního státního socialismu a postsocialismu. Příbram: Pistorius & Olšanská.
[20] Durkheim, É. (2002). Elementární formy náboženského života: Systém totemismu v Austrálii. Praha: Oikoymenh.
[21] Dyrendal, A. (2008).
Devilish Consumption: Popular Culture in Satanic Socialization. Numen, 55(1), 68–98. |
DOI 10.1163/156852708X289009
[22] Dyrendal, A. (2014). Satanism and Popular Music. In Ch. H. Partridge & E. S. Christianson (Eds.), The Lure of the Dark Side: Satan and Western Demonology in Popular Culture (pp. 25–38). London – New York: Routledge.
[23] Dyrendal, A., Lewis, J., & Petersen, J. A. (2016). The Invention of Satanism. New York. Oxford University Press.
[24] Geertz, C. (2000). Náboženství jako kulturní systém. In: C. Geertz, Interpretace kultur: Vybrané eseje (pp. 103–145). Praha: Sociologické nakladatelství.
[25] Granholm, K. (2011).
"Sons of Northern Darkness": Heathen Influences in Black Metal and Neofolk Music. Numen, 58(4), 514–544. |
DOI 10.1163/156852711X577069
[26] Granholm, K. (2013). Ritual Black Metal: Popular Music as Occult Mediation and Practice. Correspondences, 1(1), 5–33.
[27] Hebdige, D. (2012). Subkultura a styl. Praha: Dauphin/Volvox Globator.
[28] Hjelm, T., Kahn-Harris, K., & LeVine, M. (2011). Heavy Metal as Controversy and Counterculture. Popular Music History, 6(1–2), 5–18.
[29] Christe, I. (2010). Ďáblův hlas: Heavy metal: Kompletní historie pro znalce. Praha: BB/art.
[30] Introvigne, M. (2016). Satanism: A Social History. Leiden – Boston: Brill.
[31] Introvigne, M. (2017). "I Worship Death, Evil, and All Darkness": Black Metal and Satanism. La Rosa di Paracelso, 1(2), 11–27.
[32] Kahn-Harris, K. (2007). Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford – New York: Berg.
[33] Kahn-Harris, K. (2010). How Diverse Should Metal Be?: The Case of Jewish Metal. In N. W. R. Scott & I. Von Helden (Eds.), The Metal Void: First Gatherings (pp. 110–119). Oxford: Inter-Disciplinary Press.
[34] Kolářová, M. (Ed.) (2011). Revolta stylem: Hudební subkultury mládeže v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství – Sociologický ústav AV ČR, V. V. I.
[35] Kupka, P., Laryš, M., & Smolík, J. (2009). Krajní pravice ve vybraných zemích střední a východní Evropy: Slovensko, Polsko, Ukrajina, Bělorusko, Rusko. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav.
[36] LeVine, M. (2008). Heavy Metal Islam: Rock, Resistance, and the Struggle for the Soul of Islam. New York: Three Rivers Press.
[38] Mareš, M. (2003). Pravicový extremismus a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal.
[39] Mareš, M. (2005). Terorismus v ČR. Brno: Centrum strategických studií.
[40] Moberg, M. (2009).
Popular Culture and the 'Darker Side' of Alternative Spirituality: The Case of Metal Music. Scripta Instituti Donneriani Aboensis, 21, 110–128. |
DOI 10.30674/scripta.67347
[41] Moberg, M. (2012).
Religion in Popular Music or Popular Music as Religion?: A Critical Review of Scholarly Writing on the Place of Religion in Metal Music and Culture. Popular Music and Society, 35(1), 113–130. |
DOI 10.1080/03007766.2010.538242
[42] Moberg, M. (2015). Christian Metal: History, Ideology, Scene. London – New Delhi – New York – Sydney: Bloomsbury.
[43] Moynihan, M. & Søderlind, D. (1998). Lords of Chaos: The Bloody Rise of the Satanic Metal Underground. Los Angeles: Feral House.
[44] Muggleton, D. (2000). Inside Subculture: The Postmodern Meaning of Style. Oxford: Berg Publisher Ltd.
[45] Mørk, G. (2009). "With my Art I am the Fist in the Face of god": On Old-School Black Metal. In Petersen, A. J. (Ed.), Contemporary Religious Satanism: A Critical Anthology (pp. 171–198). Oxford: Ashgate.
[46] Partridge, Ch. H. (2004). The Re-Enchantment of the West: Volume 1: Alternative Spiritualities, Sacralization, Popular Culture, and Occulture. London – New York: T & T Clark International.
[47] Partridge, Ch. H. (2005). The Re-Enchantment of the West: Volume 2: Alternative Spiritualities, Sacralization, Popular Culture, and Occulture. London – New York: T & T Clark International.
[48] Partridge, Ch. H. & Christianson, E. S. (2014). Introduction: A Brief History of Western Demonology. In Ch. H. Partridge & E. S. Christianson (Eds.), The Lure of the Dark Side: Satan and Western Demonology in Popular Culture (pp. 1–21). London – New York: Routledge.
[49] Petersen, A. J. (2005). Modern Satanism: Dark Doctrines and Black Flames. In Lewis, R. J. & Petersen, A. J. (Eds.), Controversial New Religions (pp. 423–457). New York: Oxford UP.
[50] Senholt, J. C. (2012). Political Esotericism and the Convergence of Radical Islam, Satanism, and National Socialism in the Order of Nine Angles. In P. Faxneld & J. A. Petersen (Eds.), The Devil's Party: Satanism in Modernity (pp. 250–274). Oxford: Oxford University Press.
[51] Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: Uvedení do problematiky. Praha: Grada.
[52] Smolík, J. (2017). Subkultury mládeže: Sociologické, psychologické a pedagogické aspekty. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
[54] Vaněk, J. (2010). Extrémní metal jako náboženství. Dingir, 13(1), 26–28.
[55] Vaněk, M. (2010). Byl to jenom rock'n'roll?: Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989. Praha: Academia.
[56] Vrzal, M. (2009). "Satan, Ódin, Hitler": Spojení satanismu, pohanství a ultrapravicové ideologie v black metalové subkultuře. Sacra, 7(1), 5–24.
[57] Vrzal, M. (2015). Okultní aspekty v metalové hudbě: Od hororového stylu k temné spiritualitě. Sacra, 13(2), 5–29.
[58] Vrzal, M. (2017). Pagan Terror: The Role of Pagan Ideology in Church Burnings and the 1990s Norwegian Black Metal Subculture. The Pomegranate, 19(2), 173–204.
[59] Vrzal, M. & Vencálek, M. (2016). Nejsou rohy jako rohy: Vztah moderního pohanství a satanismu. Sacra, 14(2), 37–53.
[60] Walser, R. (1993). Running with the Devil: Power, Gender, and Madness in Heavy Metal Music. Hanover: Wesleyan UP.
[61] Wallach, J., Berger, H. M., & Greene, P. D. (Eds.) (2011). Metal Rules the Globe: Heavy Metal Music Around the World. Durham – London: Duke University Press.
[62] Weinstein, D. (1991). Heavy Metal: A Cultural Sociology. New York: Lexington Books.
[63] Weinstein, D. (2014). Pagan metal. In D. Weston & A. Bennett (Eds.), Pop pagans: Paganism and popular music (pp. 58–75). New York: Routledge.