Studie byla podpořena v rámci Specifického výzkumu MUNI/A/1137/2019 Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.
[6] Čavojská, M., & Šedá, S. (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky, krok za krokem s nadaným žákem: Metodická příručka. Výzkumný ústav pedagogický.
[8] Dai, D. Y. (2018). A history of giftedness: Paradigms and paradoxes. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children. Psychoeducational theory, research, and best practices (2nd ed., s. 1–14). Springer.
[10] Dočkal, V. (2016). Diagnostika nadania v teórii, vo výskume a v praxi. Svět nadání, 5(1), 12–22.
[12] Fajmonová, V., Hönigová, S., Urbánek, T., & Širůček, J. (2015). CFT 20-R – Cattellův test fluidní inteligence. Hogrefe – Testcentrum.
[16] Gagné, F. (2005). From gifts to talents: The DMGT as a developmental model. In R. J. Stern-berg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., s. 98–120). Cambridge University Press.
[18] Gentry, M., & Mann, R. L. (2008). Total school cluster grouping & differentiation: A comprehensive, research-based plan for raising student achievement & improving teacher practices. Creative Learning Press.
[19] Gross, M. U. M. (1997). Changing teacher attitudes towards gifted children: An early and essential step. In J. Chan, R. Li, & J. Spinks (Eds.), Maximizing potential: Lengthening and strengthe-ning our stride (s. 3–22). The University of Hong Kong Social Sciences Research Centre.
[21] Havigerová, J. M. (2013). Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku: Škála charakteristik nadání a její adaptace na české podmínky. Grada Publishing.
[23] Hříbková, L., Nejedlý, P., & Zhouf, J. (2013). IDENA – Posuzovací škály a didaktické testy k vyhledávání nadaných žáků. Národní ústav pro vzdělávání.
[26] Jabůrek, M. (2014). Přehled českých a zahraničních posuzovacích škál pro identifikaci nadání u dětí předškolního a školního věku. Svět nadání, 3(1), 18–36.
[28] Johnson, A. B., Vickers, L., & Price, R. (1995). Teaching gifted children: A summer institute for regular classroom teacher. Education, 105(2), 193–200.
[29] Kaufman, S. B., Reynolds, M. R., Liu, X., Kaufman, A. S., & McGrew, K. S. (2012).
Are cognitive g and academic achievement g one and the same g? An exploration on the Woodcock–Johnson and Kaufman tests. Intelligence, 40(2), 123–138.
https://doi.org/10.1016/j.intell.2012.01.009 |
DOI 10.1016/j.intell.2012.01.009
[30] Kornmann, J., Zettler, I., Kammerer, Y., Gerjets, P., & Trautwein, U. (2015).
What characterizes children nominated as gifted by teachers? A closer consideration of working memory and intelligence. High Ability Studies, 26(1), 75–92.
https://doi.org/10.1080/13598139.2015.1033513 |
DOI 10.1080/13598139.2015.1033513
[31] Kronborg, L., & Plunkett, M. (2013). Responding to professional learning: How effective teachers differentiate teaching and learning strategies to engage highly able adolescents. Australasian Journal of Gifted Education, 22(2), 52–63.
[34] Machů, E. (2010). Nadaný žák. Paido.
[38] Mönks, F. J., & Katzko, M. W. (2005). Giftedness and gifted education. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., s. 187–201). Cambridge University Press.
[41] Neumeister, K. L. S., Adams, C. M., Pierce, R. L., Cassady, J. C., & Dixon, F. A. (2007).
Fourth-grade teachers' perceptions of giftedness: Implications for identifying and serving diverse gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 30(4), 479–499.
https://doi.org/10.4219/jeg-2007-503 |
DOI 10.4219/jeg-2007-503
[44] Portešová, Š., Budíková, M., & Koutková, H. (2008). Postoje českých učitelů ke vzdělávání mimořádně nadaných žáků. Psychologia a patopsychologia dieťaťa, 42(3) 229–251.
[46] Renzulli, J. S. (2005). The three-ring definition of giftedness: A developmental model for promoting creative productivity. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., s. 246–280). Cambridge University Press.
[48] Renzulli, J. S., Smith, L. H., White, A. J., Callahan, C. M., Hartman, R. K., & Westberg, K. L. (1997). Scales for rating the behavioral characteristics of superior students. Creative Learning Press.
[49] Rost, D. H., & Hanses, P. (1997). Wer nichts leistet, ist nicht begabt? Zur Identifikation hochbegabter Underachiever durch Lehrkräfte. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 29(2), 167–177.
[51] Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018). The cattell-horn-carroll theory of cognitive abilities. In D. P. Flanagan & E. M. McDonough (Eds.), Contemporary intellectual assessment: Theories, tests, and issues (4th ed., s. 73–163). The Guilford Press.
[52] Siegle, D. (2001). Overcoming bias in gifted and talented referrals. Gifted and Talented Commu-nicator, 32(3), 22–25.
[54] Silverman, L. K. (1993). Characteristics of giftedness scale. Gifted Development Center.
[55] Silverman, L. K. (2009). The measurement of giftedness. In L. V. Shavinina (Ed.), International handbook on giftedness (s. 947–970). Springer.
[56] Sternberg, R. J., & Davidson, J. (Eds.). (2005). Conceptions of giftedness (2nd ed.). Cambridge University Press.
[57] Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. (2018). Theories and conceptions of giftedness. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children: Psychoeducational theory, research, and best practices (2nd ed., s. 29–47). Springer.
[60] Tannenbaum, A. J. (1986). Giftedness: A psychosocial approach. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (s. 21–252). Cambridge University Press.
[61] Terman, L. M. (1925). Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.
[62] VandenBos, G. (2007). APA dictionary of psychology. American Psychological Association.
[64] Worrell, F. C., & Erwin, J. O. (2011).
Best practices in identifying students for gifted and talented education programs. Journal of Applied School Psychology, 27(4), 319–340. ttps://doi.org/10.1080/15377903.2011.615817 |
DOI 10.1080/15377903.2011.615817