Václav Jan Tomášeks Liederästhetik unter Berücksichtigung der Frage des Stils

Title: Václav Jan Tomášeks Liederästhetik unter Berücksichtigung der Frage des Stils
Variant title:
  • Václav Jan Tomášek's song aesthetics with the regard to the style
Source document: Musicologica Brunensia. 2020, vol. 55, iss. 2, pp. 117-126
Extent
117-126
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Article
Language
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
This article aims to reflect the numerous and versatile song production by Václav Jan Tomášek (1774–1850) through the prism of its aesthetic and style aspects. Although Tomášek was interested in philosophy and aesthetic of fine arts, especially music, his views and ideas do not constitute a comprehensive system. Tomášek's songs mirrored influences of style of the Second Berlin as well as the Swabian and Wiennese Lieder School. There are commonalities between Tomášek's and Goethe's aesthetic and artistic concept of Lied. The significant and specific role in Tomášek's compositional language in this genre combines Classical structural features and more progressive elements (aperiodical melodic idioms, romantic colouring in harmony). Tomášek payd considerable attention to adequate musical setting of his chosen poems.
References
[1] BUNZEL, Anja – KUBEČKOVÁ, Barbora. Václav Jan Tomášek (1774–1850): A Versatile Lieder Composer? A Comparative Analysis of Selected Goethe Settings by Carl Friedrich Zelter, Václav Jan Tomášek and Johanna Kinkel. Musicologica Olomucensia 20, 2014, S. 15–37.

[2] DEHNER, Jan. Vliv literárních inspirací na genezi romantického strukturování a myšlení v díle V. J. Tomáška (analytický pokus). Opus musicum 9, 1977, Nr. 7, S. 207–215.

[3] FUKAČ, Jiří. Tomášeks früher Beitrag zur musikalischen Metakritik. Studien zur Musikwissenschaft 49, 2002, S. 115–122.

[4] KABELKOVÁ, Markéta. Václav Jan Tomášek (1774–1850). Život a dílo. Disertační práce, Praha: FF UK, 2012.

[5] KIENZLE, Ulrike. Goethe, Johann Wolfgang von. In Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Personenteil, Bd. 7, 2nd edition, Kassel et al, 2002, Sp. 1192–1213.

[6] NĚMEC, Zdeněk. Vlastní životopis Václava Jana Tomáška. Praha: Topičova edice, 1941.

[7] PEČMAN, Rudolf. Tendenz zur Klassik: Betrachtungen über V. J. Tomášek. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, H 28, 1993, S. 55–67.

[8] STEIN, Jack M. Was Goethe Wrong about the nineteenth-century Lied? An Examination of the Relation Poem and Music. In PMLA, Vol. 77, č. 3, 1962, S. 232–239. JSTOR. URL: https://www-jstor-org.ezproxy.muni.cz/stable/460482.

[9] STRAKOVÁ, Theodora. Tomáškovy písně na Goetheho texty. Časopis Moravského muzea 1955, 40, S. 214–252.

[10] ŠŤASTNÁ, Kateřina Alexandra. Tomášek Václav Jan Křtitel. In Český hudební slovník osob a institucí [online]. URL: https://www.ceskyhudebnislovnik.cz/slovnik/index.php?option=com_mdictionary&task=record.record_detail&id=3160.

[11] TARANTOVÁ, Marie. Václav Jan Tomášek. Praha: Orbis, 1946.

[12] TOMÁŠEK, Václav Jan. Selbstbiographie I-IV. Libussa 4–7, 1845–1850.

[13] VÍT, Petr. Estetické myšlení o hudbě. Praha: Academia, 1987.

[14] VÍT, Petr. Zur Frage der Abwandlungen der musikästhetischen Begriffe in den böhmischen Ländern. Acta Musicologica 60, Bd. 2, 1988, S. 195–204. JSTOR. URL: https://www-jstor-org.ezproxy.muni.cz/stable/932791. Accessed 11 June 2020.

[15] VYSLOUŽIL, Jiří. Václav Jan Křtitel Tomášeks Stellung in der tschechischen Musikkultur. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, 1975, S. 7–18.

[16] VYSLOUŽILOVÁ, Milena. Václav Jan Tomášeks Lieder zu tschechischen Texten. In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, H9, 1974, S. 47–64.