Studie vznikla v rámci projektu řešeného s podporou Grantové agentury ČR (č. 20-19382S): Bedřich Smetana. Korespondence III (1875–1879). Kritická edice. Tématu se věnuje také jedna z kapitol disertační práce VIKTOROVÁ, Kateřina. Pražská recepce Smetanových oper 1900–1924. FF MU, Brno 2020, 243 s.
[1] BARTOŠ, Josef. Mezinárodní hudební festival v Praze 1924. Smetana, 1924, roč, 14, č. 5–6, s. 65−73.
[2] BERKOVEC, Jiří – JIRÁNEK, Jaroslav – SMOLKA, Jaroslav. Reflexe Smetanova díla a odkazu. In KUNA, Milan (ed.). Sto let odkazu Bedřicha Smetany. Příspěvky a studie z konference hudebně vědecké oblasti Svazu českých skladatelů a koncertních umělců v Praze. Praha: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1985, s. 93–104.
[3] BRÁFOVÁ, Libuše. Rieger, Smetana, Dvořák. Praha: Fr. A. Urbánek, 1913.
[4] ČECHOVÁ, Olga. K historii Společnosti Bedřicha Smetany. In KUNA, Milan (ed.). Sto let odkazu Bedřicha Smetany. Příspěvky a studie z konference hudebně vědecké oblasti Svazu českých skladatelů a koncertních umělců v Praze. Praha: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1985, s. 207–216.
[5] ČORNEJ, Petr. Historici, historiografie a dějepis. Karolinum, 2016.
[6] FUKAČ, Jiří – PAVLÍČKOVÁ, Jana. Sémantická otevřenost jako faktor recepce Smetanova díla. In KUNA, Milan (ed.). Sto let odkazu Bedřicha Smetany. Příspěvky a studie z konference hudebně vědecké oblasti Svazu českých skladatelů a koncertních umělců v Praze. Praha: Svaz českých skladatelů a koncertních umělců, 1985, s. 133–146.
[7] HEJDA, František Karel. Slavná redakce "Dalibora"! Dalibor, 1889, roč. 11, č. 4, s. 30–31.
[8] HELFERT, Vladimír. K letošním Smetanovým oslavám, Pražská lidová revue, 1909, roč. 5, č. 5. s. 137–139.
[9] HELFERT, Vladimír. Smetanismus a Wagnerianismus. Smetana, 1911, roč. 1, č. 11.
[10] HELFERT, Vladimír. Náš hudební život ve válce. Úkol našeho umění a zejména hudby. Národní divadlo. Česká operní tvorba a Národní divadlo. Naše doba, 1915, roč. 22, č. 3, s. 268–271.
[11] HELFERT, Vladimír. Smetanova výstava. Smetana, 1917, roč. 7, č. 8–9, s. 113–115.
[12] HELFERT, Vladimír (Štědroň, Bohumír ed.). O Smetanovi (Soubor statí a článků). Praha: Hudební Matice, 1950.
[13] HELFERT, Vladimír. Cesty za novým stylem. Otázka Smetanovy tradice. In Vybrané studie I. O hudební tvořivosti. Praha: Editio Supraphon, 1970.
[14] HNILIČKA, Alois. B. Smetana a spory v letech sedmdesátých o češství děl jeho. In Rozhledy po životě a významu Bedřicha Smetany, Praha: Mojmír Urbánek, 1924, s. 107–120.
[15] HOFFMEISTER, Karel. Smetanův "Dalibor". Dalibor, 1900, roč. 22, č. 28, s. 221–222.
[16] HOLUBOVÁ, Eliška. Smetanismus. In FUKAČ, Jiří – VYSLOUŽIL, Jiří (red.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997.
[17] [HOSTINSKÝ, Otakar] Smetanovy dopisy. Dalibor, 1885, roč. 7, č. 18–19, s. 173–175.
[18] HOSTINSKÝ, Otakar. Česká hudba 1864–1904, Praha 1909.
[19] HOSTINSKÝ, Otakar. Bedřich Smetana a jeho boj o moderní českou hudbu. Vzpomínky a úvahy. Praha: Jan Laichter, 1 1901, 2 1941, s. 233–268.
[20] HOSTINSKÝ, Otakar. O zpěvohrách Smetanových. In HOSTINSKÝ, Otakar. Bedřich Smetana a jeho boj o moderní českou hudbu. Vzpomínky a úvahy. Praha: Jan Laichter, 1941, s. [377]–439.
[21] HOSTINSKÝ, Otakar. Zevnější úspěchy zpěvoher Smetanových. In HOSTINSKÝ, Otakar. Bedřich Smetana a jeho boj o moderní českou hudbu. Vzpomínky a úvahy. Praha: Jan Laichter, 1941, s. 440–449.
[22] HUML, Jiří. In Almanach na památku tisícího provedení Prodané nevěsty souborem Národního divadla v Praze 30. května. Praha: Národní divadlo, 1927.
[23] CHVÁLA, Emanuel. Otevření Národního divadla. Dalibor, 1881, roč. 3, č. 18, s. [139]–141.
[24] KADLEC, Petr. Pražská recepce Smetanových oper 1884–1900. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, 2006. Magisterská diplomová práce.
[25] KREJČÍ, František Václav. Bedřich Smetana. Praha: Pelcl, 1900.
[26] KVAPIL, Jaroslav. O čem vím. II. část. Praha: Jos. R. Vilímek, 1947.
[27] LOŠŤÁK, Ludvík. Chromatické hromobití. Praha: Nákladem vlastním, [1900].
[28] LÖWENBACH, Jan. První apoštol hudby Smetanovy, Hudební revue, 1908, roč. 1, č. 7, s. [329]–351.
[29] MINDL, Josef. Opera Národního divadla v minulosti a budoucnosti. Hudební revue, 1911, roč. 4, č. 10, s. 529–533.
[30] MOJŽÍŠOVÁ, Olga. Odkaz Bedřicha Smetany – vývoj a proměny jeho recepce. In Národní identita/y. Praha: Institut umění – Divadelní ústav – Česká hudební rada, 2012, s. 39–45.
[31] MOJŽÍŠOVÁ, Olga.
Smetanovský dluh české muzikologie – písemné prameny jako předmět zájmu smetanovského bádání. Musicologica Brunensia, 2015, roč. 50, č. 1, s. 153–164. |
DOI 10.5817/MB2015-1-13
[32] NEJEDLÝ, Zdeněk. Zpěvohry Smetanovy. Praha: J. Otto, 1908.
[33] NEJEDLÝ, Zdeněk. Bedřich Smetana a kulturní politika F. L. Riegra, Praha: Melantrich, 1915.
[34] NEJEDLÝ, Zdeněk. Katalog Smetanovy výstavy v Praze 1917. [Praha]: nákladem Smetanovy výstavy, [1917].
[35] NEJEDLÝ, Zdeněk. Seznam památek ze života a díla Bedřicha Smetany vystavených na Smetanově výstavě pořádané Sborem pro postavení pomníku Bedřichu Smetanovi v Praze v jubilejním roce 1924 v síních Umělecko-průmyslového musea v Praze. Praha: Sbor pro postavení pomníku Bedřichu Smetanovi v Praze, [1924].
[36] NEJEDLÝ, Zdeněk. Opera Národního divadla od roku 1900 do převratu. Praha: Sbor pro zřízení druhého Národního divadla v Praze, 1936.
[37] [NERUDA, Jan]. Feuilleton. Národní listy, 28. 2. 1875, roč. 15, č. 58, s [2].
[38] OTTLOVÁ, Marta – POSPÍŠIL, Milan. K motivům českého wagnerismu a wagnerianismu. In Bedřich Smetana a jeho doba. Vybrané studie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1997, s. 96–110.
[39] PACLT, Jaromír. Vídeň 1892 – most do světa. Divadelní revue, 1994, č. 2, s. 35.
[40] PALA, František. Opera Národního divadla v období Otakara Ostrčila, II. díl. Praha: Divadelní ústav, 1964, s. 270–274, s. 297–309.
[41] PECHAČ, Marek. Reflexe díla Richarda Wagnera v osmdesátých letech 19. století v českých zemích. FF UP, Olomouc 2011. Diplomová práce.
[42] PIVODA, František. Hovorna. Panu Bedřichu Smetanovi, prvnímu kapelníku české opery. Pokrok, 3. 3. 1870, roč. 2, č. 61, s. 3.
[43] P. [PROCHÁZKA, Ludevít]. Dalibor. Národní listy. 18. 5. 1868, č. 137, roč. 8, s. 3.
[44] PUJMAN, František. Smetanovský brevíř. Praha: Fr. Borový, 1917.
[45] REITTEREROVÁ, Vlasta – REITTERER, Hubert. Slovanský element a vídeňské (hudební) divadlo. In Slovanství a česká kultura v 19. století. "Slavme slavně slávu Slávóv slavných". Praha: KLP, 2006.
[46] REITTEREROVÁ, Vlasta. Dvě první vídeňské Prodané nevěsty a jejich představitelé /Theater an der Wien 1893, Hofoper 1896/. Musicalia, 2016, č. 1–2, s. 22–36).
[47] SÉQUARDTOVÁ, Hana. Sto let Smetanova tvůrčího odkazu. In Kuna 1985, s. 105-112.
[48] SCHMORANZ, Gustav. Dvacátý rok Národního divadla 1902–1903. Praha: Nakladatelství Národního divadla, 1903.
[49] [SMETANA, Bedřich]. Veřejný život hudební v Praze. I. Opera. Národní listy, 15. 7. 1864, roč. 4, č. 190, s. 1.
[50] STECKER, Karel. K otázce Smetanismu a Wagnerianismu. Praha: Nákladem vlastním, 1911.
[51] STECKER, Karel. Otakar Hostinský a jeho význam pro tvorbu Bedřicha Smetany. Praha: Fr. A. Urbánek, 1912.
[52] ŠALDA, František Xaver. Poznávání Smetany. Venkov, 20. 1. 1918, roč., 13, č. 18, s. 2–3.
[53] ŠALDA, František Xaver. Mladá hudební generace v Čechách. In Kritické projevy 3. Praha: Melantrich, 1950, s. 231–232. Stať původně vyšla In Die Zeit. Wiener Wochenschrift für Politik, Volkswirtschaft, Wissenschaft und Kunst, 6. 3. 1897, Bd. 10, Nr. 127, s. 154–156.
[54] ŠUBERT, František Adolf. České Národní divadlo na první mezinárodní divadelní výstavě ve Vídni r. 1892. Sepsal a sestavil Fr. A. Šubert, Praha 1892.
[55] ŠUBERT, František Adolf. K výpravě Národního divadla do Vídně roku 1892. Dalibor, 1909, roč. 31, č. 29–36, s. 48.
[56] ŠUBERT, František Adolf. Feuilleton Smetanovský. Národní politika, 29. 4. 1915, roč. 33, č. 118, s. 2–3.
[57] tt. Česká opera. Hudební listy, 1874, roč. 5, č. 16. s. 68.
[58] VIKTOROVÁ, Kateřina. Recepce Smetanových oper v éře Karla Kovařovice. Opus musicum, 2018, roč. 50, č. 6, s. 6–37.
[59] X. Zpěv Přemysla. Dalibor, 1874, roč. 2, č. 6. s. 44–45.
[60] WAISAR, Alfons. Soupis pozůstalosti Bedřicha Smetany. In Zprávy Společnosti Bedřicha Smetany 1, Praha: nákladem Společnosti Bedřicha Smetany, 1931–1932, s. 38–52.
[61] [ZELENÝ, Václav Vladimír]. První rok v Národním divadle. Dalibor, 1884, roč. 6, č. 44, s. 433–434.
[62] [?] Zprávy z Prahy a z venkova. Dalibor, 1874, roč. 2, č. 33, s. 262.
[63] [?] Zprávy domácí a z venkova. Hudební listy, 1874, roč. 5, č. 34, s. 138.
[64] [?] Vom böhmischen Theater. Belehrendes und Unterhaltendes. II. Politik, 13. 9. 1874, roč. 13, č. 251, s. [2].
[65] [?] Oslava 50. výročí prvního provozování "Prodané nevěsty". Národní listy, 31. 5. 1916, roč. 56, č. 150, s. 3.
[66] [?] Program jubilejních slavností Bedřicha Smetany. Smetana, 1923, roč. 13, č. 7–8, s. 97–99.
[67] [?] Mezinárodní hudební festival 1924. Listy Hudební Matice, 1924, roč. 3, č. 8, s. 300−301.