Název: Opera Costanza e Fortezza : the victory of Constancy, strength, virtue and love over pride and tyranny
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2025, roč. 60, č. 1, s. 83-102
Rozsah
83-102
-
ISSN2336-436X (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/MB2025-1-5
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.82318
Type: Článek
Jazyk
anglicky
Licence: CC BY-SA 4.0 International
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
The opera Costanza e Fortezza, by P. Pariati and J. J. Fux, performed in Prague at the behest of Emperor Charles VI (1685–1740), exemplifies the symbolic self-representation of a Baroque Habsburg monarch. In the absence of a male heir, Charles VI used the opera to counter the hereditary claims of the Saxon and Bavarian Prince-electors and to advocate for the Pragmatic Sanction. Based on a Classical story by Livy, it is set in Rome republic besieged by the Etruscan king Porsenna, supporting a heir of the royal Gens Tarqunii. The study examines the opera's central conflict between virtue (virtù) and pride, and the fight for freedom through Constancy and Strength, exploring the role of love in this conflict. Particular attention is paid to the symbolical source of the opera's themes – the tale of Lucretia, a virtuous Roman woman defiled by a member of the Tarquin family.
Note
The paper was funded by the Institutional support for long term conceptual development of a research organization (Moravian Library) by the Czech Ministry of Culture.
Reference
[1] [LIVY]: Livy In Fourteen Volumes I: Books I and II. B. O Foster (ed.). Cambridge (Mass.) – London: Harvard University Press – William Heinemann Ltd., 1967. https://archive.org/details/livyhistory-of-rome-12-volumes-in-1-searchable-loeb
[2] PARIATI, Pietro. Costanza e Fortezza: Festa teatrale per musica da rappresentarsi nel reale castello di Praga [...]. G. P. van Ghelen: Vienna, 1723.
[3] PLÚTARCHOS. Životopisy slavných Řeků a Římanů I. [Parallel Lives I.].1. Ed. Praha: Odeon, 1967.
[4] ADKINS, Lesley – ADKINS, Roy A. Antický Řím: Encyklopedická příručka [Handbook to Life in Ancient Rome]. Praha: Slovart, 2012.
[5] BÖHM, Claudia. Theatralia anlässlich der Krönungen in der österreichischen Linie der Casa d'Austria (1627–1764) [dissertation thesis]. Wien: Universität Wien, 1986.
[6] HOCHRADNER, Thomas (ed.). Thematisches Verzeichnis der Werke von Johann Joseph Fux (? 1660–1741) (FuxWV): Völlig überarbeitete Neufassung des Verzeichnisses von Ludwig Ritter von Köchel (1872). Vol. I. Wien: Hollitzer Verlag, 2016, pp. 233–251.
[7] NIUBO, Marc – BOBKOVÁ-VALENTOVÁ, Kateřina. Hudba a divadlo [Music and Theatre]. In HRBEK, Jiří et al. Panovnický majestát: Habsburkové jako čeští králové v 17. a 18. století [Imperial Majesty: Habsburgs as the Kings of Bohemia in the 17th and 18th centuries]. Praha: Nakladatelství Lidové noviny ve spolupráci s Historickým ústavem AV ČR, v.v.i., [Publishing house of Lidové noviny in cooperation with the Institute of history of the Czech academy of Sciences] 2021.
[8] STROHM, Reinhard. Costanza e Fortezza: Investigation of the Baroque Ideology. In GALLIGNANI, Daniel (ed.). I Bibiena: una famiglia in scena: da Bologna all'Europa. Firenza: Alinea, 2002, pp. 75–91.
[9] VÁCHA, Štěpán – VESELÁ, Irena – VLNAS, Vít – VOKÁČOVÁ, Petra. Karel VI. a Alžběta Kristýna: česká korunovace 1723 [Charles VI and Elisabeth Christine: The Bohemian Coronation 1723]. 1. Ed. Praha – Litomyšl: Národní galerie – Paseka, 2009.
[10] VÁCHA, Štěpán – VESELÁ, Irena – VLNAS, Vít – VOKÁČOVÁ, Petra: Karl VI. & Elisabeth Christine: die böhmische Krönung 1723. FrühNeuzeit-Info, 2010, vol. 21, no. 1–2, pp. 226–231.
[11] VESELÁ, Irena. Das Libretto zur Oper Porsena von Agostino Piovene (Venedig 1712) als Vorläufer der Festa teatrale Costanza e Fortezza von Pietro Pariati (Prag 1723). Musicologica Brunensia 2021, vol. 56, no. 1, pp. 59–79.
[12] VESELÁ, Irena. Císařský styl v hudebně-dramatických dílech provedených za pobytu císaře Karla VI. v českých zemích roku 1723 [The Imperial Style in operas performed in the lands of the Bohemian Crown in 1723; dissertation thesis]. Brno: Masaryk University, 2007.
[13] VESELÁ, Irena. Giovanni Bononcinis Oper Muzio Scevola (1710) und Johann Joseph Fux' Festa teatrale Costanza e Fortezza (1723): vom musikalischen Drama zur Allegorie. Musicologica Brunensia 2018, vol. 53, Supplementum, pp. 73–83.
[14] VESELÁ, Irena. "La difesa del ciel vince ogni sforza": Symbolical Presentation of the Habsburgs' Dynastic Situation in the Operas Il fuoco eterno custodito dalle Vestali (1674) and Costanza e Fortezza (1723). Opera Historica, 2022, vol. 23, no. 2, pp. 227–252.
[15] VESELÁ, Irena: Slavnostní opera Costanza e Fortezza (Praha 1723): Příspěvek k 300. výročí provedení [Festive opera Constanza e Fortezza (Prague 1723): contribution on the occasion of the 300th anniversary since its performance]. Brno: Moravská zemská knihovna [Moravian Library], 2023, e-book: https://www.mzk.cz/costanza_fortezza.
[16] VESELÁ, Irena: The Habsburg Succession addressed on the Operatic Stage: The Court Operas Teofane (Dresden 1719), Adelaide (Munich 1722) and Costanza e Fortezza (Prague 1723). In ANDERSON, Roberta – EISENDLE, Reinhard – SUNA, Suna (eds.). Performing Diplomacy in the Early Modern World. Wien: Hollitzer Verlag, 2025 (= Diplomatica, sv. 3), pp. 587–608 (in print).
[17] VESELÁ, Irena. "Venga quel Dì felice!" Dynastisch-politische Botschaften der musikalischen Huldigungswerke für Karl VI. und Elisabeth Christine (1723). In TELESKO, Werner (ed.). Die Repräsentation der Habsburg-Lothringischen Dynastie in Musik, visuellen Medien und Architektur / Representing the Habsburg-Lorraine Dynasty in Music, Visual Media and Architecture 1618–1918. Wien–Köln–Weimar: Böhlau Verlag, 2017, pp. 135–157.
[18] VOKÁČOVÁ, Petra. The Bohemian Coronation of Charles VI and Its Hidden Message. In VAN GELDER, Klaas (ed.). More than mere spectacle: Coronations and Inaugurations in the Habsburg Monarchy during the Eighteenth and Nineteenth Centuries. New York – Oxford: Berghahn, 2021, pp. 143–167.
[19] WESSELY, Othmar. Pietro Pariatis Libretto zu Johann Joseph Fuxens "Costanza e fortezza": Vortrag gehalten von der Jahreshauptversammlung der J. J. Fux-Gesellschaft am 9. Mai 1966. Jahresgabe 1967 der Johann-Joseph-Fux-Gesellschaft. Graz: Johann-Joseph-Fux-Gesellschaft, 1969.
[2] PARIATI, Pietro. Costanza e Fortezza: Festa teatrale per musica da rappresentarsi nel reale castello di Praga [...]. G. P. van Ghelen: Vienna, 1723.
[3] PLÚTARCHOS. Životopisy slavných Řeků a Římanů I. [Parallel Lives I.].1. Ed. Praha: Odeon, 1967.
[4] ADKINS, Lesley – ADKINS, Roy A. Antický Řím: Encyklopedická příručka [Handbook to Life in Ancient Rome]. Praha: Slovart, 2012.
[5] BÖHM, Claudia. Theatralia anlässlich der Krönungen in der österreichischen Linie der Casa d'Austria (1627–1764) [dissertation thesis]. Wien: Universität Wien, 1986.
[6] HOCHRADNER, Thomas (ed.). Thematisches Verzeichnis der Werke von Johann Joseph Fux (? 1660–1741) (FuxWV): Völlig überarbeitete Neufassung des Verzeichnisses von Ludwig Ritter von Köchel (1872). Vol. I. Wien: Hollitzer Verlag, 2016, pp. 233–251.
[7] NIUBO, Marc – BOBKOVÁ-VALENTOVÁ, Kateřina. Hudba a divadlo [Music and Theatre]. In HRBEK, Jiří et al. Panovnický majestát: Habsburkové jako čeští králové v 17. a 18. století [Imperial Majesty: Habsburgs as the Kings of Bohemia in the 17th and 18th centuries]. Praha: Nakladatelství Lidové noviny ve spolupráci s Historickým ústavem AV ČR, v.v.i., [Publishing house of Lidové noviny in cooperation with the Institute of history of the Czech academy of Sciences] 2021.
[8] STROHM, Reinhard. Costanza e Fortezza: Investigation of the Baroque Ideology. In GALLIGNANI, Daniel (ed.). I Bibiena: una famiglia in scena: da Bologna all'Europa. Firenza: Alinea, 2002, pp. 75–91.
[9] VÁCHA, Štěpán – VESELÁ, Irena – VLNAS, Vít – VOKÁČOVÁ, Petra. Karel VI. a Alžběta Kristýna: česká korunovace 1723 [Charles VI and Elisabeth Christine: The Bohemian Coronation 1723]. 1. Ed. Praha – Litomyšl: Národní galerie – Paseka, 2009.
[10] VÁCHA, Štěpán – VESELÁ, Irena – VLNAS, Vít – VOKÁČOVÁ, Petra: Karl VI. & Elisabeth Christine: die böhmische Krönung 1723. FrühNeuzeit-Info, 2010, vol. 21, no. 1–2, pp. 226–231.
[11] VESELÁ, Irena. Das Libretto zur Oper Porsena von Agostino Piovene (Venedig 1712) als Vorläufer der Festa teatrale Costanza e Fortezza von Pietro Pariati (Prag 1723). Musicologica Brunensia 2021, vol. 56, no. 1, pp. 59–79.
[12] VESELÁ, Irena. Císařský styl v hudebně-dramatických dílech provedených za pobytu císaře Karla VI. v českých zemích roku 1723 [The Imperial Style in operas performed in the lands of the Bohemian Crown in 1723; dissertation thesis]. Brno: Masaryk University, 2007.
[13] VESELÁ, Irena. Giovanni Bononcinis Oper Muzio Scevola (1710) und Johann Joseph Fux' Festa teatrale Costanza e Fortezza (1723): vom musikalischen Drama zur Allegorie. Musicologica Brunensia 2018, vol. 53, Supplementum, pp. 73–83.
[14] VESELÁ, Irena. "La difesa del ciel vince ogni sforza": Symbolical Presentation of the Habsburgs' Dynastic Situation in the Operas Il fuoco eterno custodito dalle Vestali (1674) and Costanza e Fortezza (1723). Opera Historica, 2022, vol. 23, no. 2, pp. 227–252.
[15] VESELÁ, Irena: Slavnostní opera Costanza e Fortezza (Praha 1723): Příspěvek k 300. výročí provedení [Festive opera Constanza e Fortezza (Prague 1723): contribution on the occasion of the 300th anniversary since its performance]. Brno: Moravská zemská knihovna [Moravian Library], 2023, e-book: https://www.mzk.cz/costanza_fortezza.
[16] VESELÁ, Irena: The Habsburg Succession addressed on the Operatic Stage: The Court Operas Teofane (Dresden 1719), Adelaide (Munich 1722) and Costanza e Fortezza (Prague 1723). In ANDERSON, Roberta – EISENDLE, Reinhard – SUNA, Suna (eds.). Performing Diplomacy in the Early Modern World. Wien: Hollitzer Verlag, 2025 (= Diplomatica, sv. 3), pp. 587–608 (in print).
[17] VESELÁ, Irena. "Venga quel Dì felice!" Dynastisch-politische Botschaften der musikalischen Huldigungswerke für Karl VI. und Elisabeth Christine (1723). In TELESKO, Werner (ed.). Die Repräsentation der Habsburg-Lothringischen Dynastie in Musik, visuellen Medien und Architektur / Representing the Habsburg-Lorraine Dynasty in Music, Visual Media and Architecture 1618–1918. Wien–Köln–Weimar: Böhlau Verlag, 2017, pp. 135–157.
[18] VOKÁČOVÁ, Petra. The Bohemian Coronation of Charles VI and Its Hidden Message. In VAN GELDER, Klaas (ed.). More than mere spectacle: Coronations and Inaugurations in the Habsburg Monarchy during the Eighteenth and Nineteenth Centuries. New York – Oxford: Berghahn, 2021, pp. 143–167.
[19] WESSELY, Othmar. Pietro Pariatis Libretto zu Johann Joseph Fuxens "Costanza e fortezza": Vortrag gehalten von der Jahreshauptversammlung der J. J. Fux-Gesellschaft am 9. Mai 1966. Jahresgabe 1967 der Johann-Joseph-Fux-Gesellschaft. Graz: Johann-Joseph-Fux-Gesellschaft, 1969.