Jiří Veltruský revisited

Název: Jiří Veltruský revisited
Autor: Schmid, Herta
Zdrojový dokument: Theatralia. 2014, roč. 17, č. 2, s. 96-110
Rozsah
96-110
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The article deals with Jiří Veltruský's ideas about the relation between the literary drama and the theatre. Veltruský speaks in favour of a reunion between both art kinds, whose theoretical and institutional separation began in the late nineteenth century. Arguing that the theatre suffers intellectually and aesthetically from the separation Veltruský refers to Jan Mukařovský's studies on the dialogue. His main opponent is Otakar Zich, who considered the written drama a mere component of the theatre. The article shows also that in Zich's and Gustav Freytag's theories one can find logical and poetical models of the dramatic plot valuable until today, yet neglected by the Prague School and by Veltruský too.
Reference
[1] ARISTOTLE. 1979. Poetik Griechisch und Deutsch. Leipzig: Reclam, 1979.

[2] BÜHLER, Karl. 1978 [1931]. Sprachtheorie Die Darstellungsfunktion der Sprache. Stuttgart: Fischer, 1978.

[3] FREYTAG, Gustav. 1992 [1863]. Die Technik des Dramas. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1992.

[4] HUSSERL, Edmund. 1992. Logische Untersuchungen. Untersuchungen zur Phänomenologieund Theorie der Erkenntnis, Vol. 2, Part 2. Hamburg: Felix Meiner, 1992.

[5] INGARDEN, Roman. 1965 [1931]. Das literarische Kunstwerk Mit einem Anhang von den Funktionen der Sprache im Theaterschauspiel. Tübingen: Niemeyer, 1965.

[6] JAKOBSON, Roman. 1995 [1959]. Lingvistika a poetika [Lingvistics and Poetics]. In id. Poetická funkce [Poetic Function]. Jinočany: Nakladatelství H&H, 1995: 74‒105.

[7] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1977 [1948]. D34–D48 ve vývoji českého divadla [D34‒D48 in the Development of the Czech Theatre]. In id. Studie z estetiky [Studies From the Aesthetics]. Praha: Odeon, 1977: 458‒60.

[8] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1977 [1941]. K dnešnímu stavu teorie divadla [On the Present State of the Theory of Theatre]. In id. Studie z estetiky [Studies From the Aesthetics]. Praha: Odeon, 1977: 223‒36.

[9] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1977 [1945]. K umělecké situaci dnešního českého divadla [On the Artistic Situation of the Present Czech Theatre]. In id. Studie z estetiky[Studies From the Aesthetics]. Praha: Odeon, 1977: 447‒58.

[10] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1977 [1931]. Pokus o rozbor hereckého zjevu: Chaplin ve Světlech velkoměsta. In id. Studie z estetiky [Studies From the Aesthetics]. Praha: Odeon, 1977: 254‒9; Engl. transl. 1978: An Attempt at aStructural Analysis of a Dramatic Figure. In John Burbank and Peter Steiner (transl. and ed.). Structure, Sign,and FunctionSelected Essays by Jan Mukařovský. New Haven/London: Yale University Press: 171‒7.

[11] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1982 [1938]. Básnické pojmenování a estetická funkce jazyka [Poetic Appellation and the Aesthetic Function of Language]. In id. Studie z poetiky [Studies From the Poetics]. Praha: Odeon, 1982: 55‒60.

[12] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1982 [1940a]. Dialog a monolog [Dialogue and Monologue]. In id. Studie z poetiky [Studies From the Poetics]. Praha: Odeon, 1982: 208‒29.

[13] MUKAŘOVSKÝ, Jan. 1982 [1940b]. O jazyce básnickém [On Poetic Language]. In id. Studie z poetiky [Studies From the Poetics]. Praha: Odeon, 1982: 93‒136.

[14] PFISTER, Manfred. 1988. Das Drama Theorie und Analyse. Munich: Wilhelm Fink, 1988.

[15] PROCHÁZKA, Miroslav. 1994. Komparativní sémiotika Jiřího Veltruského [Comparative Semiotics of Jiří Veltruský]. In id. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994: 5‒12.

[16] SCHMID, Herta. 1992. Bachtins Dialogizitätstheorie im Spiegel der dramatisch-theatralischen Gattungen. In Herta Schmid and Jurij Striedter (eds.). Dramatische und theatralische Kommunikation Beiträge zur Geschichte und Theorie des Dramas und Theaters im 20. Jahrhundert. Tübingen: Gunter Narr, 1992: 36‒90.

[17] SCHMID, Herta. 1997. Jiří Veltruský's Vermächtnis an die Theaterwissenschaft. Balagan Slavisches Drama, Theater und Kino 2 (1997): 3: 79‒111.

[18] SUS, Oleg. 1981. Individuum – Struktur – Anthropologische Konstante (Randbemerkungen zur Beziehung zwischen dem Strukturalismus und der ästhetisch-semiologischen Anthropologie). In Peter Zima (ed.). Semiotics and Dialectics Ideology and the Text. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1981: 243‒81.

[19] SUS, Oleg. 1996 [1968]. Konec 'dobrého tvaru' (O nestrukturnosti struktury) [The End of a 'Good Form' (On the Non-Structuredness of Structure)]. In id. Bez bohů geneze? [Genesis Without Gods?]. Brno: Vetus via, 1996: 45‒55.

[20] TYNJANOV, Jurij. 1977 [1924]. Das Problem der Verssprache: Zur Semantik des poetischen Textes [The Problem of Poetic Language: On the Semantics of Poetic Texts]. Transl. from a Russian original, introd. and index by Inge Paulmann. Munich: Wilhelm Fink, 1977.

[21] VELTRUSKÝ, Jiří. 1942. Drama jako básnické dílo [Drama as a Poetic Work]. In Bohuslav Havránek and Jan Mukařovský Čtení o jazyce a poesii [Reader in Language and Poetry]. Praha: Družstevní práce, 1942: 403‒502.

[22] VELTRUSKÝ, Jiří. 1977. Drama as Literature. Lisse: Peter de Ridder, 1977.

[23] VELTRUSKÝ, Jiří. 1984. Bühlers Organon-Modell und die Semiotik der Kunst. In Achim Eschbach (ed.). Bühler-Studien I. Frankfurt: Suhrkamp, 1984: 161‒205.

[24] VELTRUSKÝ, Jiří. 1985. Drama as Literature and Performance. In Erika Fischer-Lichte (ed.). Das Drama und seine Inszenierung. Tübingen: Niemeyer, 1985: 12‒21; Czech transl. 1995: Drama jako literární dílo apředstavení. In id. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994: 95‒101.

[25] VELTRUSKÝ, Jiří. 1994 [1940]. Člověk a předmět na divadle [Man and Object in the Theatre]. In id. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994: 43‒50.

[26] VELTRUSKÝ, Jiří. 1994 [1941‒1976]. Dramatický text jako součást divadla [Dramatic Text as a Component of Theatre]. In id. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994: 77‒94.

[27] VELTRUSKÝ, Jiří. 1994 [1981]. Divadelní teorie Pražské školy [Theatre Theories of the Prague School]. In id. Příspěvky k teorii divadla [Contributions to the Theory of Theatre]. Praha: Divadelní ústav, 1994: 15‒24.

[28] VELTRUSKÝ, Jiří. 1996. Esquisse d'une sémiologie du théâtre. Degrés Revue de synthèse àorientation sémiologique 24 (1996): 85/86: c1‒c172.

[29] VELTRUSKÝ, Jiří. 2012. An Approach to the Semiotics of the Theatre. Reconstructed, translated into English and prefaced by Jarmila Veltrusky, Travaux du Cercle linguistique de Prague, Brno: Masarykova univerzita, 2012.

[30] VOLEK, Emil. 2013. Introducción [Introduction]. In Jarmila Jandová and id. (eds. and trans.). Teoría teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenología alasemiótica performativa [The Prague School Theory of Theatre: From phenomenology to performance semiotics]. Madrid: U. nacional de Colombia, 2013: 27‒36.

[31] WALZEL, Oskar. 1968 [1926]. Shakespeares dramatische Baukunst. In id. Das Wortkunstwerk. Mittel seiner Erforschung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1968: 302‒25.

[32] ZICH, Otakar. 1986 [1931]. Estetika dramatického umění. Teoretická dramaturgie [Aesthetics of the Dramatic Art. A Theoretical Dramaturgy]. Praha: Panorama, 1986.