The operas arrangements for chamber ensembles in the Moravian and Lower Austrian monasteries

Název: The operas arrangements for chamber ensembles in the Moravian and Lower Austrian monasteries
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2022, roč. 57, č. 1, s. 153-166
Rozsah
153-166
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
This article aims to explore the various possibilities for the operas arrangements for chamber ensembles preserved in selected monastic localities as a remarkable subgenre, which flourished from the end of the 18th century until the middle of the 19th century. Important music collections of monasteries in Moravia and Lower Austria were selected for the research, specifically: Nová Říše (formerly Neureisch, Premonstratensians), Klosterneuburg (Augustinian Canons), Göttweig (Benedictines) and Zwettl (Cistercians). By comparing the situation in different monasteries, it was possible to look at the issue in a broader geographic context, which reflects the customs and possibilities of neighbouring regions within the Habsburg Monarchy.
Note
This paper was created as a part of the realization of an internal grant (IGA) funded by Masaryk University.
Reference
[1] Göttweig: A-GÖ, 1771, 1772, 1773.

[2] Klosterneuburg: A-KN, MA-0460, MA-0717, MA-0718, MA-0719.

[3] Nová Říše: CZ-Bm, A 17.663, A 17.665, A 17.671, A 17.674 A 17.691, A 17.692, A 17.696, A 17.810, A 17.811, A 17.812, A 17.850, A 17.856, A 17.859, A 17.916, A 17.934, A 17.949, A 17.950, A 17.969, A 17.970, A 17.971, A 17.972, A 17.934, A 17.948, A 17.968, A 18.233.

[4] Nové Syrovice: CZ-Bm, A 24.372, A 24.656.

[5] Rajhrad: CZ-Bm, A 12.050, A 12.051, A 12.791, A 12.954, A 13.347a–c., A 13.296, A 13.298, A 13.297, A 13.299, A 14.278, A 14.345, A 14.343, A 14.336, A 14.337.

[6] Zwettl: A-Z, VIII/76, VIII/79, VIII/297, supl. 52/no. 35.

[7] BADURA-SKODA, Eva. Klosterneuburg. In FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kas–Mein. Sachteil 5. Kassel: Bärenreiter, 1996, pp. 679–680.

[8] BADURA-SKODA, Eva. Klosterneuburg. In SADIE, Stanley (ed.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition. Jennens to Kuerti. Vol. 13. London: Macmillan, 2001, pp. 679–680.

[9] BOYD, Malcolm. Arrangement. In SADIE, Stanley (ed.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition. Aristoxenus to Bax. Vol. 2. London: Macmillan, 2001, pp. 65–71.

[10] ČERNUŠÁK, Gracian. Šírek Antonín. In ČERNUŠÁK, Gracian – ŠTĚDROŇ, Bohumír – NOVÁČEK, Zdenko (eds.). Československý hudební slovník osob a institucí. Sv. 2. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, p. 698.

[11] ČERNUŠÁK, Gracian. Tuček František. In ČERNUŠÁK, Gracian – ŠTĚDROŇ, Bohumír – NOVÁČEK, Zdenko (eds.). Československý hudební slovník osob a institucí. Sv. 2. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, p. 799.

[12] D'ELVERT, Christian. Geschichte des Theaters in Mähren und Oester. Schlesien. Brünn: Rud. M. Rohrer, 1852.

[13] FOLTÝN, Dušan a kol. Encyklopedie moravských a slezských klášterů. Praha: Libri, 2005.

[14] LANDON, H. C. Robbins. Göttweig. In FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Eng–Hamb. Sachteil 3. Kassel: Bärenreiter, 1996, pp. 1561–1567.

[15] NEDBAL, Martin. Wenzel Mihule and the Reception of Don Giovanni in Central Europe. Journal of Musicology. 2022, vol. 39, issue I, pp. 66–108.

[16] NEKUDA, Vladimír. Dačicko, Slavonicko, Telčsko. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2005.

[17] PAVLICA, Lukáš. Jan Fryček in the Inventories of the Premonstratensian Monastery in Nová Říše. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2020, vol. 55, no. 2, pp. 41–67.

[18] PERNERSTORFER, Matthias J. Ferdinand Raimund in Telč. Zu Schlosstheater und Theaterbibliothek der Grafen Podstatzky-Lichtenstein. Nestroyana. 2012, 32, Heft 1–2, pp. 33–46.

[19] RIEDEL, Friedrich W. Göttweig. In SADIE, Stanley (ed.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Second Edition. Glinka to Harp. Vol. 10. London: Macmillan, 2001, pp. 208–209.

[20] RIEDEL, Friedrich W. Der Göttweiger thematische Katalog von 1830 1: Faksimile der Originalhandschrift. München: Katzbichler, 1979.

[21] RIEDEL, Friedrich W. Der Göttweiger thematische Katalog von 1830 2: Historisch-quellenkundliche Bemerkungen, Kommentar und Register. München: Katzbichler, 1979.

[22] RITSCHEL, Norbert. Personalstand der Säcular- und Regular-Geistlichkeit der Brünner Diöcese in Mähren im Jahre 1841. Brno: Franz Gastl, 1841.

[23] STRAKOVÁ, Theodora. Průvodce po archivních fondech. Brno: Ústav dějin hudby Moravského musea v Brně, 1971.

[24] SVOBODOVÁ-PALEČKOVÁ, Věra. Hudební sbírka kláštera premonstrátů v Nové Říši. Časopis Moravského muzea v Brně. XXXVI-1951.

[25] WURZBACH, Constantin von. Biographisches Lexikon des Kaiserthums Oesterreich. 24. Theil. Wien: Kaiserlich-königliche Hof- und Staatsdruckerei, 1872.

[26] ZEDNÍČKOVÁ, Šárka. Salonní hudba šlechtického rodu svobodných pánů z Dalbergu v Dačicích. Brno, 2002. Dissertation. Masaryk University, Faculty of Arts, The Department of Musicology. Supervisor Prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.

[27] ŽÍDECKÝ, Cyril. Beschreibung und kurze Geschichte des Prämonstratenser-Chorherrenstiftes Neu-Reisch in Mähren. Würzburg & Wien: Verlag von Leo Woerl, 1882.