Milan Kundera a "světová literatura" v literárních příručkách pro střední školy

Název: Milan Kundera a "světová literatura" v literárních příručkách pro střední školy
Variantní název:
  • Milan Kundera and "world literature" in secondary school literature textbooks
Zdrojový dokument: Slavica litteraria. 2024, roč. 27, č. 2, s. 59-80
Rozsah
59-80
  • ISSN
    2336-4491 (online)
Type: Článek
Jazyk
česky
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Naše studie se tematicky pohybuje na pomezí didaktiky tzv. české a světové literatury (výlučně v prostředí střední školy) a literární vědy zaměřené na recepci a literární komunikaci. Sleduje tři vzájemně provázaná témata a cíle. Tím prvním je rámcové seznámení s povědomím studentů vybrané střední školy v Praze o pojmu "světová literatura", a to na základě ankety provedené v červnu roku 2024 mezi cca 400 jejími studenty. Tím druhým cílem je prezentace některých pojetí "světové literatury" ve vybraných učebnicích a příručkách literatury pro střední školy od devadesátých let do současnosti. A konečně třetím cílem je ukázat, jak bylo a je interpretováno dílo, popř. osobnost, spisovatele Milana Kundery, jak je prezentována jeho "světovost" ve vybraných učebnicích a příručkách (čítankách, pracovních sešitech, slovnících apod.).
This study examines the didactics of so-called "Czech and world literature" in the context of secondary education, as well as literary studies focused on reception and literary communication. It explores three interrelated themes and objectives. First, it provides an overview of the awareness of students at a selected secondary school in Prague regarding the concept of "world literature", based on a survey conducted in June 2024 among approximately 400 students. Second, it presents various interpretations of "world literature" found in selected literature textbooks and manuals for secondary schools from the 1990s to the present. Finally, it analyzes how Milan Kundera's work and literary persona have been interpreted, as well as how his "world status" is portrayed in selected textbooks and teaching materials, including anthologies, workbooks, and dictionaries.
Reference
[1] ANDREE, Lukáš a kol.: Literatura pro 4. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2010.

[2] ANDREE, Lukáš a kol.: Literatura pro 3. ročník středních škol. Zkrácená verze. Brno: Didaktis, 2012.

[3] BALAJKA, Bohuš a kol.: Přehledné dějiny literatury 1. Praha: SPN, 1970.

[4] BLÁHOVÁ, Renata a kol.: Literatura pro 1. ročník středních škol. Zkrácená verze. Brno: Didaktis, 2011.

[5] BLAŽKE, Jaroslav: Kouzelné zrcadlo literatury. Od železné opony k postmoderně. Praha: Velryba, 2005.

[6] ČEJKA, Jaroslav: Kýč třetí generace. Tvorba 20, 1988, č. 3, s. 3.

[7] ČEŠKA, Jakub: Falešná paměť literatury. Praha: Togga, 2009.

[8] ČEŠKA, Jakub: Za poetikou Milana Kundery: od básnických počátků k poslednímu románu Slavnost bezvýznamnosti. Brno: Host, 2022.

[9] CASANOVA, Pascale: Světová republika literatury. Přel. Č. Pelikán. Praha: Karolinum, 2012.

[10] DAMROSCH, David: What Is World Literature? Princeton: Princeton University Press, 2003.

[11] DOLEJŠÍ, Pavel: Maturujeme z českého jazyka. Třicet maturitních otázek z literatury. Humpolec: Pavel Dolejší, nakladatelství a vydavatelství, 2005.

[12] ĎURIŠIN, Dionýz: Čo je svetová literatúra? Bratislava: Obzor, 1992.

[13] HAMAN, Aleš: Česká literatura po roce 1945 z ptačí perspektivy. Praha: Fortuna, 1990.

[14] HOLÝ, Jiří: Česká literatura 4. Od roku 1945 do současnosti. Praha: Český spisovatel, 1996.

[15] HOLÝ, Jiří – LUKEŠ, Emil (eds.): Čítanka české literatury 4. Od roku 1945 do současnosti. Praha: Český spisovatel, 1996.

[16] HORÁČEK, Jaromír (ed.): Školní četba na dlani. 5. vyd. Praha: Erika, 1996.

[17] HOZNAUER, Miloš: Dobrodružství s literaturou. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993.

[18] HOZNAUER, Miloš: Maturita z češtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1995.

[19] HRABÁK, Josef: Literární komparatistika. Praha: SPN, 1976.

[20] CHVATÍK, Květoslav: Svět románů Milana Kundery. Brno: Atlantis, 2008.

[21] JUVAN, Marko: Jak přemýšlet o světové literatuře z jejího okraje? Nový pohled. Přel. M. Zelenka. Stredoeurópske pohľady 5, 2023, č. 2, s. 70–77.

[22] KOTRČ, Josef – KOTALÍK, Josef: Stručné dějiny československé literatury pro vyšší třídy škol středních. Praha: Československá grafická Unie, 1934.

[23] KUBÍČEK, Tomáš: Středoevropan Milan Kundera. Olomouc: Periplum, 2013.

[24] KUBÍČEK, Tomáš a kol.: Dílo Milana Kundery v překladech = OEuvre de Milan Kundera et sa traduction. Překlad Nora Obrtelová a Pierre Nadaud. Brno: Moravská zemská knihovna, 2019.

[25] KUBÍČEK, Tomáš (ed.): Česká literatura v překladu: 1989–2020. Brno: Moravská zemská knihovna, 2022.

[26] KUNDERA, Milan – KUBÍČEK, Tomáš – RICHTEROVÁ, Sylvie: Milan Kundera (neztracen) v překladech: katalog k výstavě. Brno: Moravská zemská knihovna, 2019.

[27] MARTÍNKOVÁ, Věra a kol.: Literatura 4. Praha: Trizonia, 1994.

[28] MORETTI, Franco: Conjectures on World Literature. In: Distant Reading. London: Verso, 2013, s. 43–62.

[29] NOVÁKOVÁ, Dana – VĚŠÍNOVÁ, Jana – CHOTOVINSKÝ, Karel: Kniha literárních obsahů z děl českých i světových. Praha: Nakladatelství Jany Věšínové, 2000.

[30] NOVOTNÝ, Vladimír – STEJSKALOVÁ, Anna: Český jazyk: univerzální příručka pro maturanty a uchazeče o studium na vysokých školách. Praha: Orfeus, 1992.

[31] POLÁŠKOVÁ, Taťána – MILOTOVÁ, Dagmar – DVOŘÁKOVÁ, Zuzana: Literatura – přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Mrákotová, 2015.

[32] PAN, David: The End of World Literature? World Literature Studies 15, 2023, č. 3, s. 73–88.

[33] POLÁŠKOVÁ, Taťána – MILOTOVÁ, Dagmar – DVOŘÁKOVÁ, Zuzana: Literatura – přehled středoškolského učiva. Třebíč: Výuka.cz, 2015.

[34] POSPÍŠIL, Ivo: Světová literatura a světové literatury. In: Světové literatury 20. století v kostce. Praha: LIBRI, 1999.

[35] POSPÍŠIL, Ivo – ZELENKA, Miloš: Pojem a koncepce světové literatury. In: Alvermann, Donna E. – Unrau, Norman J. – Ruddell, Robert B. (eds.): Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. D, Řada literárněvědná 44 (D42), 1995, s. 103–112.

[36] PROKOP, Vladimír: Přehled české literatury 20. století: pro výuku literatury na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1998.

[37] PULEC, František – KLUSÁK, Karel: Obsahy z děl cizích spisovatelů. I. díl. Brno: Praktické příručky studijní, 1948.

[38] RICHTEROVÁ, Sylvie: Ticho a smích: studie z české literatury. Praha: Mladá fronta, 1997.

[39] SCHACHERL, Martin: Národní a světová literatura v obsahových standardech v Česku a na Slovensku. O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie 11, 2023, č. 1, s. 78–86.

[40] SCHACHERL, Martin: Světová literatura v pedagogické praxi zemí V4. Stredoeurópske pohľady 6, 2024, č. 1, s. 101–113.

[41] SLANAŘ, Otakar a kol.: Obsahy a rozbory děl: k Literatuře – přehledu SŠ učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2007.

[42] SOCHROVÁ, Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Praha: Nakladatelství Fragment, 2009.

[43] ULRICHOVÁ, Libuše: Obsahy z děl české literatury: vybraná díla české literatury od počátků písemnictví do současnosti. Humpolec: Pavel Dolejší, 2007.

[44] ZELENKA, Miloš: Comparative Literature and Area Studies. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2012.

[45] ZEMANOVÁ, Dana (ed.): Čtení bez cenzury: nejen pro žáky 8. a 9. tříd základních škol. Část 2. Fortuna: Praha, 1990.

[46] DAMROSCH, David: How to Read World Literature. Chichester: Blackwell Publishing, 2009. https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=7104564.

[47] Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2017/2018. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. In: https://maturita.cermat.cz/files/files/katalog-pozadavku/katalog-pozadavku-2018-CJL.pdf.

[48] KLÍČOVÁ, Eva: Feministické čtení Totožnosti Milana Kundery: Smí žena stárnout? A může román? In: https://denikalarm.cz/2024/08/feministicke-cteni-totoznostimilana-kundery-smi-zena-starnout-a-muze-roman/.