Název: Role rodičů v domácí přípravě do školy
Variantní název:
- The role of parents in home preparation for school
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2011, roč. 16, č. 2, s. [171]-182
Rozsah
[171]-182
-
ISSN1803-7437 (print)2336-4521 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/SP2011-2-8
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/115887
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
Článek se zabývá otázkou, jakou roli hrají rodiče v domácí přípravě dětí do školy. Na případu dvou rodin s odlišným vzdělanostním a socioekonomickým zázemím ukazuje, jak rodiče postupují ve snaze zajistit školní úspěšnost dítěte. Autorka konstatuje některé shody a naopak některé odlišnosti mezi rodinou dělnickou a vysokoškolskou.
The article examines the role played by parents at home as they prepare their children for school. By way of examining two families of different intellectual and socio-economic backgrounds (working-class and university-educated) the article shows how parents proceed in order to ensure their child's success at school. The author finds similarities and differences between the two families.
Reference
[1] DE CARVALHO, M. E. Rethinking family-school relations. New York: Routledge, 2001. ISBN 0-8058-3496-6.
[2] KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
[3] KNAUSOVÁ, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie. Pedagogická orientace, 2002, roč. 12, č. 2, s. 99–107. ISSN 1211-4669.
[4] MATĚJŮ, P., ŘEHÁKOVÁ, B. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, 1992, roč. 38, č. 5, s. 613–635. ISSN 0038-0288.
[5] PAINTER, L. Homework. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437574-9.
[6] RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Škola a/versus rodina. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
[7] ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia Paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
[8] ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57–94. ISBN 80-7178-585-7.
[2] KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
[3] KNAUSOVÁ, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie. Pedagogická orientace, 2002, roč. 12, č. 2, s. 99–107. ISSN 1211-4669.
[4] MATĚJŮ, P., ŘEHÁKOVÁ, B. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, 1992, roč. 38, č. 5, s. 613–635. ISSN 0038-0288.
[5] PAINTER, L. Homework. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437574-9.
[6] RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Škola a/versus rodina. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
[7] ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia Paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
[8] ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57–94. ISBN 80-7178-585-7.