Nový pohled na fenomén soutěže (nejen) ve školním prostředí

Název: Nový pohled na fenomén soutěže (nejen) ve školním prostředí
Variantní název:
  • New viewpoint on the phenomenon of competition (not exclusively) in school
Zdrojový dokument: Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 1, s. [147]-164
Rozsah
[147]-164
  • ISSN
    1803-7437 (print)
    2336-4521 (online)
Type: Článek
Jazyk
Licence: Neurčená licence
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
Tento článek reflektuje soudobou, v sociálních vědách nejpřijímanější, definici soutěží a soutěživosti založenou na tzv. vzájemné negativní závislosti při dosahování cílů a poukazuje na její nedostatečnou schopnost zahrnout celý fenomén. Současně nabízí novou možnost definice, inspirovanou poněkud jiným oborem, filozofií her, konkrétně jednou jeho teorií, v níž je kompetice představena jako jeden z principů obecně lidského konání. Redefinicí je pak umožněn značný posun ve vnímání celého jevu a problematiky s ním spojené. Tento nový úhel pohledu umožňuje sestavit funkční typologii soutěží a soutěživých situací. Ta, ve spojení s jejich již dříve známým rozdělením podle vlivu na zúčastněné na tzv. destruktivní a konstruktivní soutěživé situace, může velmi dobře posloužit jako nové východisko pro odborné uchopení tématu soutěživosti. Tématu, o kterém systematicky a celistvě odborná pedagogická literatura doposud bohužel nepojednává, ale které, domnívám se, je jedním z velmi důležitých (i když možná trochu neviditelných) stavebních kamenů reálné podoby českého školství. To potvrzuje také kvalitativní empirické šetření, jehož některé výsledky spojené s tím, jak učitelé soutěživost vnímají a jak a proč se soutěživostí ve výuce pracují, článek pro doplnění teoretické části představuje.
This paper reflects the definition of competition which has recently been applied in social sciences and which, nowadays, seems to be the most widely accepted definition of competition – a definition based on "negative dependency in goals achievements". The paper shows the insufficiency of this universally accepted definition to cover all aspects of the phenomenon of competition and offers a new definition, inspired by the theory of games. In this theory, competition is seen as one of the main principles of all human activities. Redefining competition enables a new viewpoint on the whole phenomenon of competition and its position in the educational system and offers a new functional typology of competition and competitive situations. This new point of view, together with the known impact of destructive and constructive competitive situations, can serve as a new approach in educational research of competition. Although competition is, in my opinion, one of the pillars of the Czech educational system, its complexity has not been reflected by educational research. Empirical qualitative inquiry complements the theoretical part and brings a view of everyday use of competition in school life, showing how this phenomenon is perceived by teachers, and how it is actually being used.
Reference
[1] Caillois, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-2-5.

[2] Deutch, M. A theory of cooperation and competition. Human Relations, 1949, č. 2, s. 129–152. | DOI 10.1177/001872674900200204

[3] Havlínová, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.

[4] Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis, 2005. ISBN 80-239-5612-4.

[5] Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1176-8.

[6] Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 80-7178-167-3.

[7] Kasíková, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.

[8] Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: Aisis, 2005. ISBN 80-239-4668-4.

[9] Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.

[10] Rieger, Z. Loď skupiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-222-5.

[11] Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.

[12] Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.