"Die rechte Liebe grünet auf Beständigkeit", or "Gelosia, filia è d'amor"? : love and virtue in two wedding operas from the milieu of the mid-18th century Schwarzenberg court

Název: "Die rechte Liebe grünet auf Beständigkeit", or "Gelosia, filia è d'amor"? : love and virtue in two wedding operas from the milieu of the mid-18th century Schwarzenberg court
Zdrojový dokument: Musicologica Brunensia. 2023, roč. 58, č. 2, s. 205-222
Rozsah
205-222
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Článek
Jazyk
Přístupová práva
otevřený přístup
 

Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.

Abstrakt(y)
The article compares two wedding operas, both commissioned by the Prince Joseph Adam von Schwarzenberg: The opera Die durch Cupido und Hymens Stärke glücklich gemachte Trauungs-Werke was written by Franz Arbesser for the marriage of prince’s friend, Count Joseph Gundakar von Thürheim in 1745. In full accordance with Baroque poetics, the libretto highlights the principles of love, fidelity and above all perseverance. The buffa Dove è amore è gelosia was created in 1768 by Marco Coltellini and Giuseppe Scarlatti for wedding of the prince's son Johann. Its plot is carried by ironic humor, while the principles of love, jealousy and (in)constancy are seen not as contradictory, but interconnected. A comparison of the two operas invites reflection on their analogies and differences, which reflects shifts in court culture, changes in repertoire and taste, or the context of the performance.
Reference
[1] Arbesser, Franz Ferdinand. Die durch Cupido und Hymäns Stärcke glücklich gemachte Trauungs Wercke. A-Wn, Mus. Hs. 1064.

[2] Gluck, Christoph Willibald – Coltellini, Marco. Il Telemaco. F-Pn, D-4708. Available online, URL: https://imslp.org/wiki/Telemaco,_Wq.34_(Gluck,_Christoph_Willibald)

[3] Scarlatti, Giuseppe – Coltellini, Marco. Dove e amore e gelosia: Intermezzo giocoso a quattro personaggi. CZ-K, K 11, No. 8.

[4] Dov'è Amore è gelosia: intermezzo per musica a quatro voci. Wien: Ghelen, 1768. CZ-Pu, MUS Li 0592. Available online, URL: https://books.google.cz/books?vid=NKP:1003035629&printsec=front-cover#v=onepage&q&f=false

[5] Il Telemaco o sia l'isola di Circe. Livorno: Coltellini, 1765. I-Fn, V.MIS 341.7. Available online, URL: https://books.google.de/books?id=VpK3kFqO3KAC&hl=de&pg=PA1#v=onepage&q&f=false

[6] State Regional Archive in Třeboň (Státní oblastní archiv Třeboň), Satelite Office Český Krumlov (SOA ČK), fond Ústřední pokladna (ÚP), book 165, 1744.

[7] SOA ČK, ÚP, book 168, 1745

[8] FASTL, Christian. Arbesser, Franz Paul Ferdinand. Oesterreichisches Musiklexikon online. URL: https://www.musiklexikon.ac.at/ml/musik_A/Arbesser_Ferdinand.xml

[9] HADAMOWSKY, Franz. Wien Theater Geschichte: Von den Anfängen bis zum Ende des ersten Weltkriegs. Wien: Jugend und Volk, 1988.

[10] KAZÁROVÁ, Helena (2010). Divadlo a tanec v životě Schwarzenbergů v zrcadle korespondence s rodinou Thürheimů: Část I: Dopisy z let 1744–1752. In Svět barokního divadla: Sborník přednášek z konferencí v Českém Krumlově 2007, 2008, 2009. Jiří Bláha – Pavel Slavko (eds.). Český Krumlov, 2010, pp. 301–328.

[11] KAZÁROVÁ, Helena (2013). "Anžto vy znáte můj pokleslý vkus..." Josef Adam ze Schwarzenbergu a jeho zámecké divadlo v Českém Krumlově v letech 1766–1768: Nové poznatky a souvislosti. Hudební věda, 2013, vol. 50, no. 1–2, pp. 23–47.

[12] KHEVENHÜLLER-METSCH, Rudolf – SCHLITTER, Hans (eds.). Aus der Zeit Maria Theresias: Tagebuch des Fürsten Johann Josef Khevenhüller-Metsch, Kaiserlichen Oberhofmeisters, 1742–1776. Vol. 2 (1745–1749), Vienna/Leipzig: Adolf Holzhausen/Wilhelm Engelmann, 1908, p. 18. Available online, URL: https://www.digital.wienbibliothek.at/wbrobv/content/titleinfo/3310488

[13] KUNZ, Harald. Der Wiener Theaterspielplan 1741–1765. In Jahrbuch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung 1953/1954. Wien: Verlag Notring der wissenschaftlichen Verbände Österreichs 1958, p. 72–113.

[14] LAZAREVICH, Gordana. Scarlatti, Giuseppe. Grove Music Online. URL: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.6002278255

[15] McCLYMONDS, Marita P. – BALDI, Carolina. Coltellini, Giuseppe. Grove Music Online. URL: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.06159

[16] SHEIN, Yulia. Telemaco, GluckWV 1.35. Christoph Willibald Gluck. Sämtliche Werke, GluckWV-online. URL: www.gluck-gesamtausgabe.de/id/1-35-00-0

[17] SCHINDLER, Otto G. "Arlequin" a "Don Quichotte" na Šumavě. Rakouské prameny ke krumlovskému zámeckému divadlu knížat ze Schwarzenbergu. Jihočeský sborník historický, 1994, vol. 63, pp. 61–68.

[18] WURZBACH, Constantin von. Thürheim, Joseph Gundakar. Biographisches Lexikon des Kaiserthums Österreich, vol. 44, Wien, 1882, p. 300–301. Available online, URL: https://de.wikisource.org/wiki/BLK%C3%96:Th%C3%BCrheim,_Joseph_Gundakar_Graf

[19] ZÁLOHA, Jiří. Premiéra opery Giuseppe Scarlattiho v Českém Krumlově roku 1768. Hudební věda, 1972, vol. 9, no. 2, pp. 156–159.

[20] ZECHMEISTER, Gustav. Die Wiener Theater nächst der Burg und nächst dem Kärntnerthor von 1747 bis 1776. Wien: Hermann Böhlaus Nachf., 1971.