Hábovo společenské angažmá : příspěvek ke skladatelově podílu na organizaci pražského festivalu Společnosti pro soudobou hudbu (1935)

Variant title
Hába's social engagement : contribution to the composer's participation in organization of the Prague ISCM festival (1935)
Source document: Musicologica Brunensia. 2015, vol. 50, iss. 1, pp. [31]-43
Extent
[31]-43
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Article
Language
Czech
License: Not specified license
Abstract(s)
In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. Hába’s dream of the unlimited possibilities of new music lasted roughly twenty years (1919 - 1939) and found expression in a series of pieces that oscillate between the diatonic and bichromatic system. He wanted to introduce the public to the new tonal systems by using newly constructed instruments, and we might see his progress in this respect as a step towards the institutionalisation of his own innovations as a composer. Finally, Hába was a tireless organiser who helped to ensure that works of new music were regularly presented in Prague concert halls. The paper deals with Hába's participation in interwar festivals of new music and studies in detail his contribution to organization of the 13th ISCM festival in September 1935 in Prague.
Document
References:
[1] BENETKOVÁ [= REITTEREROVÁ], Vlasta. K historii československé sekce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu a jejích festivalů. Hudební věda, 1995, roč. 33, č. 2, s. 139–158; č. 3, s. 245–259; č. 4, s. 337–356.

[2] BLÁHA-MIKEŠ, Záboj. Politika a hudba. Česká hudba, 1934/35, roč. 38, č. 3–4, s. 66–69.

[3] GREGOR, Vladimír. Hanns Eisler a české země. Hudební věda, 1982, roč. 19, 1982, s. 320–326.

[4] GREGOR, Vladimír. Mezinárodní hudební kancelář v Moskvě. Hudební rozhledy, 1976, roč. 29, s. 139–141.

[5] HAEFELI, Toni. Die Internationale Gesellschaft für Neue Musik (ISCM). Ihre Geschichte von 1922 bis zur Gegenwart. Zürich: Atlantis Musikbuch-Verlag, 1982.

[6] HAEFELI, Toni. Musikfest oder internationale Information: Zur Geschichte der »Internationalen Gesellschaft für Neue Musik« (IGNM). In Neue Musik und Festival [= Studien zur Wertungsfor-schung, 6]. Kolleritsch, Otto (ed.). Graz: Institut für Wertungsforschung an der Hochschule für Musik und darstellende Kunst, 1973, s. 19–35.

[7] HÁBA, Alois. Organisace XIII. mezinárodního hudebního festivalu v Praze. Rytmus, §1935/36, č. 1, s. 19–24.

[8] LADMANOVÁ, Milada. Stylový přínos Přítomnosti, sdružení pro soudobou hudbu. Hudební věda, 1968, č. 2, s. 187–209.

[9] LUDVOVÁ, Jitka. Spolek pro moderní hudbu. Hudební věda, 1976, č. 13, s. 147–173.

[10] OČADLÍK, Mirko. Pražský festival. Čin, 26. 9. 1935, s. 306–308.

[11] RÉTI, Rudolf. Die Entstehung der ISCM. Österreichische Musikzeitschrift, 1957, č. 12, s. 113–117.

[12] REITTEREROVÁ, Vlasta – REITTERER, Hubert. Musik und Politik – Musikpolitik. Die Internationale Gesellschaft für Neue Musik im Spiegel des brieflichen Nachlasses von Alois Hába 1931–1938. Miscellanea musicologica, 1999, č. 36, s. 129–310.

[13] SPURNÝ, Lubomír – VYSLOUŽIL, Jiří. Alois Hába: A Catalogue of the Music and Writings. Praha: KLP, 2010.

[14] SPURNÁ, Helena. Voiceband jako originální příspěvek Emila Františka Buriana českému meziválečnému divadlu. In Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica – Aesthetica, 2004, č. 27 [= Kontext(y) IV. Litteraria – Theatralia – Cinematographica. Sborník katedry divadelních, filmových a mediálních studií, Olomouc 2004], s. 99–106.

[15] STEINHARD, Erich. Internationales Musikfest in Prag. Der Auftakt, 1935, č. 15, s. 150–152.

[16] VLHOVÁ-WÖRNER, Hana. Společnost pro hudební výchovu ve víru mezinárodní politiky a sporů uvnitř československého hudebního života mezi dvěma světovými válkami. Hudební věda, 2008, č. 45, s. 245–294.

[17] VOJTĚCH, Ivan. Die Konzerte des Prager Vereins. In Schönbergs Verein für musikalische Privataufführungen [= Musik-Konzepte, 36]. Metzger, Heinz-Klaus – Riehn, Rainer (eds.), München: Richard Boorberg, 1984, s. 115–118.

[18] VOJTĚCH, Ivan. Verein für musikalische Privataufführungen in Prag. Versuch einer Dokumentation. Miscellanea musicologica, 1999, č. 36, s. 9–128.

[19] VYSLOUŽIL, Jiří: Alois Hába. Život a dílo. Praha: Panton, 1974.

[20] VYSLOUŽILOVÁ, Věra: Musikfest der ISCM 1935. Beiträge zur Musikwissenschaft, 1989, č. 31, s. 54–58.

[21] WEBER, Horst (ed.). Alexander Zemlinsky. Briefwechsel mit Arnold Schönberg, Anton Webern, Alban Berg und Franz Schreker [= Briefwechsel der Wiener Schule, 1]. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1995.

[22] WEISLOVÁ, Hana. K historii Mezinárodního hudebního festivalu v Praze. Rytmus, 1935/36, č. 1, s. 4–11,

[23] WEISLOVÁ, Hana. Zur Vorgeschichte des 13. Internationalen Musikfestes in Prag. Der Auftakt, 1935, č. 15, s. 152–155.

[24] WELLESZ, Egon: E. J. Dent and the International Society for Contemporary Music. Music Review, 1946, č. 7, s. 205–208.