K otázce kritérií výběru zvukových nahrávek k digitalizaci především z pohledu jejich obsahu

Title: K otázce kritérií výběru zvukových nahrávek k digitalizaci především z pohledu jejich obsahu
Variant title:
  • Criteria for determining the uniqueness and quality of audio documents : a contribution to the rationalization of subjective choice
Source document: ProInflow. 2022, vol. 14, iss. 1-2, pp. [136]-155
Extent
[136]-155
  • ISSN
    1804-2406 (online)
Type: Article
Language
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Účel – Cílem koncepčního článku je zkoumání otázek souvisejících se stavem poznání v oblasti hodnocení zvukových nahrávek za účelem jejich výběru k digitalizaci. Pozornost je především věnována otázkám vyhodnocování jejich obsahu. V českém prostředí bylo toto téma zatím pojednáno pouze ojediněle a spíše utilitárně, tj. v souvislosti s konkrétními digitalizačními projekty. Otázkami vhodných kritérií pro výběr a určování priorit se v zahraničí věnují již desítky let, a to zejména odborné oborové asociace (IASA, ARSC). Pozornost je zde však věnována hlavně otázkám technického rázu.
Design/metodologie/přístup – V první části přináší studie shrnutí poznatků z vybraných zahraničních zdrojů a stav pokrytí problému u nás. Navazuje stručná metodologicko-teoretická část se vztahem k obecnému přehledu kritérií, která je třeba brát v potaz pro posuzování kvality zvukových nahrávek. V poslední části studie popisuje výsledky volného dotazníkového šetření, provedeného mezi významnými osobnostmi/institucemi hudebního oboru v ČR a sumarizaci názorů i praktických poznatků autorů studie se zaměřením na obsahová kritéria.
Výsledky – Studie může sloužit jako obecný návod na vhodný postupy při plánování digitalizace sbírek zvukových nahrávek. Průzkum potvrdil značnou míru shody názorů dotazovaných na hodnotící kritéria. Autoři také upozorňují na nezbytnou míru subjektivního přístupu v hodnotícím procesu, plynoucí z různého poslání a cílů kurátorů jednotlivých sbírek a institucí a upozorňují na nezbytnost spolupráce týmu odborníků s různou kvalifikací v procesu posuzování.
Originalita/hodnota – Studie přináší první ucelené pojednání zkoumaného problému u nás a přináší některé náměty a doporučení, aplikovatelné pro domácí prostředí paměťových institucí všech typů.
Purpose – The aim of the study is to contribute to the mapping of the current state of knowledge on the evaluation of sound recordings for the purpose of selection for digitization mainly as to the content of sound carriers. Little attention has been paid to this topic in the Czech Republic, and most activities in this respect have been of pragmatic nature, focusing on specific digitization projects. In other countries, however, selection criteria and prioritization have been an object of analysis – mainly by professional associations such as IASA or ARSC – for decades. The attention is there paid to technical aspects mostly.
Design/Methodology/Approach – The first part of the study sums up the findings of selected foreign language sources. Follows a brief theoretical and methodological part dedicated to the creation of digital libraries and effective planning of collections digitization, focusing on the specificities of sound recordings. The final part of the study presents the results of a questionnaire survey carried out among renowned experts and institutions in the musical field in the Czech Republic and summarizes the authors' opinions as well as practical experience.
Results – The study can serve as a general guideline for the planning of sound collections digitization. The survey revealed a significant consistency in the respondents' opinions on the evaluation criteria to be taken into account. The authors also point out that an integral part of the evaluation process is subjectivity, which arises from the diverse nature of the individual curators' missions and goals and stress the importance of cooperation of expert teams with diverse qualifications in the process of evaluation.
Originality/Value – The study is the first one to provide a comprehensive view of the matter at hand in our country. It presents topics for discussion and makes recommendations applicable to all types of memory institutions in the Czech Republic.
Note
Tato studie vznikla v rámci projektu DG18P02OVV032 Nový fonograf: naslouchejme zvuku historie, financovaného Programem na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity na léta 2018–2022 (NAKI II).
References
[1] Albertina icome (2016, 24.–25. května). 22. ročník Konference o profesionálních informačních zdrojích Inforum, Praha: Albertina icome Praha s.r.o.

[2] Assman, Ilse, Mearns, Martie (2015). From broadcasting to archiving: the Southern African public service broadcast archives. Archives and Records, 36(2), s. 146–166. https://doi.org/10.1080/23257962.2015.1046824

[3] Beneš, Josef (1997). Základy muzeologie. Opava: Open Education & Sciences pro Ústav historie a muzeologie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity.

[4] Boston, George, Keynes, Milton (1998). A Guide to Standards, Recommended Practices and Reference Literature Related to the Preservation of Documents of All Kinds, United Kingdom.

[5] Bradley, Kevin (2009). Guidelines on the Production and Preservation of Digital Audio Objects. International Association of Sound and Audiovisual Archives, Australia: IASA Technical Committee.

[6] Breen, Majela et al. (2003). Task Force to establish selection criteria of analogue and digital audio contents for transfer to data formats for preservation purposes. International Association of Sound and Audiovisual Archives. https://www.iasa-web.org/sites/default/files/downloads/publications/taskforce.pdf.

[7] Brylawski, Sam, lerman, Maya, PIKE, Robin, SMITH, Kathlin (2015). ARSC Guide to Audio Preservation. Association for Recorded Sound Collections. https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/pub164.pdf.

[8] Digital New Zealand (2009). The Make it Digital Scorecard: A tool for selecting and prioritizing content for digitisation. https://assets.ctfassets.net/znh5z67d7m34/37uDnNtrLhuXyQBu8hkCR7/71b8db9019652c61f87681f83c66fd33/13_17_25_5_mid_score_card.pdf.

[9] Eckersley, Timothy (1974). The Selection of Sound Recordings for Permanent Retention in the BBC Sound Archives. IASA Phonographic Bulletin, (9), s. 9–12.

[10] Federal Agencies Digitization Guidelines Initiative (2012). Guidelines: Audio Digitization System Performance. http://www.digitizationguidelines.gov/guidelines/digitize-audioperf.html.

[11] Choy CC, Sarah et al. (2016). The UNESCO/PERSIST: Guidelines for the selection of digital heritage for longterm preservation. https://cdn.ifla.org/wp-content/uploads/files/assets/hq/topics/cultural-heritage/documents/persist-content-guidelines-en.pdf.

[12] Harrison, Helen P. (1984). Selection in Sound Archives: collected papers from IASA conference sessions. Special Publication, (5).

[13] Horová, Iva a kol. (2022). Archiv, který nebyl: Sto let pokusů o národní zvukový archiv, Praha: Národní muzeum v Praze. (v tisku)

[14] Horová, Iva (2002, 23. května). Digitalizace a zpřístupnění méně dostupných zvukových záznamů knihovny HAMU: pilotní projekt. 8. konference o profesionálních informačních zdrojích, Praha: Albertina icome Praha s.r.o.

[15] Hruška, Zdeněk a kol. (2017). Strategie digitalizace Moravské zemské knihovny v Brně. https://www.mzk.cz/sites/mzk.cz/files/souboryMZK/pdf/strategie_digitalizace_mzk_02-2017_v1-0.pdf.

[16] ICOM National Committee Czech Republic (2016). Fundamental principles of digitization of documentary heritage. https://icom-czech.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/34/2020/05/Digitization_guidelines_for_web_EN-1.pdf.

[17] ICOM National Committee Czech Republic. UNESCO/PERSIST (březen §§2016§§, Platform to Enhance the Sustainability of the Information Society Transglobally). https://icom-czech.mini.icom.museum/wp-content/uploads/sites/34/2020/05/Digitization_resume_CZ-1.pdf.

[18] Indrák, Michal (2021). Národní strategie digitalizace knihovních fondů v ČR. Duha: Informace o knihách a knihovnách z Moravy, 35(3).

[19] International Association of Sound and Audiovisual Archives. Preface to this web edition (2010). https://www.iasa-web.org/selection/preface-web-edition-2010.

[20] Joint Technical Symposium (2007, 28.–30. června). Audiovisual Heritage and the Digital Universe, Toronto.

[21] Lance, David G. (1984). Oral history criteria for selection in the field. Selection in Sound Archives: collected papers from IASA conference sessions, (5).

[22] Lošťák, Oldřich (§2015). Aspekty digitalizace textů [Bakalářská práce, Masarykova Univerzita]. Archiv závěrečných prací MUNI.https://is.muni.cz/th/t6nrt/Diplomova_prace_virkqenx.pdf.

[23] NAKI II (2018–2022). Nový fonograf: naslouchejme zvuku historie. Vytvoření postupů a nástrojů pro evidenci, digitalizaci, zpřístupnění a dlouhodobou ochranu zvukových záznamů na historických nosičích v paměťových institucích (projekt NM, NAKI II 2018–2022, č. proj. DG18P02OVV032).

[24] Národní knihovna ČR (2021). Strategie digitalizace novodobých dokumentů NK ČR pro léta 2021–2023, Praha: Národní knihovna.

[25] National Archives (2019). Audio Guidance: Identifying Audio Formats. The U.S. National Archives and Records Administration.https://www.archives.gov/preservation/formats/audio-identify-formats.html.

[26] Prentice, Will, Gaustad, Lars et al. (2017). Uchovávání audiovizuálního dědictví: etika, principy a strategie uchovávání, United Kingdom.

[27] Robin, Michael (2006). Digitizing Audio. TV Tech. https://www.tvtechnology.com/miscellaneous/digitizing-audio.

[28] Saiver, Filip (2022). Amerika se může utlouct po vinylech. Miliardář Pelc proto otevřel další fabriku v Nashvillu. Forbes.https://forbes.cz/amerika-se-muze-utlouct-po-vinylech-miliardar-pelc-proto-otevrel-dalsi-fabriku-v-nashvillu/.

[29] Schüller, Dietrich, Häfner, Albrecht (2014). Handling and Storage of Audio and Video Carriers. International Association of Sound and Audiovisual Archives. https://www.iasa-web.org/tc05/handling-storage-audio-video-carriers.

[30] Schüller, Dietrich (2005). Safeguarding of the Audio Heritage: Ethics, Principles and Preservation Strategy, United Kingdom.

[31] Schuursma, Rolf (1984). Problems of selection in research sound archives. Selection in Sound Archives: collected papers from IASA conference sessions, (5).

[32] Šír, Filip, Šírová Vojířová, Kateřina (2014). Projekt Digitalizace dlouhohrajících desek v Městské knihovně v Praze. Čtenář: měsíčník pro knihovny, 66(2), s. 54–58.

[33] Šír, Filip, Žabička, Petr. Metodika pro digitalizaci a on-line zpřístupňování gramofonových nahrávek pro paměťové instituce. https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxuYXJvZG5pZm9ub3Rla2F8Z3g6NWNjNDFiMjgwMjNmNDBkZA.

[34] Škopík, Michal (2010). Digitální konverze a archivace audiovizuálních a fotografických archivů: teorie a praxe digitalizace moderního audiovizuálního archivu. Strážnice.

[35] Waffen, Leslie (1984). The art of appraisal and selection of sound recordings archival retention. Selection in Sound Archives: collected papers from IASA conference sessions, (5).

[36] Walsh, David (2007). Joint Technical Symposium 2007 Audio-Visual Heritage and the Digital Universe (28-30 June, Toronto). Journal of Film Preservation, (74), s. 57–60.

[37] Wikipedia. Association for Recorded Sound Collections. https://www.hmoob.in/wiki/Association_for_Recorded_Sound_Collections.

[38] Wikisofia (2017). Workflow digitalizace. https://wikisofia.cz/wiki/Workflow_digitalizace