Ve službách knížete Liechtensteina: několik poznatků k provozu zámeckého divadla ve Valticích

Title: Ve službách knížete Liechtensteina: několik poznatků k provozu zámeckého divadla ve Valticích
Variant title:
  • In service of prince Liechtenstein: notes to the performance of palace theatre in Valtice
Source document: Theatralia. 2015, vol. 18, iss. 1, pp. 85-105
Extent
85-105
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
The present study based on the revision of Liechtenstein manuscript collection in Vienna sheds light on previously unknown facts concerning the performance of palace theatre in Valtice. The greatest attention is devoted to the changes in production between 1790–1815, when the practice of employing various actors groups for one season only typical of the Baroque period was gradually replaced by the concept of a permanent professional ensemble conceived by the Enlightenment. The gist of the research was a careful scrutiny of particular manuscripts from Valtice, especially the petitions of different ensembles, that give better insight into the historical context of the existence of court theatres.
Note
Příspěvek vznikl v rámci projektu Podpora vytváření excelentních výzkumných týmů a intersektorální mobility na Univerzitě Palackého v Olomouci CZ.1.07/2.3.00/30.0004. Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
References
[1] Allgemeines europäisches Journal, Januar/Februar 1796 – Januar/Februar 1797. [citováno dne 22. 1. 2015]. Dostupné online na http://catalog.hathitrust.org/Record/008696484.

[2] BARTUŠEK, Antonín. 2010. Zámecká a školní divadla v českých zemích [Palace and School Theatres in Bohemia]. Ed. Jiří Bláha. České Budějovice: Společnost přátel Českého Krumlova, 2010.

[3] BAUER, Anton. 1957. Das Theater in der Josefstadt zu Wien. Wien: Manutiuspresse, 1957.

[4] Biographisches Lexikon des Kaiserthums Österreichs: Müller, Johann Heinrich Friedrich. 1868 [citováno dne 20. 10. 2014]. Dostupné online na http://de.wikisource.org/wiki/BLK%C3%96:M%C3%BCIIer_Johann_Heinrich_Friedrich.

[5] BLÁHA, Jiří. 2012. Státní zámek Valtice. Zámecké divadlo. Zkrácený stavebně-historický průzkum [State Chateau Valtice. Palace Theatre. Limited Architectural and Historical Field Research]. Liberec, 2012. Studie v rukopisu [Manuscript].

[6] BOHATTA, Hans. 1952. Das Theaterwesen am Hofe des Fürsten von und zu Liechtenstein. Jahrbuch der Gesellschaft für Wiener Theaterforschung 1950/51. Wien: Notring d. Wiss. Verbände Österreichs, 1952: 38–86.

[7] HAIDER-PREGLER, Hilde. 1980. Des sittlichen Bürgers Abendschule. Bildungsanspruch und Bildungsauftrag des Berufstheaters im 18. Jahrhundert. Wien/München: Jugend und Volk, 1980.

[8] HAL (Hausarchiv der regierenden Fürsten von und zu Liechtenstein), kart. H2330, Schlosstheater in Feldsberg (1790–1805).

[9] HAUPT, Herbert. 2012. Ein Liebhaber der Gemähl und Virtuosen… Fürst Johann Adam I. Andreas von Liechtenstein (1657–1712). Wien: Böhlau, 2012.

[10] HAUPT, Herbert. 1998. Von der Leidenschaft zum Schönen. Fürst Karl Eusebius von Liechtenstein (1611–1684). Wien: Böhlau, 1998.

[11] HAVLÍČKOVÁ, Margita. 2013. Mezi Brnem a Vídní: divadelní ředitel Johann Heinrich Böhm a počátek osvícenských reforem v městském divadle v Brně [In Between Brno and Vienna. Impresario Johann Heinrich Böhm and the Beginning of Enlightenment Reforms in Brno Municipal Theatre]. Theatralia 16 (2013): 1: 19–27.

[12] IBLER, Gerd. 2010. Karl Ludwig Giesecke (1761–1833). Das Leben und Wirken eines früheren europäischen Gelehrten. Protokoll eines merkwürdigen Lebensweges [citováno dne 20. 10. 2014]. Dostupné online na http://www.uibk.ac.at/mineralogie/oemg/bd_156/156_37-114.pdf.

[13] JAKUBCOVÁ, Alena. 2007. Albert Joseph Hoditz. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 247–248.

[14] JAKUBCOVÁ, Alena. 2012. "Dobré pověsti je třeba každému – pro ředitele divadla je však nezbytnou rekvizitou." Václav Mihule na Moravě a ve Slezsku v letech 1800–1808 ['Good Reputation is Necessary to Everyone, But All the More to an Impresario.' Václav Mihule's Stays in Moravia and Silesia Between 1800–1808]. Divadelní revue 23 (2012): 2: 39–48.

[15] KIPPES, Erich. 1996. Feldsberg und das Haus Liechtenstein im 17. Jahrhundert. Die Gegenreformation im Bereich der fürstlichen Herrschaft. Wien/Köln/Weimar: Böhlau, 1996.

[16] LBZ (Laibacher Zeitung), 4. 11. 1911 [citováno dne 22. 1. 2015]. Dostupné online na http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-XGOF824F.

[17] LORENZOVÁ, Helena a Tomáš HLOBIL. 2013. August Gottlieb Meissner. In Alena Jakubcová a Matthias J. Pernerstorfer. Theater in Böhmen, Mähren und Schlesien. Von den Anfängen bis zum Ausgang des 18. Jahrhunderts. Wien/Praha: Verlag der österreichischen Akademie der Wissenschaften/Institut umění – Divadelní ústav, 2013: 419–422.

[18] LUDVOVÁ, Jitka. 2006. Josef Triebensee. In Jitka Ludvová. Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století [Musical Theatre in Bohemia. Personalities of the 19th century]. Praha: Divadelní ústav, 2006: 577–581.

[19] MÜLLER, Johann Heinrich Friedrich a Richard DAUNICHT (eds.). 1958. Erinnerungen eines alten Schauspielers. Berlin: Henschelverlag, 1958.

[20] PERNERSTORFER, Matthias J. 2014. Ferdinand Raimund v Telči. K zámeckému divadlu a divadelní knihovně hraběte Podstatského-Lichtenštejna [Ferdinand Raimund and Telč. Notes to the Palace Theatre and Theatre Library of Count Podstatský-Lichtenštejn]. Divadelní revue 25 (2014): 2: 94–103.

[21] PIES, Eike. 1973. Prinzipale. Zur Genealogie des deutschsprachigen Berufstheaters vom 17. bis 19. Jahrhundert. Ratingen: Henn, 1973.

[22] PÖMERL, Jan. 1998. Liechtensteinská divadla ve Valticích a Lednici [Liechtenstein Theatres in Valtice and Lednice]. Cour d'honneur: hrady, zámky, paláce I. (1998): 1: 65–67.

[23] PROCHÁZKA, Martin, Andreas HÖFELE a kol. 2013. Renaissance Shakespeare/Shakespeare Renaissances: Proceedings of the Ninth World Shakespeare Congress. [citováno dne 22. 1. 2015]. Dostupné online na https://books.google.de/books?isbn=1611494613.

[24] RILLE, Albert. 1885. Aus dem Bühnenleben Deutsch-Österreichs: die Geschichte des Brünner Stadttheaters (1734–1884). Brünn: Burkart, 1885.

[25] SCHERL, Adolf a Jitka LUDVOVÁ. 2006. Georg Schantroch. In Jitka Ludvová. Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století [Musical Theatre in Bohemia. Personalities of the 19th century]. Praha: Divadelní ústav, 2006: 463–466.

[26] SCHERL, Adolf. 2007a. Matěj Majober. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 359–362.

[27] SCHERL, Adolf. 2007b. Carl Hain. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 223–224.

[28] SCHERL, ADOLF. 2007c. František Vasbach. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 626–627.

[29] SCHERL, Adolf. 2007d. Simon Friedrich Koberwein. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 285–287.

[30] SCHERL, Adolf. 2013. Wenzel Mihule. In Alena Jakubcová, Matthias J. Pernerstorfer. Theater in Böhmen, Mähren und Schlesien. Von den Anfängen bis zum Ausgang des 18. Jahrhunderts. Wien/Praha: Verlag der österreichischen Akademie der Wissenschaften/Institut umění – Divadelní ústav, 2013: 432–436.

[31] SCHINDLER, Otto G. 2007. Georg Wilhelm. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 663–664.

[32] SONNENFELS, Joseph a Hilde HAIDER-PREGLER. 1988. Briefe über die Wienerische Schaubühne. Graz: Akademische Druckerei, 1988.

[33] STEKL, Hannes. 1978. Harmoniemusik und "türkische Banda" des Fürstenhauses Liechtenstein. In Haydn Jahrbuch 10. Wien: Universal Edition, 1978: 164–175.

[34] STUDENIČOVÁ, Hana. 2013. Harmonie knížat z Lichtenštejna ve Valticích na přelomu 18. a 19. století [Harmony of Liechtenstein Princes in Valtice at the Turn of 18th and 19th Century]. Bakalářská diplomová práce, nepublikováno [BA thesis, unpublished]. Brno: Masarykova univerzita, Ústav hudební vědy, 2013.

[35] ŠŤÁVOVÁ, Jitka. 2010. Zámecká divadla rodu Liechtensteinů na českém území. Závěrečná studie z ročního výzkumného projektu [Liechtenstein Palace Theatres in Bohemia. The Research Project Final Study]. Theatralia 13 (2010): 1: 32–46.

[36] TROJAN, Jan. 2007. Joseph Rothe. In Alena Jakubcová a kol. Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla [Theatre in Bohemia until the end of the 18th century. Persons and Works]. Praha: Divadelní ústav/Academia, 2007: 504–507.