Tato studie vznikla na Akademii múzických umění v Praze v rámci projektu "Porovnání různých pěveckých technik a stylů, problematika terminologie a procesů tvorby hlasu" podpořeného z prostředků účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum, kterou poskytlo MŠMT v roce 2020.
[1] ALLURI, V. – TOIVIAINEN, P.
Exploring perceptual and acoustic correlates of polyphonic timbre. Music Perception, 2010, roč. 27, č. 3, s. 223–241. |
DOI 10.1525/mp.2010.27.3.223
[2] ALLURI, V. – TOIVIAINEN, P. – JÄÄSKELÄINEN, I. – SAMS, M. – GLEREAN, E. – BRATTICO, E. Large-scale brain networks emerge from dynamic processing of musical timbre, key and rhythm. Neuroimage, 2012, roč. 59, s. 3677–3689.
[3] BARLOW, C. – LOVETRI, J.
Closed quotient and spectral measures of female adolescent singers in different singing styles. J Voice, 2010, roč. 24, č. 3, s. 314–318. |
DOI 10.1016/j.jvoice.2008.10.003
[4] BERGAN, C. C. – TITZE, I. R. – STORY, B. The perception of two vocal qualities in a synthesized vocal utterance: ring and pressed voice. J Voice, 2004, roč. 18, č. 3, s. 305–317.
[5] BESTEBREURTJE, M. E. – SCHUTTE, H. K. Resonance strategies for the belting style: results of a single female subject study. J Voice, 2000, roč. 14, č. 2, s. 194–204.
[6] BJÖRKNER, E.
Musical theater and opera singing-why so different? A study of subglottal pressure, voice source, and formant frequency characteristics. J Voice, 2008, roč. 22, č. 5, s. 533–540. |
DOI 10.1016/j.jvoice.2006.12.007
[7] BOERSMA P. – KOVACIC G.
Spectral characteristics of three styles of Croatian folk singing, J Acoust Soc Am, 2006, roč. 119, č. 3, s. 1805–1816. |
DOI 10.1121/1.2168549
[8] BOURNE T. – GARNIER M.
Physiological and acoustic characteristics of the female Music Theater voice, J Acoust Soc Am, 2012, roč. 131, č. 2, s. 1586–1594. |
DOI 10.1121/1.3675010
[9] DROMEY, Christopher – CARTER, Neisha – HOPKIN, Arden. Vibrato Rate Adjustmenty Journal of Voice, 2003, roč. 17, č. 2, s. 168–178.
[10] DVOŘÁKOVÁ, Eva – FRIČ, Marek. Efekt tréninku hlasu pomocí rezonančních cvičení brumenda u studentů – pilotní studie, Otorinolaryng. a Foniat. /Prague/. 2019, roč. 68, č. 2, s. 86–102.
[11] ECKLEY, C. A. – SATALOFF, R. T. – HAWKSHAW, M. – SPIEGEL, J. R. – MANDEL, S. Voice range in superior laryngeal nerve paresis and paralysis, J Voice, 1998, roč. 12, č. 3, s. 340–348.
[12] FRIČ, Marek a Iva PODZIMKOVÁ.
Comparison of sound radiation between classical and pop singers. Biomedical Signal Processing and Control [online]. 2021, roč. 66 [cit. 2021-09-01]. Dostupné z: doi:10.1016/j.bspc.2021.102426. |
DOI 10.1016/j.bspc.2021.102426
[13] FRIČ, Marek – PAVLECHOVÁ, Angelika. Listening evaluation and classification of female singing voice categories. Logopedics Phoniatrics Vocology, 2020, roč. 45, č. 3, s. 97–109.
[14] FRIČ, Marek – BERTI, Alexandra – OTČENÁŠEK, Jan. Percepční hodnocení vlastností pěveckého provedení koloraturní árie. Musicologica Brunensia, 2019, roč. 54, č. 1, s. 187–222.
[15] FRIČ, Marek. Porovnání parametrů hlasových poli mezi muži a ženami, Akustika, 2018, roč. 30, č. 2, s. 42–63.
[16] FRIČ, Marek – BERTI, Alexandra – VOBĚRKOVÁ, Libuše. Percepční a vibro-akustické hodnocení změn tvaru vokálního traktu, Akustika, 2017, roč. 28, č. 2, s. 33–43.
[17] FRIČ, M. Efekt změny tvaru vokálního traktu na vibro-akustické vlastnosti hlasu. In Nové trendy akustického spektra 2017, Technická univerzita vo Zvolene, 2017, s. 35–53.
[18] FRIČ, Marek. Strategie poslechového hodnocení rezonance hlasu. In Nové trendy akustického spektra – vedecký recenzovaný zborník, Zvolen: Material – Acoustics – Place, 2014, s. 73–80.
[19] FRIČ, M. Hodnocení rezonance hlasu žen, In Nové trendy akustického spektra vedecký recenzovaný zborník, Zvolen, Technická univerzita vo Zvolene, 2013, s. 73–88.
[20] FRIČ, Marek – KADLECOVÁ A. Klára. Porovnání vlastností a parametrů hlasu pěvecky trénovaných a netrénovaných žen. Akustické listy, 2012. roč. 18, č. 2–3, s. 5–24.
[21] FRIČ, Marek. Efekt zvyšování hlasitosti na spektrální charakteristiky hlasu u různých typů použití hlasu a u různých skupin hlasových profesí. Akustické listy, 2011, roč. 17, č. 1–2, s. 19–25.
[22] GARNIER, M. – HENRICH, N. – CREVIER-BUCHMAN, L. – VINCENT, C. – SMITH, J. – WOLFE, J.
Glottal behavior in the high soprano range and the transition to the whistle register, J Acoust Soc Am, 2012, roč. 131, č. 1, s. 951–962. |
DOI 10.1121/1.3664008
[23] GARNIER, Maeva – HENRICH, Nathalie – CASTELLENGO, Michele – SOTIROPOULO, David – DUBOIS, Daniele. Characterisation of Voice Quality in Western Lyrical Singing: from Teachers' Judgements to Acoustic Descriptions, Journal of Interdisciplinary Music Studies, 2008, roč. 1, č. 2, s. 62–91.
[24] HENRICH, N. – D'ALESSANDRO, C. – DOVAL, B. – CASTELLEGNO, M.
On the use of the derivative of electroglottographic signals for characterization of nonpathological phonation. J Acoust Soc Am, 2004, roč. 115, č. 3, s. 1321–1332. |
DOI 10.1121/1.1646401
[25] HERBST, C. T. – FITCH, W. T. – ŠVEC, J. G.
Electroglottographic wavegrams: a technique for visualizing vocal fold dynamics noninvasively. J Acoust Soc Am, 2010, roč. 128, č. 5, s. 3070–3078. |
DOI 10.1121/1.3493423
[26] KOCHIS-JENNINGS, K. A. – FINNEGAN, E. M. – HOFFMAN, H. T. – JAISWAL, S. Laryngeal muscle activity and vocal fold adduction during chest, chestmix, headmix, and head registers in females, J Voice, 2012, roč. 26, č. 2, s. 182–193.
[27] KNEES, P. – SCHEDL, M. Music Similarity and Retrieval: An Introduction to Audio- and Web- based Strategies. Springer, 2016, s. 41–49.
[28] KUČERA, M. – FRIČ, M. – FRITZLOVÁ, K. – HALÍŘ, M. Vokologie I: funkční diagnostika a léčba hlasových poruch. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2019. ISBN 978-80-270-6200-3.
[29] KULHÁNEK, Tomáš – FRIČ, Marek – OTČENÁŠEK, Jan. Software pro tvorbu percepčních testů na webovém rozhraní – software; MARC-Technologický list čís. 82/16, Praha: MARC HAMU, 2016.
[30] LAMARCHE A. – TERNSTROM S. – PABON P.
The singer's voice range profile: female professional opera soloists, J Voice, 2010, roč. 24, č. 4, s. 410–426. |
DOI 10.1016/j.jvoice.2008.12.008
[32] LERCH, A. An Introduction to Audio Content Analysis: Application in Signal Processing and Music Informatics. IEEE Press, 2012, s. 158–160.
[33] MILLER, D.G. Registers in Singing. Empirical and Systematic Studies in the Theory of the Singing Voice. Groningen, 2000. Disertační práce. University of Groningen.
[34] NASIMITH, M. L. Toward a 21 century contemporary commercial music (CCM) singing pedagogy. In Pan-European Voice Congerence: Book of abstracts. Copenhagen: University of Copenhagen, 2019, s. 67–68. ISBN 978-87-971596-0-6.
[35] OATES, M. Jennifer – BAIN, Belinda – DAVIS, Pamela – CHAPMA, Janice – KENNY Dianna. Development of an auditory-perceptual rating instrument for the operatic singing voice, J Voice, 2006, roč. 20, č. 1, s. 71–81.
[36] ROUBEAU, B. – HENRICH, N. – CASTELLENGO, M. Laryngeal vibratory mechanisms: the notion of vocal register revisited. J Voice, 2009, roč. 23, č. 4, s. 425–38.
[37] SADOLIN, K. Complete vocal technique. Copenhagen: Shout Publishing, 2000.
[38] STEINHAUER, K. – MCDONALD KLIMEK, M. – ESTILL, J. The Estill Voice Model: Theory & Translation Book. Pittsburgh, Pennsylvania: Estill Voice International, 2017. ISBN 978-0-9859023-0-8.
[39] STONE, R. E., Jr. – CLEVELAND, T. F. – SUNDBERG, P. J. – PROKOP, J. Aerodynamic and acoustical measures of speech, operatic, and Broadway vocal styles in a professional female singer. J Voice, 2003, roč. 17, č. 3, s. 283–297.
[40] SUNDBERG, J.
Articulatory interpretation of the "singing formant", J Acoust Soc Am, 1974, roč. 55, č. 4, s. 838–844. |
DOI 10.1121/1.1914609
[41] SUNDBERG, J. The Science of Singing Voice. Illinois, 1989. Northern Illinois University Press.
[42] ŠTĚPÁNEK, J. Perception of sharpness and narrowness in violin tones: influence of spectral components with changing pitch. In 8. mezinárodní kolokvium "Acoustics Zvolen 2004". 8.–10. september 2004. Zvolen.
[43] ŠTĚPÁNEK, Jan – MORAVEC, Ondřej. Barva hudebního zvuku a její slovní popis – Výsledky grantového projektu GAČR 202/02/1370. 1. vyd. Praha: Hudební fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2005, s. 47.
[44] TERNSTRÖM, Sten. Long-time average spectrum characteristics of different choirs in different rooms. Speech, Music and Hearing Quarterly Progress and Status Report 1989, roč. 30, č. 3, s. 15–31.
[45] TITZE, I. R. – WORLEY, A. S. – STORY, B. H. Source-vocal tract interaction in female operatic singing and theater belting. Journal of Singing, 2011, roč. 67, č. 5, s. 561–572.
[46] TITZE, I. R. – WORLEY, A. S.
Modeling source-filter interaction in belting and high-pitched operatic male singing. The Journal of the Acoustical Society of America, 2009, roč. 126, č. 3, s. 1530–1540. |
DOI 10.1121/1.3160296
[47] TITZE, I. R. A theoretical study of F0–F1 interaction with application to resonant speaking and singing voice, J Voice, 2004, roč. 18, č. 3, s. 292–298.
[48] THALEN, M. – SUNDBERG, J. Describing different styles of singing: a comparison of a female singer's voice source in "Classical", "Pop", "Jazz" and "Blues", Logoped Phoniatr Vocol, 2001, roč. 26, č. 2, s. 82–93.
[49] THOMASSON, M. – SUNDBERG, J.
Consistency of inhalatory breathing patterns in professional operatic singers, J Voice, 2001, roč. 15, č. 3, s. 373–383. |
DOI 10.1016/S0892-1997(01)00039-X
[50] THOMASSON, M.
Belly-in or belly-out? TMH-QPSR, 2003, roč. 45, č. 1, s. 61–73. Universal voice: UV system [online]. [cit. 2020-02-19]. Dostupné z:
https://universalvoice.nl/uv-system.
[51] WAPNICK, Joel – EKHOLM, Elizabeth.
Expert consensus in solo voice performance evaluation, J Voice, 1997, roč. 11, č. 4, s. 429–436. |
DOI 10.1016/S0892-1997(97)80039-2