Variantní název
The responses of folk songs and subjective romanticism in Czech and Slovak poetry
Zdrojový dokument: Slavica litteraria. 2008, roč. 11, č. 1, s. [5]-9
Rozsah
[5]-9
-
ISSN1212-1509 (print)2336-4491 (online)
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/103374
Type: Článek
Jazyk
česky
Licence: Neurčená licence
Abstrakt(y)
Autorka přítomné studie se zabývá rozdíly v české a slovenské poezii, jež se týkají tzv. subjektivního romantismu a lidové písně nebo folklórní inspirace obecně. Srovnává poezii K. H. Máchy a slovenských romantiků, např. Jánka Kráľe, a dochází k závěru, že jak jazyk, tak poetika českého básníka - na rozdíl od jeho slovenského kolegy - jsou subjektivnější a individualističtější, zatímco poezie a jazyk slovenského romantika více závisí na lidových pramenech. Existuje pro to několik důvodů, včetně snah slovenských evangelíků a jejich specifické kulturní pozice.
The author of the present study deals with the differences in Czech and Slovák poetry concerning the relation between the so-called subjective Romanticism and folk songs or folk inspiration in genereal. Comparing the poetry of K. H. Mácha and Slovak Romantics, e.g. Janko Kráľ, she came to the conclusion that both the language an the poetics of the Czech poet - unlike his Slovak colleague - is more subjective and individualistic while the poetics and the language of the other depends more on their folk sources. There are several reasons for this fact including the efforts of Slovak protestants and their specific cultural position.
Klíčová slova:
subjektivní romantismus; ohlasy lidové poezie; česká subjektivní linie od středověku k romantismu, moderně a avantgardě; lidové prameny slovenské romantické poezie; subjective Romaticism; responses of folk poetry; Czech subjective link leading from the Middle Ages up to Romanticism, modernism and avant-garde; folk sources of Slovak Romantic poetry
Document