Variantní název
Heresy and loyalty : the ivory Diptych of Five Parts from the cathedral treasury in Milan
Vydání
Vyd. 1.
Místo vydání
Brno
Nakladatel
Masarykova univerzita
Rok vydání
2014
Rozsah
252 s.
Edice
- Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta = Opera Universitatis Masarykianae Brunensis, Facultas philosophica, ISSN 1211-3034; 423
ISBN
978-80-210-7413-2
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/132970
Jazyk
česky
anglicky
Odkaz do knihovního katalogu MU: 1022057
More
Anotace
- Předmětem předkládané studie jsou dvě vyřezávané slonovinové desky uložené v pokladnici katedrály v Miláně známé jako "Diptych z pěti částí". Na základě použité zlatnické techniky cloisonné je bylo možné zařadit do kontextu umělecké produkce Ravenny a určit jejich přesnější dataci. Tou je období vlády jednoho z posledních císařů Západořímské říše Majoriana (457–461) a pontifikátu biskupa Neona (450–473). Z detailní ikonologické analýzy navíc vyplývá, že by milánský Diptych mohl být dán do souvislosti s osobou papeže Lva I. Velikého a jeho snahou o prosazování výsledků koncilu v Chalcedonu konaného v roce 451. Objasněním vztahů Ravenna–Řím bylo nakonec možné za pravděpodobného objednavatele diptychu označit ravennského biskupa Neona I., jenž se svou objednávkou mohl veřejně přihlásit k hlavním cílům Lvovy politiky, k boji s monofyzitskou herezí a k udržení pevné hierarchie v církvi, jejíž jednota byla v této době vážně narušena.
- The ivory Diptych of Five Parts, deposited today in the cathedral treasury in Milan, occupies an exceptional position in the context of the Early Christian art. The book does not set its aim to merely subject the proposed hypotheses to critical thought. It is primarily an attempt to answer other questions such as the clarification of the artistic models, identifying the possible commissioner of the work, determining the reason for its creation as well as its art historical and cultural historical significance. The book is bilingual – Czech and English – and contains extensive visual supplement.
Subject PHNK
Poznámka
- Publikace vznikla jako součást řešení projektu Grantové agentury ČR, reg. č. 14-36521G (Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání).
Ústav FF MU
Obor
Licence: Neurčená licence
Držitel práv
Zuzana Frantová
Masarykova univerzita. Filozofická fakulta
Přístupová práva
přístupné po uplynutí embarga
PDF nepřítomno | Feedback
Obsah:
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
9-10 | Předmluva | ![]() |
|
11-12 | I. | | Úvod | ![]() |
13-20 | II. | | Hledání místa objektu v dějinách umění | ![]() |
35-37 | III. | | Doba, místo a styl | ![]() |
38-51 | IV. | | Od hledání funkce ke stanovení umělecké úlohy | ![]() |
52-69 | V. | | Diptych z pěti částí jako manifest ortodoxie | ![]() |
70-71 | VI. | | Závěr | ![]() |
72-73 | Doslov | ![]() |
|
74-92 | Katalog narativních scén | ![]() |
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
95-96 | Preface | ![]() |
|
97-99 | I. | | Introduction | ![]() |
100-107 | II. | | Seeking the place of the object in art history | ![]() |
108-124 | III. | | Time, place and style | ![]() |
125-139 | IV. | | From seeking a function to setting artistic role | ![]() |
140-158 | V. | | The Five-Part Diptych as a manifestation of orthodoxy | ![]() |
159-160 | VI. | | Conclusion | ![]() |
161-162 | Afterword | ![]() |
|
163-183 | Catalog of the narrative scenes | ![]() |
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
184-201 | Bibliografie = Bibliography | ![]() |
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
202-206 | Seznam ilustrací | ![]() |
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
207-211 | List of illustrations | ![]() |
Page | Chapter number | Title |
---|---|---|
214-252 | Obrazová příloha = Illustrations | ![]() |