Název: Hnusáci vs. Krtek : příčiny a řešení globální klimatické krize v obrázkové literatuře pro děti
Variantní název:
- Creeps vs. Mole : causes and solutions to the global climate crisis in Czech picture books for children
Zdrojový dokument: Bohemica litteraria. 2025, roč. 28, č. 1, s. 41-55
Rozsah
41-55
-
ISSN1213-2144 (print)2336-4394 (online)
Trvalý odkaz (DOI): https://doi.org/10.5817/BL2025-1-3
Trvalý odkaz (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.82429
Type: Článek
Jazyk
česky
Licence: CC BY-NC-ND 4.0 International
Přístupová práva
otevřený přístup
Upozornění: Tyto citace jsou generovány automaticky. Nemusí být zcela správně podle citačních pravidel.
Abstrakt(y)
The study focuses on how three selected children's picture books (The Planet is Prga, Grandpa in Pink Pants and The Mole in the City) convey the climate crisis and its potential solutions to their readers. In the spirit of ecopedagogy and ecofeminism, we focus on what each book is able to articulate from the global crisis and what remains overlooked. We also emphasize the formal devices of these books and the ways in which they draw on the "aesthetics of the Anthropocene." In doing so, we employ a comparative perspective and an emphasis on cultural and historical context alongside the practices of literary interpretation.
Reference
[1] HAUZÍREK, Petr. 2021. Planeta Prga (Praha: Edice ČT)
[2] HÁŠOVÁ TRUHELKOVÁ, Lucie. 2021. Dědeček v růžových kalhotách (Praha: Albatros)
[3] MILER, Zdeněk – NOVOTNÝ, Josef Alois. 1987. Krtek ve městě (Praha: Albatros)
[4] ANDĚLOVÁ, Kristina. 2023. "Existoval chartistický environmentalismus? Charta 77 a reflexe životního prostředí", Soudobé dějiny, roč. 30, č. 2, s. 351–384
[5] BÍLEK, Petr A. 2006. "Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka", Slovo a smysl, roč. 3, č. 6, s. 23–49
[6] BÍLEK, Petr A. 2009. "Večerníček jako stěžejní kámen české kulturní encyklopedie", Host, roč. 25, č. 3, s. 34–40
[7] BORCZYK, Kasumi. 2020. "Lessons in Capitalism from the Soviet Cartoons of my Youth", citováno dle https://www.killyourdarlings.com.au/article/lessons-in-capitalism-from-the-soviet-cartoons-of-my-youth/
[8] BRENNER, Christiane. 2018. "Mnoho odstínů zelené: Hnutí Brontosaurus v Socialistickém svazu mládeže Československa", Historie – Otázky – Problémy, roč. 10, č. 2, s. 78
[9] DAUER, Susan Jaye. 2004. "Cartoons and contamination: how the multinational kids help Captain Planet save Gaia", in DOBRIN, Sidney I. – KIDD Kenneth B. (eds.): Wild things. Children's culture and ecocriticism (Detroit, Michigen: Wayne State University Press), s. 254–265
[10] ECHTERLING, Clare. 2016. "How to Save the World and Other Lessons from Children's Environmental Literature", Child Lit Educ, č. 47, s. 283–299
[11] GAARD, Greta. 2009. "Children's environmental literature: from ecocriticism to ecopedagogy", Neohelicon, roč. 36, č. 2, s. 321–334
[12] HORN, Eva. 2020. "Challenges for an Aesthetics of the Anthropocene", in DÜRBECK, Gabriela – HÜPKES, Philip (eds): The Anthropocenic Turn The Interplay between Disciplinary and Interdisciplinary Responses to a New Age (New York: Routledge 2020), s. 159–172
[13] HORN, Eva. 2025. "Estetika", Bohemica Litteraria 28, č. 1, s. 115–131
[14] HORN Eva – BERGTHALLER, Hannes. 2019. The Anthropocene. Key Issues for the Humanities (Londýn: Routledge)
[15] KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina. 2018. The Routledge Companion to Picturebooks (Londýn: Routledge)
[16] MORAVEC, Jiří. 2016. Hnutí Brontosaurus jako fenomén volnočasové aktivity československé mládeže v letech 1974–1989. Rigorózní práce (Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu)
[17] NIKOLAJEVA, Maria – SCOTT, Carole. 2000. "The Dynamics of Picturebook Communication", Children's Literature in Education 31, s. 225–239
[18] NIKOLAJEVA, Maria – SCOTT, Carole. 2001. How Picturebooks Work (Londýn: Routledge)
[19] NODELMAN, Perry. 1989. Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picture Books (Athens: University of Georgia Press)
[20] SEGI LUKAVSKÁ, Jana. 2021. "Hnusáci, prrr! Prgu na vás!", Lógr, roč. 11, č. 42, zima, s. 66–70
[21] SMYČKA, Václav – SEGI, Stefan – ANTOŠÍKOVÁ, Lucie. 2023. "Vítězství dystopií: Dystopie a utopie v příbězích o klimatické změně", Vesmír, roč. 102, č. 12, s. 718–720
[22] URBANOVÁ, Svatava. 2021. Konfigurace: figury a figurace II (Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity)
[2] HÁŠOVÁ TRUHELKOVÁ, Lucie. 2021. Dědeček v růžových kalhotách (Praha: Albatros)
[3] MILER, Zdeněk – NOVOTNÝ, Josef Alois. 1987. Krtek ve městě (Praha: Albatros)
[4] ANDĚLOVÁ, Kristina. 2023. "Existoval chartistický environmentalismus? Charta 77 a reflexe životního prostředí", Soudobé dějiny, roč. 30, č. 2, s. 351–384
[5] BÍLEK, Petr A. 2006. "Diskurzivní prostor popkultury aneb Proč by Otokar Březina neměl přejet krtečka", Slovo a smysl, roč. 3, č. 6, s. 23–49
[6] BÍLEK, Petr A. 2009. "Večerníček jako stěžejní kámen české kulturní encyklopedie", Host, roč. 25, č. 3, s. 34–40
[7] BORCZYK, Kasumi. 2020. "Lessons in Capitalism from the Soviet Cartoons of my Youth", citováno dle https://www.killyourdarlings.com.au/article/lessons-in-capitalism-from-the-soviet-cartoons-of-my-youth/
[8] BRENNER, Christiane. 2018. "Mnoho odstínů zelené: Hnutí Brontosaurus v Socialistickém svazu mládeže Československa", Historie – Otázky – Problémy, roč. 10, č. 2, s. 78
[9] DAUER, Susan Jaye. 2004. "Cartoons and contamination: how the multinational kids help Captain Planet save Gaia", in DOBRIN, Sidney I. – KIDD Kenneth B. (eds.): Wild things. Children's culture and ecocriticism (Detroit, Michigen: Wayne State University Press), s. 254–265
[10] ECHTERLING, Clare. 2016. "How to Save the World and Other Lessons from Children's Environmental Literature", Child Lit Educ, č. 47, s. 283–299
[11] GAARD, Greta. 2009. "Children's environmental literature: from ecocriticism to ecopedagogy", Neohelicon, roč. 36, č. 2, s. 321–334
[12] HORN, Eva. 2020. "Challenges for an Aesthetics of the Anthropocene", in DÜRBECK, Gabriela – HÜPKES, Philip (eds): The Anthropocenic Turn The Interplay between Disciplinary and Interdisciplinary Responses to a New Age (New York: Routledge 2020), s. 159–172
[13] HORN, Eva. 2025. "Estetika", Bohemica Litteraria 28, č. 1, s. 115–131
[14] HORN Eva – BERGTHALLER, Hannes. 2019. The Anthropocene. Key Issues for the Humanities (Londýn: Routledge)
[15] KÜMMERLING-MEIBAUER, Bettina. 2018. The Routledge Companion to Picturebooks (Londýn: Routledge)
[16] MORAVEC, Jiří. 2016. Hnutí Brontosaurus jako fenomén volnočasové aktivity československé mládeže v letech 1974–1989. Rigorózní práce (Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu)
[17] NIKOLAJEVA, Maria – SCOTT, Carole. 2000. "The Dynamics of Picturebook Communication", Children's Literature in Education 31, s. 225–239
[18] NIKOLAJEVA, Maria – SCOTT, Carole. 2001. How Picturebooks Work (Londýn: Routledge)
[19] NODELMAN, Perry. 1989. Words about Pictures: The Narrative Art of Children's Picture Books (Athens: University of Georgia Press)
[20] SEGI LUKAVSKÁ, Jana. 2021. "Hnusáci, prrr! Prgu na vás!", Lógr, roč. 11, č. 42, zima, s. 66–70
[21] SMYČKA, Václav – SEGI, Stefan – ANTOŠÍKOVÁ, Lucie. 2023. "Vítězství dystopií: Dystopie a utopie v příbězích o klimatické změně", Vesmír, roč. 102, č. 12, s. 718–720
[22] URBANOVÁ, Svatava. 2021. Konfigurace: figury a figurace II (Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity)