Three points of a triangle : Italian, Latin and German oratorios and sepolcros in the early 18th century Central Europe

Source document: Musicologica Brunensia. 2014, vol. 49, iss. 1, pp. [175]-187
Extent
[175]-187
  • ISSN
    1212-0391 (print)
    2336-436X (online)
Type: Article
Language
English
License: Not specified license
Abstract(s)
In the 18th century Bohemian Lands, the oratorios were produced not only in Italian (commonly understood, according to the period sources), but also in German and Latin; the most interesting examples here are the anonymous Deus propter scelera (Prague 1727), La passione d'Abele innocente by Diogenio Bigaglia (Prague 1729) and the Latin version of Leonardo Leo's Sant'Elena al Calvario (Prague 1734).
Document
References:
[1] BERKOVEC, Jiří. Musicalia v pražském periodickém tisku 18. století, Praha: Národní knihovna ČR, 1989.

[2] BUŽGA, Jaroslav. Einige Quellen zur Geschichte des Osteroratorium in Prag und Brno und der Osterdramen aus Olomouc. In De musica disputationes Pragenses I, Praha: Academia, 1972, p. 151–172.

[3] DLABACŽ, Gottfried Johann. Allgemeines historisches Künstler-Lexikon. Prag, 1815.

[4] FREEMANOVÁ, Michaela. Italské oratorium v českých zemích na sklonku 17. a v 18. století. In Barokní Praha – barokní Čechie 1620–1740. Sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, 24.–27. září 2001, Praha: Scriptorium, 2004, p. 87– 93.

[5] FREEMANOVÁ, Michaela. Oratorios (and operas) by German composers in the 18th and 19th century Bohemian Lands. In Deutschsprachiges Theater in Prag, Praha: Divadelní ústav, 2001, p. 195–204.

[6] FREEMANOVÁ, Michaela. Oratorios performed in the Jesuit Colleges in the Bohemian Lands, in Bohemia Jesuitica 1556–2006, vol. 2, Praha: Karolinum, 2010, p. 1011–1018; id.: Johann Adolf Hasse's oratorios in the Bohemian Lands. In Musiker-Migration und Musik-Transfer zwischen Böhmen und Sachsen im 18. Jahrhundert, Dresden, 2012, p. 28–38, URL: < (http://www.qucosa.de/fileadmin/data/qucosa/documents/8822/Kolloqium_Freemanova.pdf).

[7] FREEMANOVÁ, Michaela. Oratorium v Czechach, na Morawach i v Morawskiej czesci Slaska v XVII-XLIX wieku. In Wokalistyka i pedagogika wokalna. Tom IV., Wrocław: Akademia muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, 2005, p. 219–228.

[8] FREEMANOVÁ, Michaela. Pietro Metastasio's oratorio librettos in the Czech Lands – a document on the changes of taste in the 18th and 19th centuries. In Händel-Jahrbuch, Leipzig, 1999, p. 270–275.

[9] FREEMANOVÁ, Michaela. The librettos of the Italian oratorios in the Bohemian Lands in the 18th century. In Händel-Jahrbuch, Leipzig, 2000, p. 231–246.

[10] FREEMANOVÁ, Michaela – STOCKIGT, Janice. Jan Dismas Zelenka and a Prague performance of San't Elena al Calvario by Leonardo Leo (1734): An hypothesis, in Hudební věda LI, 2014, forthcoming.

[11] HORN, Wolfgang. Die Dresdner Hofkirchenmusik, Studien zu ihren Voraussetzungen und ihrem Repertoire, Stuttgart: Carus Verlag, 1987.

[12] JEŻ, Tomasz. The Jesuit Melodrama in Baroque Kłodzko/Glatz, in The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, eds. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech (Eastern European Studies in Musicology, ed. Maciej Gołąb, 1), Frakfurt am Main – Bern – Bruxelles – New York – Oxford – Warszawa – Wien: Peter Lang International Academic Publishers, 2013, p. 187–199.

[13] KAMPER, Otakar. Hudební Praha v XVIII. věku. Praha: Melantrich, 1935.

[14] KNEIDL, Pravoslav. Libreta italské opery v Praze v 18. století. In Strahovská knihovna, Sborník památníku národního písemnictví, vol. 1, Praha: Památník národního písemnictví 1966, p. 97–131, vol. 2, Praha, 1967, p. 115–188, vol. 3, Praha, 1968, p. 190–201, vol. 4, Praha, 1969, p. 186–215.

[15] LAUSCHMANN, Josef Jaromír. Pražské oratorium XVIII. století, PhDiss., Praha: Univerzita Karlova, 1938.

[16] MELIŠ, Emanuel Antonín. O pěstování oratorní hudby v Čechách v XVIII. století. Dalibor 1863, vol. 6, no. 1, p. 1–2, no. 2, p. 9–10.

[17] PORT, Jan. Divadlo řádových škol a náboženských bratrstev. In Dějiny českého divadla I, Praha: Academia, 1968, p. 167–193.

[18] POŠTOLKA, Milan. Libreta strahovské hudební sbírky. Miscellanea musicologica XXXV–XXVI, Praha 1973, p. 79–149.

[19] REICH, Wolfgang. Exzerpte aus dem Diarium Missionis S. J. Dresdae. In Zelenka-Studien II: Referate und Materialien der 2. Internationalen Fachkonferenz Jan Dismas Zelenka, Dresden und Prag 1995, (herausgegeben von W. Reich und G. Gattermann), Deutsche Musik in Osten, 12, Sankt-Augustin, 1997, 315–375.

[20] SPÁČILOVÁ, Jana. Sant' Elena al Calvario: Leo, Míča, Caldara nebo Conti? Příspěvek k historii oratoria v českých zemích doby baroka. Opus Musicum 2009, vol. 41, no. 3, p. 25–29.

[21] STOCKIGT, Janice. Jan Dismas Zelenka (1679–1745): A Bohemian Musician at the Court of Dresden, Oxford: Oxford University Press, 2000.