Tanztheater – taneční divadlo (nevšední) všednosti: od Kurta Joosse k Pině Bausch

Title: Tanztheater – taneční divadlo (nevšední) všednosti: od Kurta Joosse k Pině Bausch
Variant title:
  • Tanztheater – an uncommonly common dance theatre: from Kurt Joosse to Pina Bausch
Source document: Theatralia. 2018, vol. 21, iss. 1, pp. 89-112
Extent
89-112
  • ISSN
    1803-845X (print)
    2336-4548 (online)
Type: Article
Language
License: Not specified license
 

Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.

Abstract(s)
Tanztheater je experimentální žánr na pomezí divadla a tance, který se začal ve větší míře rozvíjet v západním Německu na konci 60. let minulého století. Jedná se o jeden z projevů tanečního divadla v období postmoderny, který je sice ve svém výrazu a metodě experimentální, ale jeho vývoj se odehrával na oficiálních scénách městských divadel. Cílem studie je představit kořeny žánru tanztheater, jeho dobový kontext, podobu a režijní a choreografické metody na příkladu choreografky a režisérky Piny Bausch (1940–2009).
Tanztheater is an experimental genre between theatre and dance that originated in West Germany at the end of the 1960. While its form and staging methods can be regarded highly experimental, this postmodern genre of dance theatre was founded and developed in the institutional frame of official municipal theatres. The aim of the study is to present the roots of tanztheater, the historical context of the period it was invented in, and its character and choreographic methods on the example of its founder, choreographer and director Pina Bausch (1940–2009).
References
[1] FUHRMANN, Helmut. 1997. Warten auf "Geschichte" Der Dramatiker Heiner Müller. Würzburg: Königshausen und Neumann, 1997.

[2] HOGHE, Raimund. 1986. Pina Bausch: Tanztheatergeschichten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1986.

[3] HUSCHKA, Sabine. 2002. Moderner Tanz: Konzepte Stile Utopien. Reinbek bei Hamburk: Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2002.

[4] CHAMIER, Ille. 1979. Setz dich hin und lächle. Köln: Prometh Verlag, 1979.

[5] JOOSS, Kurt. 1986. Die Sprache des Tanztheaters. Ballett-Journal 34 (1986): 6: 17.

[6] LEHMANN, Hans-Thies. 2007. Postdramatické divadlo [Post-dramatic Theatre]. Bratislava: Divadelný ústav, 2007.

[7] LINSEL, Anne. 2013. Pina Bausch: Bilder eines Lebens. Hamburg: Edel, 2013.

[8] MÜLLER, Hedwig a Norbert SERVOS. 1979. Pina Bausch – Wuppertaler Tanztheater. Köln: Ballet-Bühnen-Verlag, 1979.

[9] MÜLLER, Heiner a Detlef ERLER (edd.). 1994. Pina Bausch. Zürich: Ed. Stemmle, 1994.

[10] SERVOS, Norbert. 1986. In der Fremde. Ballett-Journal 34 (1986): 6: 17.

[11] SCHMIDT, Jochen. 1998. Pina Bausch: Tanzen gegen die Angst. Düsseldorf/München: Econ-und-List-Taschenbuch-Verl., 1998.

[12] SCHMIDT, Jochen. 1992. Tanztheater in Deutschland. Frankfurt am Main: Propyläen Verlag, 1992.

[13] SCHULZE-REUBER, Rika. 2005. Das Tanztheater Pina Bausch: Spiegel der Gesellschaft: mit Fotografien von Jochen Viehoff. Frankfurt am Main: R.G. Fischer Verlag, 2005.

[14] WOITAS, Monika a Annette HARTMANN. 2016. Das große Tanz Lexikon: Tanzkulturen Epochen Personen Werke. Regensburg: Laaber-Verlag, 2016.

[15] ZUTHER, Magdalene. 2016. O-Ton Pina Bausch: Interviews und Reden. Wädenswil, Schweiz: Nimbus. Kunst und Bücher, 2016.