Poznámky k dvojdomosti české fantastické literatury po roce 1989

Variant title
On dioecy of the Czech fantastic literature after 1989
Author: Křeček, Jan
Source document: Bohemica litteraria. 2018, vol. 21, iss. 2, pp. 87-104
Extent
87-104
  • ISSN
    1213-2144 (print)
    2336-4394 (online)
Type: Article
Language
Czech
License: Not specified license
Abstract(s)
The paper deals with the problem of dioecy in the Czech fantastic literature. There are two spheres of fantastic literature – the first is the popular one, associated with fandom, publishing houses, and specialized bookshops, the second one can be classified as "high literature" and is usually mimetic, therefore the reader may not expect any fantastic elements in it. However, there are fantastic elements present here – and often enough. One sphere usually does not accept the second one, though, as shown on examples of short stories by Jan Dobiáš and a novella by René Vaněk. The extratextual features are only one way to look at fantastic literature. Another possibility is to study the use of the fantastic element. And as presented here, the intratextual analysis divides fantastic literature at a completely different level than the extratextual analysis.
Document
References:
[1] DOBIÁŠ, Jan. 2016. Neočekávané dýchánky (Praha: Straky na vrbě)

[2] DOBIÁŠ, Jan. 2006. Po dračím ohni (Praha: Straky na vrbě)

[3] VANĚK, René. 2011. Soma secundarium (Praha: Mezera)

[4] VANĚK-ÚVALSKÝ, Bohuslav. 2001. Brambora byla pomeranč mého dětství (Brno: Petrov)

[5] DĚDINOVÁ, Tereza. 2015. Po divné krajině (Brno: Masarykova univerzita)

[6] JANOUŠEK, Pavel a kol. 2008. in Dějiny české literatury 1945–1989. IV. díl (Praha: Academia)

[7] JANOUŠEK, Pavel. 2012. "969 slov o próze. René Vaněk: Soma secundarium, Mezera, Praha 2011", Tvar 23, č. 3, s. 3

[8] KLÍČOVÁ, Eva. 2012. "Když internet vyvrhne prozaika", Host, 28, č. 5, s. 68

[9] KUDLÁČ, Antonín K. K. 2016. Anatomie pocitu úžasu. Česká populární fantastika 1990–2012 v kulturním, sociálním a literárním kontextu

[10] (Brno: Host)

[11] MACEK, Jakub. 2006. Fandom a text (Praha: Triton)

[12] NEFF, Ondřej. 1981. Něco je jinak (Praha: Albatros)

[13] ŠIDÁK, Pavel. 2013. Úvod do studia genologie: Teorie literárního žánru a žánrová krajina (Praha: Filip Tomáš – Akropolis)

[14] ALTER, Alexandra. 2015. "For Kazuo Ishiguro, The Buried Giant is a Departure", https://www.nytimes.com/, dostupné z:

[15] html?_r=1>, přístup 12. 6. 2018

[16] BRONEC, Michael. 2012. "Songy větru (PR)", http://www.fantasyplanet.cz, dostupné z:

[17] DAGON – Strážce bran fantastiky. 2018. [Čas od času některé věci zkrátka končí (alespoň částečně)…], in Facebook, 8. 4. 2018, dostupné z: https://www.facebook.com/www.dagon.cz/, přístup 12. 6. 2018

[18] HOKR, Boris. 2013. "Rozhovor s Janem Poláčkem, autorem Příběhu spalovače mrtvol", http://interkom.vecnost.cz, dostupné z:

[19] JIREŠ, Ondřej. 2004. "FP je tu čtyři roky!", http://www.fantasyplanet.cz, dostupné z:

[20] KŘEČEK, Jan. 2012. "Soma secundarium – trochu jiná kniha", http://www.sarden.cz, dostupné z:

[21] 2018

[22] LE GUIN, Ursula K. 2015. "Are they going to say this is fantasy?", http://bookviewcafe.com. dostupné z:

[23] RAMPAS, Zdeněk. 2000. "Hvězdný bulvár", http://interkom.vecnost.cz, dostupné z:

[24] HARTMAN, Ondřej. 2018. rozhovor 15. 6. 2018, Facebook