Title: On the beginnings of the professional association of museums in Cisleithania : Association of Austrian Museums of Applied Arts and its development until 1918
Variant title:
- K počátkům profesního sdružování muzeí v Předlitavsku : Svaz rakouských uměleckoprůmyslových muzeí a jeho vývoj do roku 1918
Source document: Museologica Brunensia. 2025, vol. 14, iss. 1, pp. 15-28
Extent
15-28
-
ISSN1805-4722 (print)2464-5362 (online)
Persistent identifier (DOI): https://doi.org/10.5817/MuB2025-1-2
Stable URL (handle): https://hdl.handle.net/11222.digilib/digilib.82391
Type: Article
Language
English
License: CC BY-SA 4.0 International
Rights access
open access
Notice: These citations are automatically created and might not follow citation rules properly.
Abstract(s)
Professional associations in the sphere of museums have traditionally been perceived as an important element boosting the development of the field (e.g. International Council of Museums, Network of European Museum Organisations, the same applies to museum associations operating at national level). A similar view of them prevailed in the late 19th century and early 20th century, when the first organizations of this type were established on the European continent. One of their prominent representatives at that time was the Association of Austrian Museums of Applied Arts (later the Association of Austrian Museums), operating in the Cisleithanian part of the Austro-Hungarian Empire. The main aim of this paper is to present this forgotten phenomenon with the help of period sources (especially the preserved reports on activities) and current professional literature and to describe the main motivations leading to its origin, internal functioning and also the activities carried out. At the same time, the story of this association will be set in the context of museum culture of that time and the impact of its influence in the successor states of Austria-Hungary, especially in Austria and Czechoslovakia, will also become a subject of interest.
Profesní sdružení v oblasti muzejnictví jsou tradičně vnímána jako výrazný prvek vedoucí k rozvoji oboru (např. International Council of Museums, Network of European Museum Organisations, totéž platí také pro muzejní svazy fungující na úrovni jednotlivých států). Podobný pohled na ně panoval již v období konce 19. století a počátku 20. století, kdy docházelo k zakládání prvních organizací tohoto typu na evropském kontinentě. Jedním z jejich tehdejších výrazných reprezentantů se stal Svaz rakouských uměleckoprůmyslových (později Svaz rakouských) muzeí působící v předlitavské části rakousko-uherské monarchie. Hlavním cílem předloženého příspěvku je za pomoci dobových pramenů (zvláště dochovaných zpráv o činnosti) i současné odborné literatury představit tento pozapomenutý fenomén a přiblížit hlavní motivace vedoucí k jeho vzniku, vnitřní fungování a také provozované aktivity. Příběh tohoto sdružení bude zároveň zasazen do kontextu dobové muzejní kultury a předmětem zájmu se stanou i dopady jeho vlivu v nástupnických státech Rakouska-Uherska, zvláště pak v Rakousku a Československu.
Note
This text was written as part of the project DHP03OVV041 – "The contribution of applied arts and technical museums to the economic development and educational culture of Moravia and Czech Silesia: Foundations – situation – perspectives" implemented within the framework of the programme of the Ministry of Culture of the Czech Republic to support applied research and experimental development of national and cultural identity NAKI III, in which Masaryk University, the Technical Museum in Brno and the Brno University of Technology participated.
References
[1] Archiv Moravské galerie v Brně, fund Moravské uměleckoprůmyslové muzeum.
[2] BRYANT, Julius. Creating the V&A: Victoria and Albert's Museum (1851–1861). London: Lund Humphries and the V&A, 2019. ISBN 978-1-84822-618-0.
[3] BRYANT, Julius. Designing the V&A: The Museum as a Work of Art (1857–1909). London: Lund Humphries and the V&A, 2017. ISBN 978-1-84822-233-5.
[4] BRYANT, Julius. Enriching the V&A: A Collection of Collections (1862–1914). London: Lund Humphries and the V&A, 2022. ISBN 978-1-84822-618-0.
[5] HARTUNG, Olaf. Kleine deutsche Museumsgeschichte: von der Aufklärung bis zum frühen 20. Jahrhundert. Köln: Böhlau, 2010. ISBN 978-3-412-20536-2. https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412212490 | DOI 10.7788/boehlau.9783412212490
[6] HUSTY, Peter. Julius Leisching … "ein durchaus moderner Museumsgestalter". In: Das Wesen Oesterreichs ist nicht Zentrum, sondern Peripherie. Gedenkschrift Hugo Rokyta (1912–1999). Praha: Vitalis, 2002, pp. 131–142. ISBN 80-7253-039-9.
[7] JOACHIMIDES, Alexis. Die Museumsreformbewegung in Deutschland und die Entstehung des modernen Museums 1880–1940. Dresden: Verl. der Kunst, 2001. ISBN 90-5705-171-0.
[8] KIRSCH, Otakar. Association of museum workers in defence against counterfeiting and unfair trade practices: comments on the origins of organised meetings of museum workers on an international basis. Online. Museologica Brunensia. 2015, vol. 4, no. 2, pp. 48–55. Available from: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/134748.pdf. ISSN 2464-5362. [accessed 2024-12-20].
[9] KIRSCH, Otakar. Moravské uměleckoprůmyslové muzeum jako integrující prvek vlastivědného muzejnictví na Moravě. Bulletin Moravské galerie v Brně. 2024, no. 90, pp. 68–81.
[10] KIRSCH, Otakar. (Po)zapomenutí nositelé paměti: německé muzejnictví na Moravě. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-249-9.
[11] KLAUSEWITZ, Wolfgang. 66 Jahre Deutscher Museumsbund. Köln: Rheinland-Verlag, 1984. ISBN 978-3-7927-0789-0.
[12] KŘÍŽOVÁ, Alena (ed.). Moravské uměleckoprůmyslové muzeum v Brně. [Brno]: Metoda, [2013]. ISBN 978-80-905028-4-0.
[13] LEISCHING, Eduard. Geschichtlicher Überblick. In: Das k.k. österreichische Museum für Kunst und Industrie 1864 bis 1914. Wien: Oesterr. Museum, 1914, pp. 11–50.
[14] LEISCHING, Julius. Museumskurse. Museumskunde. 1905, vol. 1, no. 2, pp. 91–96.
[15] LEISCHING, Julius. Zweck und Grenzen der Museen. Zum dreissigjährigen Bestande des Verbandes österr. Museen. Salzburger Museumsblätter. 1930, vol. 9, no. 4/5, pp. 1–6.
[16] MEYER, Andrea. Kämpfe um die Professionalisierung des Museums. Karl Koetschau, die Museumskunde und der Deutsche Museumsbund. Bielefeld: Transcript Verlag, 2021. ISBN 978-3-8376-5833-0. https://doi.org/10.1515/9783839458334 | DOI 10.1515/9783839458334
[17] Mittheilungen (Mitteilungen) des Mährischen Gewerbemuseums in Brünn – Mitteilungen des Erzherzog Rainer-Museums in Brünn (1899–1918).
[18] MUNDT, Barbara. Die deutschen Kunstgewerbemuseen im 19. Jahrhundert. München: Prestel, 1974. ISBN 978-3-7913-0035-1.
[19] MURAWSKA, Agnieszka. Związek Muzeów w Polsce w latach 1914–1939. Muzealnictwo. 2015, vol. 56, pp. 115–125. ISSN 0464-1086. https://doi.org/10.5604/04641086.1160348 | DOI 10.5604/04641086.1160348
[20] Our commitment. Online. In: ICOM's Strategic Plan 2022–2028. Available from: https://icom.museum/wp-content/uploads/2022/10/ICOM-SPBooklet-EN.pdf. [accessed 2024-12-29].
[21] PALÁRIK, Miroslav. Zväz slovenských múzeí v období slovenského štátu 1939–1945. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-8094-993-8.
[22] PAZAUREK, Gustav E. Feuersgefahr in Museen. Museumskunde. 1905, vol. 1, no. 2, pp. 97–104.
[23] PUBAL, Václav. Zakládání uměleckoprůmyslových muzeí a jejich výchovná a vzdělávací činnost. In: Acta regionalia. Praha, 1965, pp. 56–67.
[24] RAMPLEY, Matthew; PROKOPOVYCH, Markian and VESZPRÉMI, Nóra. Liberalism, Nationalism and Design Reform in the Habsburg Empire: Museums of Design, Industry and the Applied Arts. New York: Routledge, 2020. ISBN 978-0-367-43489-2. https://doi.org/10.4324/9781003003625 | DOI 10.4324/9781003003625-0
[25] ŠEBEK, František. Cesta českých muzejních institucí ke vzniku Svazu československých museí. Online. Museologica Brunensia. 2020, vol. 9, no. 1, pp. 21–27. Available from: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/143048.pdf. ISSN 2464-5362. [accessed 2024-12-20]. https://doi.org/10.5817/MuB2020-1-3 | DOI 10.5817/mub2020-1-3
[26] ŠOPÁK, Pavel. Prostor pro umění: výtvarné umění na Moravě a v českém Slezsku do roku 1918 jako téma historické muzeologie. Opava: Slezské zemské museum v Opavě, 2016. ISBN 978-80-87789-38-4.
[27] VISKOLZ, Noémi. Collected Privately, Presented Publicly: The Collections of the Esterházy Princes and the Public in the Second Half of the Nineteenth Century. Muzeológia a kultúrne dedičstvo. 2024, vol. 12, no. 4, pp. 5–22. ISSN 2453-9759. https://doi.org/10.46284/mkd.2024.12.4.1 | DOI 10.46284/mkd.2024.12.4.1
[2] BRYANT, Julius. Creating the V&A: Victoria and Albert's Museum (1851–1861). London: Lund Humphries and the V&A, 2019. ISBN 978-1-84822-618-0.
[3] BRYANT, Julius. Designing the V&A: The Museum as a Work of Art (1857–1909). London: Lund Humphries and the V&A, 2017. ISBN 978-1-84822-233-5.
[4] BRYANT, Julius. Enriching the V&A: A Collection of Collections (1862–1914). London: Lund Humphries and the V&A, 2022. ISBN 978-1-84822-618-0.
[5] HARTUNG, Olaf. Kleine deutsche Museumsgeschichte: von der Aufklärung bis zum frühen 20. Jahrhundert. Köln: Böhlau, 2010. ISBN 978-3-412-20536-2. https://doi.org/10.7788/boehlau.9783412212490 | DOI 10.7788/boehlau.9783412212490
[6] HUSTY, Peter. Julius Leisching … "ein durchaus moderner Museumsgestalter". In: Das Wesen Oesterreichs ist nicht Zentrum, sondern Peripherie. Gedenkschrift Hugo Rokyta (1912–1999). Praha: Vitalis, 2002, pp. 131–142. ISBN 80-7253-039-9.
[7] JOACHIMIDES, Alexis. Die Museumsreformbewegung in Deutschland und die Entstehung des modernen Museums 1880–1940. Dresden: Verl. der Kunst, 2001. ISBN 90-5705-171-0.
[8] KIRSCH, Otakar. Association of museum workers in defence against counterfeiting and unfair trade practices: comments on the origins of organised meetings of museum workers on an international basis. Online. Museologica Brunensia. 2015, vol. 4, no. 2, pp. 48–55. Available from: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/134748.pdf. ISSN 2464-5362. [accessed 2024-12-20].
[9] KIRSCH, Otakar. Moravské uměleckoprůmyslové muzeum jako integrující prvek vlastivědného muzejnictví na Moravě. Bulletin Moravské galerie v Brně. 2024, no. 90, pp. 68–81.
[10] KIRSCH, Otakar. (Po)zapomenutí nositelé paměti: německé muzejnictví na Moravě. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-249-9.
[11] KLAUSEWITZ, Wolfgang. 66 Jahre Deutscher Museumsbund. Köln: Rheinland-Verlag, 1984. ISBN 978-3-7927-0789-0.
[12] KŘÍŽOVÁ, Alena (ed.). Moravské uměleckoprůmyslové muzeum v Brně. [Brno]: Metoda, [2013]. ISBN 978-80-905028-4-0.
[13] LEISCHING, Eduard. Geschichtlicher Überblick. In: Das k.k. österreichische Museum für Kunst und Industrie 1864 bis 1914. Wien: Oesterr. Museum, 1914, pp. 11–50.
[14] LEISCHING, Julius. Museumskurse. Museumskunde. 1905, vol. 1, no. 2, pp. 91–96.
[15] LEISCHING, Julius. Zweck und Grenzen der Museen. Zum dreissigjährigen Bestande des Verbandes österr. Museen. Salzburger Museumsblätter. 1930, vol. 9, no. 4/5, pp. 1–6.
[16] MEYER, Andrea. Kämpfe um die Professionalisierung des Museums. Karl Koetschau, die Museumskunde und der Deutsche Museumsbund. Bielefeld: Transcript Verlag, 2021. ISBN 978-3-8376-5833-0. https://doi.org/10.1515/9783839458334 | DOI 10.1515/9783839458334
[17] Mittheilungen (Mitteilungen) des Mährischen Gewerbemuseums in Brünn – Mitteilungen des Erzherzog Rainer-Museums in Brünn (1899–1918).
[18] MUNDT, Barbara. Die deutschen Kunstgewerbemuseen im 19. Jahrhundert. München: Prestel, 1974. ISBN 978-3-7913-0035-1.
[19] MURAWSKA, Agnieszka. Związek Muzeów w Polsce w latach 1914–1939. Muzealnictwo. 2015, vol. 56, pp. 115–125. ISSN 0464-1086. https://doi.org/10.5604/04641086.1160348 | DOI 10.5604/04641086.1160348
[20] Our commitment. Online. In: ICOM's Strategic Plan 2022–2028. Available from: https://icom.museum/wp-content/uploads/2022/10/ICOM-SPBooklet-EN.pdf. [accessed 2024-12-29].
[21] PALÁRIK, Miroslav. Zväz slovenských múzeí v období slovenského štátu 1939–1945. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-8094-993-8.
[22] PAZAUREK, Gustav E. Feuersgefahr in Museen. Museumskunde. 1905, vol. 1, no. 2, pp. 97–104.
[23] PUBAL, Václav. Zakládání uměleckoprůmyslových muzeí a jejich výchovná a vzdělávací činnost. In: Acta regionalia. Praha, 1965, pp. 56–67.
[24] RAMPLEY, Matthew; PROKOPOVYCH, Markian and VESZPRÉMI, Nóra. Liberalism, Nationalism and Design Reform in the Habsburg Empire: Museums of Design, Industry and the Applied Arts. New York: Routledge, 2020. ISBN 978-0-367-43489-2. https://doi.org/10.4324/9781003003625 | DOI 10.4324/9781003003625-0
[25] ŠEBEK, František. Cesta českých muzejních institucí ke vzniku Svazu československých museí. Online. Museologica Brunensia. 2020, vol. 9, no. 1, pp. 21–27. Available from: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/143048.pdf. ISSN 2464-5362. [accessed 2024-12-20]. https://doi.org/10.5817/MuB2020-1-3 | DOI 10.5817/mub2020-1-3
[26] ŠOPÁK, Pavel. Prostor pro umění: výtvarné umění na Moravě a v českém Slezsku do roku 1918 jako téma historické muzeologie. Opava: Slezské zemské museum v Opavě, 2016. ISBN 978-80-87789-38-4.
[27] VISKOLZ, Noémi. Collected Privately, Presented Publicly: The Collections of the Esterházy Princes and the Public in the Second Half of the Nineteenth Century. Muzeológia a kultúrne dedičstvo. 2024, vol. 12, no. 4, pp. 5–22. ISSN 2453-9759. https://doi.org/10.46284/mkd.2024.12.4.1 | DOI 10.46284/mkd.2024.12.4.1