Výskum projektu Stredoveké nápisy na Slovensku bol podporený z grantu APVV-0237-11.
Das Forschungsprojekt Mittelalterliche Inschriften in der Slowakei wurde von der Fördermaßnahme der Agentur zur Förderung von Foschung und Entwicklung APVV-0237-11 gefördert.
[1] ALEKSIĆ, M., 2007: Mediaeval Swords from southeastern Europe. Material from 12th to 15th Century. Belgrade.
[2] ANDRZEJEWSKA, A., 1997: Jeszcze o tzw. ceramice husyckiej z terenu Kujaw na przykladzie znalezisk ze Zglowiączki, woj. Włocławskie, Archaeologica Historica Polona 5, 177–186.
[3] ARENS, F. von, 1971: Die usprügliche Verdendung gotischer Stein- und Tonmodel mit einem Verzeichnis der Model in Mittelrheinischen Museen, Mainzer Zeitschrift 66, 106–131.
[4] BALEGOVÁ, J., 2003: Šarišský hrad v časoch Juraja Vernera, Pamiatky a múzeá, č. 4, 18–21.
[5] BÁRÁNYNÉ-OBERSCHALL, M., 1941: Régi magyar vasművesség. Budapest.
[6] BLÁHA, J., 1974: Historická archeologie k dějinám městské školy u sv. Mořice v Olomouci. In: Okresní archiv v Olomouci 1973, 29–35. Olomouc.
[7] BOTOŠ, A., 2011: Rimavská Sobota v stredoveku a vo včasnom novoveku vo svetle archeologických nálezov. Rigorózna práca, FF UKO, Bratislava.
[8] BRACHA, K., 1991: Magia słowa. Świadectwa teológow i wierzenia popularne w XV wieku, Kwartalnik Historiczny 98, č. 3, 17–32.
[9] BREKLE, H. E., 1999: Das typograophische Prinzip. Versuch einer Begriffserklärung. In: Inchrift und Material. Inschrift und Buchschrift (Koch, W.–Steininger, Ch., edd.), 207–212. München.
[10] BŘICHÁČEK, P.–HEREIT, P., 1996: Renesanční kachle a motívy biblických hrdinů ze západních Čech, SZM XIII, 130–133.
[11] BRINKMANN, H., 1936: Die Darstellungen des Apostels Petrus. Düsseldorf.
[12] BYLINA, S., 1984: Nowa dewocja, postawy wiernych i kult maryjny w Europie środkowej późnego średniowiecza, Studia Claromontana 5, 4–32.
[13] ČAMBAL, R.–CHOMA, I., 2010: Románsky meč a hlavica meča z Bacúrova, ZbSNM CIV – Archeológia 20, 113–116.
[14] ČAPLOVIČ, D., 1990: Novšie poznatky o stredovekom vývoji mesta a života obyvateľov Košíc – Die neuesten Erkenntnisse über die mittelalterliche Entwicklung und das Leben der Einwohner von Košice, AH 15, 87–98.
[15] ČOVAN, M., 2011: Stredoveká a ranonovoveká kultúra východného Slovenska vo svetle najnovších epigrafických, paleografických a heraldických zistení, Slovenská archivistika 46, 94–111.
[16] ČOVAN, M., 2013: Sepulkrálie na Šariši v stredoveku a ranom novoveku. In: Epigraphica et Sepulcralia 4. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 73–116. Praha.
[17] ČOVAN, M., 2014: Kultúrno-spoločenské pomery ranonovovekého Bardejova na pozadí meštianskych sepulkrálií. In: Epigraphica et Sepulcralia 5. Fórum epigrafických a sepulkrálních studií (Roháček, J., ed.), 41–61. Praha.
[18] ČOVAN, M., 2015: Šarišské zvony z obdobia stredoveku a raného novoveku. In: Historica 49. Zborník k 65. narodeninám profesora Leona Sokolovského, 24–50. Bratislava.
[19] ČOVAN, M., 2016: Historické nápisy zo Šariša do roku 1650: Corpus Inscriptionum Slovaciae 1. Martin.
[21] DENKSTEIN, V., 1969: Böhmische Prunksporen aus dem 15. Jahrhundert, SbNM A XXIII, 165–195.
[22] DOMBART, T., 1914/1915: Der Name Jesu (Das Monogram IHS), Die christliche Kunst 11, 257–269.
[23] DUNNING, G. C., 1967: Late Medieval Jugs with Lettering, Medieval Archaeology 11, 233–241.
[24] DUNNING, G. C., 1974: A Late Medieval Jug with Lettering from Canons Ashby, Northamptonshire, Medieval Archaeology 18, 160–163.
[25] DURDÍK, T.–KAŠPAR, V., 2000: Forma na odlévání dělových koulí z hradu Vimperku, CB 7, 293–307.
[26] ENGELKING, A., 1988: Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej. In: Język a kultura. t. l. (Anusiewicz, J.–Bartmiński, J., edd.), 263–278. Wrocław.
[27] FARKAŠ, Z., 2015: Stredoveké hrádky v Malých Karpatoch. In: Hradiská – svedkovia dávnych čias, 127–145. Dolná Mariková.
[28] FAVIER, J., 2006: Zlato a koření! Zrod obchodníka ve středověku. Praha.
[29] FEDOROV, G. B.–POLEVOJ, A. L., 1973: Archeologija Rumynii. Moskva.
[30] ELIADE, M., 1974: Sacrum, mit, historia. Warszawa.
[31] ELIAS, N., 1980: Über den Prozess der Zivilisation. Frankfurt/Main.
[32] FRANZ, A., 1909: Die kirchlichen Benediktionen im Mittelalter. II. Freiburg im Breisgau.
[33] FRANZ, R., 1969: Der Kachelofen. Graz.
[34] FINGERLIN, I., 1971: Gürtel des hohen und späten Mittelalters. München – Berlin.
[35] FORSTNER, D. OSB, 1990: Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa.
[36] FRÖHLICH, J., 2002: Středověké odpadní jamy v Písku, AVJČ 15, 139–161.
[37] GEIBIG, A., 1991: Beiträge zur morphologischen Entwicklung des Schwertes im Mittelalter. Offa-Bücher 71. Neumünster.
[38] GERLACH, S., 1987: Ein Töpferofen mit Abfallgrube des 14. Jahrhunderts in Würzburgg, Bayerische Vorgeschichts-Blätter 52, 133–230.
[39] GŁOSEK, M., 1973: Znaki i napisy na mieczach średniowiecznych w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk.
[40] GŁOSEK, M., 1984: Miecze środkowoeuropejskie z X–XV w. Warszawa.
[41] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1976: Miecze z napisami grupy DIC w Europie środkowej, Kwartalnik HKM 24, č. 4, 217–248.
[42] GŁOSEK, M.–KAJZER, L., 1977: Zu den mittelalterlichen Schwertern der Benedictus-Gruppe, Waffen- und Kostümkunde 19, č. 2, 117–128.
[43] GORMAN, M. R., 2005: INGERLII. A Continuing Tradition in Early Mediaeval Swordsmithing. In: The spring 2005 London Park Lane Arms Fair (Oliver, D. A., ed.), 30–36. London.
[44] GROßMANN, G. U., 2010: Einführung in die historische und kunsthistorische Bauforschung. Darmstadt.
[45] GRUIA, A.-M., 2013: Religious Representations on Stove Tiles from the Medieval Kingdom of Hungary. Cluj-Napoca.
[46] GUREVIČ, A. J., 2016: Jedinec a společnost středověkého západu. Praha.
[47] GUERRA, L., 2008: Inscriptions and Communication in Anglo-Saxon England. AD 600–900. Utrecht.
[48] HAJDU, H., 1931: Lesen und Schreiben im Spätmittelalter. Pécs.
[49] HANSMANN, L.–KRISS-RETTENBECK, L., 1966: Amulett und Talisman. München.
[50] HATHÁZI, G., 2004: A XIV. századi feliratos csatok elterjedésének kérdéséhez. In: "Qusi liber et pictura". Tanulmányok Kubinyi András, 207–220. Budapest.
[51] HAZLBAUER, Z., 1998: Krása středověkých kamen. Praha.
[52] HAZLBAUER, Z., 2005: Sygnatury garncarskie na gotyckich i renesansowych kaflach czeskich, Kwartalnik HKM 53, 205–217.
[53] HEINDEL, I., 1986: Ave-Maria Schnallen und Handtruwebratzen, Zeitschrift für Archäologie 20, 65–79.
[54] HEJNA, A., 1983: Kovový nálezový inventář z hradu Vizmburku, k. ú. Havlovice, o. Trutnov – Das Fundinventar metallischer Gegenstände aus Burg Vizmburk, Katastralgemeinde Havlovice, Bez. Trutnov, AH 8, 491–501.
[55] HILGERS, W., 1969: Lateinische Gefässnamen Bezeichnungen, Funktion und Form römischer Gefässe nach den antiken Schriftquellen. Beih. Bonner Jahrbuch 31. Düsselforf.
[56] HOLČÍK, Š., 1978: Stredoveké kachliarstvo. Bratislava.
[57] HOLL, I., 1991: Gotische Tonmodel in Ungarn, Acta Archaeologica Scientiarum Hungaricae 43, 315–336.
[58] HOLL, I., 1993: Renaissance-Öfen. Mittelalterliche Ofenkacheln in Ungarn V, Acta Archaeologica Academiae Scientiarum Hungaricae 45, 247–299.
[59] HOLTMANN, G. F., 1993: Untersuchung zu mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Messern. Göttingen.
[60] HORBACZ, T. J.–MIKOŁAJCZYK, A.–WOJDA, L., 1980: Ceramika husycka z Włocławka. In: Zapiski Kujawsko-Dobrzyńskie. Seria C, 25–50. Włocławek.
[61] HOŠŠO, J., 1996: O tzv. bratislavských pohároch (Príspevok k poznaniu keramických gotických pohárov), ZbSNM XC – Archeológia 6, 197–204.
[62] HRAŠKOVÁ, E.–KHÜRTY, L.–RAGAČ, R.–ŠIMKOVIC, M., 2001: Pamiatkový prieskum a zisťovací archeologický výskum kostola a zaniknutého benediktínskeho kláštora v Rimavských Jánovciach – Denkmal- und archäologische Erforschung der Kirche und des untergegangenen Benediktinerklosters in Rimavské Janovce, AH 26, 279–298.
[63] CHYBOVÁ, H., 2009: Kroměříž zmizelá a znovu objevená aneb historie ukrytá pod dlažbou města. Kroměříž.
[64] JÁNSKÁ, E., 1965: Hrad Jána Roháče z Dubé Sion, Sborník muzea v Kutné Hoře řada A – historická, č. 6–7, 5–72.
[65] KAJZER, L., 1994: Zur problematik der sog. Hussitenkeramik in Polen, CB 4, 299–306.
[66] KALMÁR, J., 1957: Armbrust-Pfeilspitzen als Rangabzeichen, Folia Archaeologica IX, 153–166.
[67] KALMÁR, J., 1959: A Füleki (Filakovo) vár XV–XVIII. századi emlékei. Régészeti füzetek Ser. II-4. szám. Budapest.
[68] KALMÁR, J., 1971: Régi magyar fegyverek. Budapest.
[69] KLOOS, R. M., 1980: Einführung in die Epigraphik des Mittelalters und der frühen Neuzeit. Darmstadt.
[70] KOBIELUS, S., 2000: Krzyż Chrystusa. Od znaku i figury do symbolu i metafory. Warszawa.
[71] KOCH, R., 2012: Ein Bronzeschüssel aus Münsterschwarzach und Weitere karolingerezeitliche Schlüssel östlich de Rheins. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.– Koch, U., edd.), 181–188. Weinstadt.
[72] KOCH, W., 2007: Inschriftenpaläografie des abendländischen Mittelalters, und der frühern Neuzeit. Wien – München.
[73] KÖHLER, W., 1905: Die Schlüssel des Petrus-Versuch einer religionsgeschichtlichen Erklärung von Math. XVI, 18–19, Archiv für Religionwissenschaft 8, 214–243.
[74] KOHOUTEK, J., 1997: Výzkum hradu Helfenštejna v Moravské bráně – Erforschung der Burg Helfenštejn, AH 22, 235–247.
[75] KOSEL, F.-J., 2001: Jodocus Vredis und die Kartause Weddern. In: Jodocus Vredis. Kunst aus der Stille. Eine Klosterwerkstatt der Dürerzeit, 61–164. Borken.
[76] KOŠTA, J.–HOŠEK, J., 2014: Early Medieval Swords from Mikulčice. Brno.
[77] KRAJÍC, R., 1982: Výzkum středověké keramické pece v Táboře, AR XXXIV, 269–277.
[78] KRAJÍC, R., 1991: Stavební železo a uzavírací mechanismy na vrcholně středověkých lokalitách Táborska – Eiserne Baubeschläge und Verschliessungsmechanismen von den hochmittelalterlichen Lokalitäten in der Gegend von Tábor, AH 16, 323–343.
[79] KRAJÍC, R., 2001: "Husův hrneček" ze středověkého Sezimova Ústí – "Hus-Töpchen" aus der mittelalterlichen Stadt Sezimovo Ústí. In: Ve službách archeologie II. přírodovědné metody v archeologii a antropologii (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 129–130. Brno.
[80] LABUDA, J., 2000: Pozoruhodné nálezy zo Starého mesta Banskej Štiavnici – Einzigartige Obole von Karl Robert von der Bergbaufundstelle Glanzenberg in Banská Štiavnica (Schemnitz), AH 25, 7–24.
[81] LABUDA, J., 2016: Chladné zbrane 10.–16. storočia pochádzajúce z rieky Váh. Magisterská práca, FF MU, Brno.
[82] LAMPART, F., 2012: Vrcholnostredoveký meč zo Spišského hradu, Vojenská história 16, č. 1, 125–132.
[83] LAURIOUX, B., 1999: Tafelfreuden im Mittelalter. Augsburg.
[84] LEEUW, G. wan der, 1978: Fenomenologia religii (preklad). Warszawa.
[85] LEHOCZKY, T., 1871: A leleszi levéltár és egy régi vasajtó, Archeologiai ertesítő V, 9. sz., 274–280.
[86] LEVINAS, E., 1998: Całość i nieskończoność (preklad). Warszawa.
[87] LINLAUD, M., 2014: Serrures médiévales VIIIe–XIIIe siècle. Rennes.
[88] LOSKOTOVÁ, I., 2012: Brněnské kachle se starozákonními hrdiny – Brünner Kacheln mit alttestamentarischen Helden, AH 37, 663–678.
[89] LUBELCZYK, A., 2005: Renesansowe kafle z Rzeszowa i Czudca. In: Gotické a renesančné kachlice v Karpatoch (Chovanec, I., ed.), 183–203. Trebišov.
[90] MANDEL, G., 1993: Der Schlüssel geschichte und Symbolik der Schlüssel und Schlösser. Stuttgart.
[91] MÁCELOVÁ, M., 1999: Gotické kachľové pece z banskobystrickej radnice – Die gotischen Kachelofen aus dem Rathaus in Banská Bystrica, AH 24, 409–420.
[92] MÁCELOVÁ, M., 2009: Signovaný pohár z konca 16. storočia z Banskej Bystrice, ŠZ AÚ SAV 46, 31–32.
[93] MĚŘÍNSKÝ, Z., 2007: Hrad Rokštejn. Brtnice – Brno.
[94] MIKOŁAJCZYK, A., 1978: Radełkiem na glinianych naczyniach…, Z otchłani viekow XLIV, č. 4, 279–284.
[95] MICHNA, P. J., 1990: Die archäologische Enforschung des historische Kerns der Stadt Olomouc, Archäologische Stadkernforschungen in Sachsen, Beiheft 19, 159–166.
[96] MÜLLER-WILLE, M., 1970: Eines neues ULFBERHT – Schwert aus Hamburg, Offa 27, 65–91.
[97] NAGY, P.–NAGYOVÁ., 2015: Register tehliarskych značiek na Slovensku. SNM Bratislava.
[98] NADOLSKI, B., 2001: Spotkanie tradycji gestu i slowa. In: Idee chrześcijańskie w życiu Europejczyka. Język. Pismiennictwo. Sztuki plastyczne. Obyczaje. Część I, 83–92. Łódź.
[99] NEKUDA, V., 1975: Pfaffenschlag. Zaniklá středověká ves u Slavonic. Brno.
[100] NEKUDA, V., 1985: Mstěnice. Zaniklá středověká ves u Hrotovic. 1. Brno.
[101] NEKUDA, V.–REICHERTOVÁ, K., 1968: Středověká keramika v Čechách a na Moravě. Brno.
[102] NICKEL, H., 1969: Böhmische Prunkpfeilspitzen, SbNM A XXIII, 101–163.
[103] NOVOTNÝ, B.–FUHRHERR, V., 1971: Katalóg archeologickej zbierky Západoslovenského múzea v Trnave. Bratislava.
[104] OAKESHOTT, E., 1964: The sword in the Age of Chivalry. London.
[105] OAKESHOTT, E., 1991: Records of the Medieval Sword. Woodbridge.
[106] OHLY, F., 1958/1959: Vom geistigen Sinn des Wortes im Mittelalter, Zeitschrift für deutsches Altertum und deutsche Literatur 89, 1–23.
[107] OPITZ, C. u. a., edd., 1993: Maria in der Welt. Marienverehrung im Kontext des Sozialgeschichte. 10.–18. Jahrhundert. Zürich.
[108] OSE, I., 1992: Entdeckung einer Kachelserie der 16. Jahrhunderts "Die zwölf sieghaften Helden des Alten Testaments" in Lettland, Keramos Hft. 138, 45–54.
[109] OTTAWAY, P.–ROGERS, N., 2002: Craft, Industry and Everyday Life: Finds from Medieval York. London.
[110] PANKHOFER, H., 1974: Schlüssel und Schloß. 2. vyd. München.
[111] PARÁDI, N., 1965: Későközépkori feliratos díszű cserépedények, Folia archaeologica XVIII, 155–168.
[112] PÁTKOVÁ, H., 2014: Česká středověká paleografie. Praha.
[113] PELA, W., 2008: Znaleziska ostróg z zapiętkami z drugiej połowy XV w. w Europie Środkowej, Kwartalnik HKM 58, č. 2, 197–206.
[114] PETRI, H.–BEINERT, W., 1996: Učení o Marii [preklad]. Olomouc.
[115] PITTIONI, R., 1976: Schwarzhafnerei aus dem Stift Heiligenkreuz bei Baden, NÖ, Archaeologia Austriaca 59/60, 175–224.
[116] POKORNÁ, J., 2002: Archeologický výzkum v zahradě nemocnice Na Františku v Praze 1, Archaeologica Pragensia 16, 119–140.
[117] POLLA, B., 1962: Zisťovací historicko-archeologický výskum na bratríckom tábore na Zelenej hure v Hrabušiciach, SlArch X, 253–279.
[118] POLLA, B., 1971: Kežmarok. Výsledky historicko-archeologického výskumu. Bratislava.
[119] PROCHNOW, D., 1966: Schönheit und Schloss, Schlüssel, Beschlag. Düsseldorf.
[120] PROKISCH, B.–KÜHTREIBER, TH., edd., 2004: Der Schatzfund von Fuchsenhof. Linz.
[121] PRIX, D.–ROHÁČEK, J., 2009: Epigrafický kontext arabských číslic. In: Epigraphica – Sepulcralia II (Roháček, J., ed.), 195–213. Praha.
[122] RADOMĚRSKÝ, P., 1964: Nejstarší dějiny Louňovic pod Blaníkem (I), ČNM CXXXXIII, č. 2, 1–24.
[123] RAFFAELI, U., 1996: Oltre la porta Serrature, chiavi e forzieri dalla preistoria all'età moderna nelle Alpi orientali. Trento.
[124] RAVDONIKAS, V. I., 1933: Nadpisi i znaki na mečah Dneprostroja. Moskva.
[125] REGTEREN, H. H. van–ZANTKUYL, H. J., 1969: A Medieval House Site in Amsterdam, Bereliechten ROB 19, 233–266.
[126] REICHERTOVÁ, K., 1965: Středověká keramika ze Sezimova Ústí, Tábora a Kozího hrádku. Archeologické studijní materiály III. Praha.
[127] REUTER, M. v.–SCHOLZ, M., 2005: Alles Geritzt: Botschaften aus der Antike. München.
[128] RICHTER, M., 1969: Výzkum v Sezimově Ústí v l. 1966–1968, AR XXI, 768–782.
[129] RICHTER, M., 1978: Středověká keramika ze Sezimova Ústí. Katalog. České Budějovice.
[130] ROYT, J., 2013: Slovník biblické ikonografie. Praha.
[131] RUTTKAY, A., 1971: Dva stredoveké meče s nápismi zo Slovenska, AR XXIII, 163–168, 253–256.
[132] RUTTKAY, A., 1975: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (I), SlArch XXIII, 119–216.
[133] RUTTKAY, A., 1976: Waffen und Reiterausrüstung des 9. bis zur ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts in der Slowakei (II), SlArch XXIV, 245–395.
[134] RUTTKAY, A., 1978: Umenie kované v zbraniach. Bratislava.
[135] SEDLÁČKOVÁ, H. a kol., 2016: Renaissance and Baroque Glass from the Central Danube region. Brno.
[136] SCHOKNECHT, U., 1969: Eiserne Schwerter mit Inschrift aus Mecklenburg, Ausgrabungen und Funde 14, 212–217.
[137] SCHOLZ, M., 2000: Freigeformte römische Kochtöpfe mit Herstellersignaturen aus dem westlichen Hochrheintal, Archäoplogische Nachrichten aus Baden Heft 63, 38–48.
[138] SCHREINER, K., 1991: Laienfrömmigkeit – Frömmigkeit von Eliten oder Frömmigkeit des Volkes? In: Laienfrömmigkeit in späten Mittelalter (Schreiner, K.–Müller-Lucker, E., edd.), 1–78. München.
[139] SCHREINER, K., 2003: Maria. Leben, Legenden, Symbole. München.
[140] SCHULZE-DÖRLAMM, M., 2012: Zwei ungewöhnliche Bronzeschlüssel der Karolingerzeit – ein Amulettschlüssel aus Mainz und ein "Petrusschlüssel" aus Alzey. In: Grosso Modo. Quellen und Funde aus Spätantike und Mittelalter (Krohn, N.–Koch, U., edd.), 189–202. Weinstadt.
[141] SLIVKA, M., 1978: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 1. časť, Historica Carpatica IX, 217–263.
[142] SLIVKA, M., 1980: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 2. časť, Historica Carpatica XI, 218–288.
[143] SLIVKA, M., 1981: Stredoveké hutníctvo a kováčstvo na východnom Slovensku. 3. časť, Historica Carpatica XII, 211–276.
[144] SLIVKA, M., 1987: Pozoruhodný nález stredovekých slnečných hodín na Kláštorisku, Nové obzory 29, 181–188.
[145] SLIVKA, M., 2001: Interakčný charakter kláštora v hospodárskom systéme stredoveku – Interaktionscharakter des Klosters in wirtschaftlichen System des Mittelalters, AH 26, 299–322.
[146] SLIVKA, M., 2002: Symbolika výzbroje a výstroja – Symbole der Ausrüstung, AH 27, 589–605.
[147] SLIVKA, M., 2002a: Cirkevné dejiny v archeologických prameňoch, Pamiatky a múzeá, č. 3, 8–12.
[148] SLIVKA, M., 2003: Vzácny nález dýky zo Šarišského hradu. In: Ve službách archeologie IV. Sborník k 75. narozeninám prof. PhDr. Vladimíra Nekudy, DrSc. (Hašek, V.–Nekuda, R.–Unger, J., edd.), 229–231. Brno.
[149] SLIVKA, M., 2013: Pohľady do stredovekých dejín Slovenska. Martin.
[150] SLOBODOVÁ, M., 2010: Knižné kovania – ku genéze knižnej väzby. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[151] SONNTAG, J., 2008: Klosterleben im Spiegel des Zeichenhaften. Berlin.
[152] SPIRITZA, J., 1996: Nielen epitafy sú epigrafmi, Slovenská archivistika 31, č. 2, 61–85.
[153] SPIRITZA, J., 2008: Magister Iohannes Wagner de Nova Villa, pôvodca zvonov a bronzových krstiteľníc z rokov 1475 – 1513, Z minulosti Spiša XVI, 59–84.
[154] STALSBERG, A., 2011: Ulfberht problems. Identification. Documentation. Variants of inlays. Dating problems. In: Non sensistis gladios. Studia ofiarowane Marianowi Głoskowi w 70. rocznicę urodzin (Ławrynowicz, O.–Maik, J.–Nowakowski, P. A., edd.), 389–403. Łódź.
[155] STEGER, H., 1961: David rex et Propheta. Nürnberg.
[156] SZENDREI, I., 1896: Ungarische Kriegsgeschichtliche Denkmäler in der Millennium Landesausstellung. Budapest.
[157] ŠEBESTOVÁ, M., 2005: Kachlice z Komorského dvora v Banskej Štiavnici. Diplomová práca, FF UKO, Bratislava.
[158] ŠEDIVÝ, J., 2006: Ukryté v písme. K datovaniu stredovekých pamiatok na základe ich nápisov. In: Byzantinoslovaca I (Daniš, M., ed.), 244–252. Bratislava.
[159] ŠEDIVÝ, J., 2008: Epigrafické písma z územia Slovenska medzi neskorou gotikou a renesanciou, Zborník Filozofickej fakulty Univerzity Komenského – Historica 47, 7–26.
[160] ŠEDIVÝ, J., 2009: Littera epigraphica sepulcralium mediaevalium Hungariae Superioris. In: Epigraphica et sepulcralia 2 (Roháček, J., ed.), 289–312. Praha.
[161] ŠEDIVÝ, J., 2014: Latinská epigrafia. Dejiny a metodika výskumu historických nápisov zo Slovenska. Bratislava.
[162] ŠEDIVÝ, J., 2015: Písmo na stredovekých zvonoch z územia Slovenska, Monument revue 4, č. 2, 26–34.
[163] ŠLÉZAR, P., 2016: Archeologické poznanie malého kráľovského mesta na Morave. Dizertačná práca, FF UKO, Bratislava.
[164] ŠMAHEL, F., 1990: Silnější než víra: magie, pověry a kouzla husitského věku, Sborník vlastivědných prací z Podblanicka 30, 31–51.
[165] ŠTAJNOCHR, V., 1998: Dva etnoikonografické exkurzy do novověké keramiky a keramika v archeologii – Zwei ethnoikonografische Exkurse zur neuzeitlichen Keramik und zur Keramik in der Archäologie, AR L, 35–41.
[166] ŠVEHLA, J., 1901: Nádobí kuchyně a stolu staročeského. In: Zpráva o činnosti rady městského musea v Táboře za rok 1901, 1–31. Tábor.
[167] ŠVEHLA, J., 1911: Nádoby s nápisy z Ústí Sezimova a Kozího Hrádku, ČSPS, č. 19, 9–14.
[168] ŠVEHLA, J., 1930: Farní kostel a fara v Ústí Sezimově, JSH 3, 87–90.
[169] THOMA, J., 1993: Včasnostredoveký meč s nápisom Ulfberth v expozícii militárií na hrade Krásna Hôrka, ŠZ AÚ SAV 29, 277–280.
[170] TEMESVÁRY, F., 1961: Kulcstípusok és zármechanizmusok fejlődése a XV. században, Folia a rchaeologia 13, 151–181.
[171] TOMÁŠOVÁ, B., 1999: Nálezy z hradu Solivar, Studia Archaeologica Slovaca mediaevalia II, 173–192.
[172] TORBRÜGGE, W., 1970/1971: Vor- und frühgeschichtliche Flussfunde. Zur Ordnung und Bestimmung einer Denkmälergruppe, Bericht RGK 51/52, 1–146.
[173] TRAUBE, L., 1907: Nomina Sacra. Versuch einer Geschichte der christlichen Kürzung. München.
[174] TRELIŃSKA, B., 1991: Gotyckie písmo epigraficzne w Polsce. Lublin.
[175] TWEDDLE, D., 1984: The Coppergate Helmet, Forvännen 78, 105–112.
[176] TYMONOVÁ, M., 2012: Renesanční kachle s dvanácti biblickými hrdiny a tyrany z českého Slezska – Renaissancekacheln mit zwölf biblischen Helden und Tyrannen vom tschechischen Gebiet Schlesiens, AH 37, 679–689.
[177] ULLMANN, K., 1961: Dolchmesser, Dolche und Kurzwehren des 15. und 16. Jahrhunderts, Waffen- und Kostümkunde, Hf. 1, 1–13.
[178] ULRYCHOVÁ, E.–HAZLBAUER, Z., 1998: Renesanční kachle se zobrazením starozákonního soudce Jepteho – Eine Renaissance-Ofenkachel mit der Abbildung des alttestamentlichen Richters Jepte, AR L, 636–644.
[179] VATTAI, E., 1956: A Körmendi lelet (XIV.–XV. sz.), Archaeologiai értesítő 83, 67–75.
[180] VRTEL, A., 2012: Keltské oppidum v Bratislave. In: Dejiny Bratislavy 1 (Šedivý, J.–Štefanovičová, T., edd.), 164–178. Bratislava.
[181] WAGNER, T. G.–WORLEY, J.–HOLST-BLENNOW, A.–BECKHOLMEN, G., 2009: +INNOMINEDOMINI+Medieval Christian invocation inscriptions on sword blades, Waffen- und Kostümkunde 51, 11–52.
[182] WACHOWSKI, K., 2013: Emblemata mediaevalia profana. Przykład Polski. Wrocław.
[183] WAIDACHER, F., 1965: Zur Bedeutung von Schloß und Schlüssel im Volksglauben und Volksbrauch. In: Schloss und Schlüssel. Alte und neue Schlosserkunst. Katalog, 11–13. Graz.
[184] WALDHAUSER, J.–SOSNOVEC, P., 2004: Nová archeologické zjištění v hradech Pojizeří, CB 9, 383–386.
[185] WALCHER-MOLTHEIN, A. von, 1924: Formodel für Feingebäck und Zuckerwerk, Belvedere 5, Heft 24, 201–220.
[186] WEGELI, R., 1902–1905: Inschriften auf mittelalterlichen Schwertklingen, Zeitschrift für historische Waffenkunde 3, 177–183, 218–225, 216–268, 290–300.
[187] WESTPHALEN, P., 2002: Die Eisenfunde von Haithabu. Neumünster.
[188] WEISMAYER, J., 1994: Život v plnosti. Dějiny a teologie duchovního života. Kostelní Vydří.
[189] WOLF, F., 1956: Ein neuer Reizer-Schlüssel, Mitteilungen der Österreichischen Numismatischen Gesellschaft IX, č. 8, 57–59.
[190] WORMSTAL, A., 1896: Jodocus Vredis und das Kartäuserkloster zu Wedderen bei Dülmen in Westfalen. Münster i. W.
[191] ZACHAR, L., 1987: Keltské umenie na Slovensku. Bratislava.
[192] ZAJIC, A., 2014: Epigrafische und heraldisch-sphragistische Bemerkungen zum Wiener Neustädter Schatzfund. In: Der Schatzfund von Wiener Neustadt (Hofer, N., ed.), 238–263. Wien.
[193] ZSÁMBÉKY, M., 1983: 14–15. századi magyarországi kincsleletek, Művészettörténeti Értesitő 32, 105–129.
[194] ŻYGULSKI, Z., jun., 1975: Broń w dawnej Polsce. Warszawa.
[195] ŽÁK-MATYASOWSZKY, F., 2003: Antické nápisné pamiatky na území Slovenska. Nitra.
[196] ŽÁKOVSKÝ, P., 2008: Tauzované kopí s nápisem Viktorina ze Žerotína, CB 11, 473–482.
[197] ŽEGKLITZ, J., 1987: Pozdně gotické kachle se jmény hrnčířů, AR XXXIX, 655–671.
[198] ŽEGKLITZ, J., 2012: Prints and other artwork models for motives on stove tiles from the Czech lands. Renaissance stove tiles as a means for disseminating ideas and culture during the age of Reformation, Studies in Post-Medieval Archaeology 4, 25–112.
[199] ŽEGKLITZ, J., 2012a: Grafické a další předlohy motivů na kachlích z českého prostředí. Renesanční kachle jako prostředek šíření idejí a kultury doby reformace – Prints and other artwork models for motifs on stove tiles in Bohemia. Renaissance stove tiles as an agent in the spread of Reformation ideas and culture, AR LXIV, 265–319.